Co to są testy typu A/B strony? I czemu one służą.

Czas czytania: 2 minut

Testy A/B to jedna z metod badawczych stosowanych w celu określenia, która zmiana na stronie, tytule e-maila wpłynie na współczynnik konwersji.

Testy A/B a testy wielowariantowe

W praktyce chodzi o zweryfikowanie jak określona zmiana wpłynie na reakcję odbiorców. Metodę tę dobrze obrazuje poniższy obrazek. Jak widać mamy 2 wersje strony A i B różniące się między sobą jedynie 1 elementem. Zadaniem testu jest zweryfikowanie, która wersja bardziej się podobała odbiorcą.

Testy A/B - porównujemy wpływ jednej zmiany na stronie
Testy A/B – porównujemy wpływ jednej zmiany na stronie

Testy typu A/B sprawdzają się idealnie w weryfikowaniu pojedynczych zmian na stronie. Takich wersji możemy stworzyć kilka – ważne by różnic nie było zbyt wiele. W takim bowiem przypadku będziemy już mówić o testach wielowariantowych.

Zastanawiacie się teraz dlaczego zmieniamy tylko jedną cechę! O tuż dzięki temu mamy prawie 100% pewność, że to ona wpłynęła pozytywnie na odbiór.

Co możemy badać z pomocą testów A/B

W testach A/B możemy badać drobne zmiany np.

  • zmiany kolorów elementów takich jak przyciski (button),
  • dodanie zaokrąglenia,
  • inna treść nagłówka,
  • zdjęcia produktu
  • czy tekst (ang. content) opisujący dany produkt.

Co to jest współczynnik konwersji CTR

W dużym skrócie CTR ( z ang. Click Trough Rate) to współczynnik klikalności. Przykładowo jeśli 100 osób zobaczy link (np. w wynikach wyszukiwania, w formie reklamy), a jedynie 20 osób w niego kliknie, to CTR dla niego wyniesie 20%.

Jak przeprowadzić test A/B

To jak przeprowadzamy ten test zależy od tego dla kogo/czego go robimy. Inaczej będą wyglądały bowiem testy dla stron internetowych, sklepów czy dla mailingu.

O czym należy pamiętać podczas przeprowadzania testów

  • W testach typu A/B ruch kierowany jest na dwa warianty strony różniące się jedynie jednym elementem,
  • Oba warianty pokazywane są na zmianę, czyli jednemu internaucie zoranie wyświetlony wariant A a drugiemu wariant B,
  • Wygrywa wariant, którego współczynniku CTR był najwyższy! (można go np. sprawdzić w narzędziach do analityki stron)

Od czego musimy w takim razie zacząć

Na początku zadamy sobie pytanie: Co może być przyczyną niskiej klikalności/ zainteresowania?

Czy użyliśmy nie właściwych kolorów (zajrzyjcie do mojego wpisu o kolorach na stronie) ? Może tytuł jest mało interesujący?

A może forma zamieszczona na stronie odstrasza czytających np. za dużo zbitego tekstu?

Kiedy już przeanalizujemy te aspekty możemy przystąpić do wprowadzania zmian i testowania wariantów.