Co to jest Dark Patterns? I jak na nas oddziałuje.

jestem online, blog, it, informatyka

Kategoria wpisu Marketing Tagi: , , on przez .


1 Gwizdka2 Gwizdki3 Gwizdki4 Gwizdki5 Gwizdki (Brak ocen)
Loading...

Nie wiem czy ktokolwiek z was słyszał o zjawisku Dark Patterns jednak na pewno każdy z was miał z nim odczynienia. I to nie jednokrotnie metoda ta jest bowiem bardzo powszechna. RODO co prawda nieco ograniczyło jej oddziaływanie, ale nie wyeliminowało całkowicie.

Mimo powszechności stosowania dark patterns nie specjalnie znalazłam informacje na jego temat w języku Polskim (tylko kilka artykułów). W Angielskim z kolei zjawisko to jest całkiem nieźle opisane.

Dark patterns – nieetyczne metody UX

Metodyki UX (User Experience) są stosowane na stronach w celu osiągnięcia konkretnego celu. Przeważnie głównym celem jest zachęcenie użytkownika do wykonania określonej czynności. W przypadku dark patterns idziemy jednak o krok dalej dosłownie zmuszamy lub wprowadzamy w błąd użytkownika – pozbawiając go wielokrotnie wyboru.

Brak możliwości rezygnacji z newslettera

Dobrym przykładem są np. newslettery w których nie można znaleźć opcji wypisania (np. linku w stopce). I nie chodzi tu o to, że autor zapomniał go umieścić – to było celowe działanie. Firmie zależy bowiem na tym by mieć jak największa ilość osób w bazie.

Dodanie przycisku wypisania może skutkować tym, że ktoś z niego skorzysta. Więc taki przycisk się ukrywa lub po prostu nie dodaje.

Brak możliwości wyboru

Innym przykładem mogą być niejasno sformułowane komunikaty. Nieważne czy się kliknie OK lub Cancel i tak w praktyce wyrażamy zgodę. W ten sposób firmy tworzą pozorne prawo wyboru. Podczas gdy tak naprawdę go nie mamy.

źródło: https://darkpatterns.org/hall-of-shame

źródło: https://darkpatterns.org/hall-of-shame

Ukrywanie niektórych opcji

Poniżej możecie zobaczyć jeszcze inny przykład. Jak widać znalezienie darmowego planu nie jest prostym zadaniem, chociaż taki istnieje.

źródło: https://darkpatterns.org/hall-of-shame

źródło: https://darkpatterns.org/hall-of-shame

Ukryte koszty

Kolejnym przykładem mogą być ukryte koszty. W tym przypadku informacja o dodatkowych kosztach może być umieszczona w mało widocznym miejscu lub napisana kolorem prawie zlewającym się z tłem. Większość ludzi zauważa ją dopiero kiedy trzeba zapłacić.

Ukryte dodatkowe pola

Myślę, że poniży obrazek świetnie pokazuje o co chodzi. Po rozwinięciu opcji więcej informacji okazało, się że jest tam dodatkowe pole.

źródło: https://darkpatterns.org/hall-of-shame

źródło: https://darkpatterns.org/hall-of-shame

Więcej przykładów znajdziecie na stronie: https://darkpatterns.org/

Podsumowanie

Jak zapewne już zauważyliście bardzo trzeba uważać zarówno podczas rejestracji do newslettera jak i np. podczas zakupów online. Nasza nieuwaga może nas wiele kosztować.

W najlepszym przypadku nasza skrzynka e-mail może zostać zapełniona spamem a w najgorszym … Przyznam że sama nie wiem prawdopodobnie zostaniemy obradzeni całkiem sporymi kosztami. Stracimy nie tylko pieniądze, ale i nerwy.

 

https://chcenawczoraj.pl/web-design/dark-patterns-a-ux-czyli-ciemna-strona-mocy

https://zebza.net/dark-patterns-czym-sa/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *