Co lepsze strona na własnym serwerze i / czy konto w social media?

Co lepsze strona na własnym serwerze i / czy konto w social media?
Czas czytania 5 minuty

Wdałam się kiedyś z koleżanką w duskusję na temat stron internetowych. Chodziło konkretnie o to, na czym lub inaczej gdzie postawić stronę internetową. Tak by spełniała ona nasze wymagania.

Strona na własnym serwerze czy w mediach społecznościowych?

Ona uznała, że w dzisiejszych czasach jedyne czego potrzebuje do prowadzenia udanej działalności to profil w social media. Czyli mediach społecznościowych takich jak np. Facebook, Instagram. Ja z kolei, że przydałaby się również i „zwykła” strona.

Zapewne i wam czasem przytrafia się taka sytuacja. Kiedy stoicie przed wyborem tego gdzie prowadzić witrynę internetową (np. stronę, sklep, blog)? A więc co tak naprawdę jest lepsze? Strona internetowa na własnym serwerze i ewentualny profil w mediach społecznościowych czy jedynie sam profil w social media!

Z pewnością odpowiedź, nie należy do najłatwiejszych. Szczególnie że każde zaprezentowane rozwiązanie ma zarówno zalety jak i wady. Dlatego warto ją dobrze przemyśleć, by nie popełnić jakiegoś dużego błędu i dostosować rozwiązanie do swoich potrzeb.

Dlaczego warto to dobrze przemyśleć

Jak już wspomniałam, nie ma idealnego rozwiązania i bardzo często to na co powinniśmy się zdecydować może być kwestią indywidualną. Do tego nie wszystkich stać by pozwolić sobie na oba rozwiązania. Przy czym niekoniecznie chodzi o pieniądze. Obecnie mamy bowiem jeszcze inną „walutę” – Czas. Nauka obsługi zarówno strony jak i narzędzi do obsługi konta w mediach społecznościowych, a potem prowadzenie ich zajmuję trochę czasu. Ile? To już zależy od konkretnej osoby.

Zalety i wady strony (profilu) w social media

Strona, profil w social mediach bez różnicy, w jakim portalu ją posiadamy / prowadzimy ma swoje zalety jak i wady.

Zaletami takiej strony są:

  • niższe koszty użytkowania – w większości profile lub strony w social media są darmowe (oprócz płatnych reklam i opcji PRO). Pomijamy dzięki temu zakup serwera FTP, własna domena też specjalnie wymagana nie jest.
  • obsługa jest prosta – większość aplikacji bądź stron w social media jest bardzo prostych w obsłudze. Dodatkowo aplikacje same podpowiadają nam, co możemy jeszcze włączyć lub zmienić.
  • szybsze dotarcie do odbiorcy – z pomocą social media łatwiej wchodzi się w relację z odbiorcami. Łatwiej też ich powiadomić o nowych treściach czy zmianach w profilu.

Wśród istotniejszych wad z kolei warto wspomnieć:

  • własność – nie jesteś właścicielem strony – tylko jej użytkownikiem / zarządcą
  • nadużycia – portale społecznościowe często bez twojej wiedzy mogą wykorzystywać treści i zdjęcia z twojego profilu
  • likwidacja konta – administrator strony może w każdej chwili zawiesić twoje konto bez podawania przyczyny

Zdarzały się już w historii przypadki, że po kilku latach prowadzenie kont administrator portalu usuwał lub zawieszał konta użytkownikom. Wielu z nich straciło dorobek całego życia.

własna strona czy social media

Kto najczęściej zakłada stronę w social media

Ostatnimi czasy strony w mediach społecznościowych takich jak Fanpage na Facebook są bardzo popularne wśród restauracji czy salonów fryzjerskich. Co ciekawe instytucje te czasami kupują nawet własne domeny. Z tym że nie prowadzą one do „normalnej” strony a na profil w jakimś portalu.

Ta tendencja zaczyna także dotyczyć niektórych sklepów internetowych. W końcu na Facebooku posiada taką opcję.

Inną grupą, która często opiera się tylko o social media, są artyści. Wielu fotografów czy grafików posiada swoje portfolio na:

  • Instagram’ie, 
  • Behance,
  • Youtube,
  • Facebook.

Na chwilę obecną według statystyk FB króluje. Choć ten trend ulega zmianie na korzyść np. TikToka!

Liczba użytkowników samego Facebooka szacowana jest bowiem na 1,5 mld, Twittera na około 500 mln, a LinkedIn – na 400 mln.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-social-media-czyli-promocja-firmy-w-mediach-spolecznosciowych

Zalety i wady zwykłej strony internetowej

W przypadku własnej strony internetowej musimy się już liczyć z kosztami. Dodatkowo samo jej dostosowanie do naszych potrzeb zajmie dużo więcej czasu – oczywiście po tym jak zostanie zbudowana. Strona taka wymaga też zdobycia pewnej wiedzy – w końcu trzeba ją jakoś obsłużyć.

Zalety i wady zwykłej strony internetowej

W praktyce całkiem sporo osób buduję sobie stronę internetową – z pomocą WordPress. Jest on na tyle prosty, że postawienie go nie stanowi dużego wyzwania. Dodatkowo posiada on wiele ciekawych rozszerzeń, dzięki którym można na stronie uruchomić ciekawe opcje.

Zalety prowadzenia własnej strony:

  • jesteś jej właścicielem – strona należy w praktyce tylko do ciebie i to od ciebie zależy, w dużej mierze, w jakim kierunku pójdzie. Strona też „sama z siebie” nie zniknie z dnia na dzień
  • wizerunek – zdecydowanie lepiej wygląda jeśli ktoś posiada taką formę strony. Po pierwsze strona taka przynajmniej na początku wymaga większej pracy, jest też bardziej dostosowana do naszych potrzeb.
  • dostępność – strona jest praktycznie dostępna w całym Internecie. Co nie zawsze jest prawdą w przypadku mediów społecznościowych. Dodatkowo pozbawiona jest zbędnych reklam – chyba że sami je dodamy.
  • możliwości – w ramach strony możemy prowadzić blog, sklep internetowy, katalog itp. praktycznie co dusza zapragnie. Jedynym ograniczeniem są tylko nasza wiedza i koszta.

A jakie są wady:

  • koszty – w przypadku strony internetowej istnieją 2 grupy kosztów. Pierwsza grupa to koszty stałe (za hosting, za domenę), drugie to koszty zmienne (np. zakup nowego szablonu, dodanie nowej funkcjonalności)
  • administracja – zarządzanie stroną jest nieco trudniejsze
  • musimy dbać o jej rozpowszechnianie – samo zbudowanie strony często nie wystarczy, trzeba zadbać też o jej reklamę. W tym wypadku np. właściwe pozycjonowanie.
strona internetowa
strona internetowa, jakie czynności się z nią wiążą, front end, design, marketing

Podobieństwa pomiędzy stronami

Być może was to zaskoczy, ale tak występują podobieństwa między oboma typami:

  • potencjalny odbiorca musi znaleźć naszą stronę
  • trzeba przygotować zawartość naszej strony (treści i grafiki) – tak moi drodzy nieważne gdzie mamy stronę trzeba tworzyć na nią treść
  • strona musi być aktualna (a przynajmniej powinna)
  • trzeba zadbać o odpowiednią prezentację
  • pomyśleć o pozycjonowaniu (są różnice między pozycjonowaniem w zwykłej strony a tej w social media)

A i podstawowe pytanie – na jaki kanał (typ) mediów społecznościowych chcemy się zdecydować?!

Podsumowanie

Jak widać nie ma idealnego rozwiązania. To na co się jednak zdecydujemy zależy tylko i wyłącznie od nas (chyba że mamy odgórnie narzucone to przez szefa lub chcemy być jak konkurencja). Osobiście uważam, że w wielu przypadkach warto mieć mieć jedno i drugie. Czyli własną stronę (chociażby w formie wizytówki) i profil w social mediach. To jednak tylko moje zdanie będące wynikiem obserwacji mojej branży i klientów z którymi pracowałam.

Wy / Ty sam musisz podjąć decyzję, co jest ci potrzebne. Jeżeli dużo piszesz np. na blogu, to dużo łatwiej jest się odnaleźć twoim odbiorcą na zwykłej stronie / blogu. Social media powinny być dla ciebie jedynie dodatkiem.

Socjal media z kolei to świetne miejsce gdzie można się reklamować. Pokazać swoją markę, zwiększyć świadomość na jej temat – jednak trudno dotrzeć na niej do starszych materiałów.

źródła: