Role w WordPressie – czyli jak zarządzać użytkownikami

wordpress kurs

Kategoria wpisu WordPress, Wordpress dla początkujących Tagi: , , , , on przez .



Jak pewnie każdy już zauważył na stronie wykonanej WordPressie może być więcej niż jeden użytkownik. Oczywiście nie każdy z nich wykonuje taką samą pracę a co za tym idzie powinien mieć dostęp do tych samych funkcji.

Po co role w WordPressie?

Role w WordPress określają uprawnienia jakie posiada dany użytkownik. Wprowadzone zostały one nie tylko ze względu na wygodę – użytkownik posiada dostęp tylko do potrzebnych mu do pracy narzędzi, ale również dla bezpieczeństwa. Nie chcemy przecież by ktoś bez naszej wiedzy zmieniał nam szablony, usuwał pliki czy dodawał wtyczki.

Dlatego tak istotne jest nadanie użytkownikom odpowiednich uprawnień w zależności od tego czym mają się zajmować.

Jak dodać nowego użytkownika

Nowego użytkownika możemy dodać wchodząc w zakładkę Użytkownicy -> Dodaj nowego w panelu administracyjnym.

użytkownicy

użytkownicy

W nowo otwartej karcie wprowadzamy Nazwę użytkownika (login po, którym będzie się logował), Email (potrzebny do zresetowania hasła) i Hasło (tymczasowe – użytkownik dla bezpieczeństwa powinien je zmienić).

dodawanie nowego użytkownika

dodawanie nowego użytkownika

Pozostałe pola użytkownik może sam uzupełnić po zalogowaniu.

Jakie role mamy do wyboru?

  • Subskrybent – zwykły użytkownik poza modyfikacją informacji w swoim profilu może jedynie komentować wpisy innych.
  • Współpracownik – może już dodawać i edytować własne wpisy, ale nie może ich publikować.
  • Autor – poza możliwością dodawania i edytowania wpisów może je publikować i usuwać (nawet jeśli wyświetlają się już na stronie). Autor może również dodawać nowe zdjęcia i grafiki a następnie korzystać z nich w swoich wpisach.
  • Redaktor może publikować, edytować i usuwać wpisy innych użytkowników, zarządzać kategoriami i tagami wpisów, edytować i usuwać pliki w bibliotece multimediów, zarządzać komentarzami oraz dodawać i publikować strony. Innymi słowy może robić wszystko, co jest związane z treścią strony.
  • Administrator – praktycznie może to wszystko co redaktor oraz dodatkowo może zmieniać szablony, dodawać wtyczki, zażądać użytkownikami
  • Super admin – nie występuje we wszystkich wersjach WordPress (Multi user). Użytkownik ten ma dostęp do wszystkich modułów WordPress – zarządza całą siecią
  • Oczywiście to nie wszystkie typy użytkowników. Istnieje bardzo dużo typów pojawiających się dopiero po zainstalowaniu odpowiedniej wtyczki (np. WooCommerce)
dostępne role dla użytkowników WordPress

dostępne role dla użytkowników WordPress

Jak zmienić uprawnienia użytkowników

W podstawowej wersji WordPress nie możemy zmieniać uprawnień użytkowników. Nie oznacza to jednak, że jest to nie możliwe. W celu umożliwienia zmiany uprawnień trzeba zainstalować wtyczkę user role editor.

Z pomocą tej wtyczki nie tylko zmienimy uprawnienia użytkowników, ale także możemy stworzyć nową grupę o specyficznych możliwościach.

Przeczytaj również

Pliki motywu WordPress Szablon (motyw lub skórka) WordPress odpowiada za sposób w jaki wyświetla się wprowadzana przez nas zawartość (np. treść, rozszerzenia) do CMS. Stanow...
Jaki wybrać formularz kontaktowy na bloga: przeglą... Bardzo istotną rolę podczas budowy strony internetowej odgrywa formularz kontaktowy. W przypadku statycznych stron internetowych (nie posiadających s...
Personalizacja kategorii w WordPress – is_ca... Po pewnej przerwie wracam do tematyki WordPress, tym razem chciałam spersonalizować w szablonie wybraną kategorię i przy tej okazji omówić funkcję is_...
Jak szybko stworzyć formularz w WordPress? –... Podczas budowy strony internetowej dosyć istotną sprawą jest umożliwienie naszym klientom skontaktowania się z nami. Umieszczenie na stronie samego ad...