Jak dobrać słowa kluczowe dla strony lub podstrony? – pozycjonowanie

Czas czytania 3 minuty

Kiedy planujesz zacząć pozycjonować swoją stronę internetową jedną z czynności jaką musisz wykonać jest dobór słów kluczowych.

Wybór odpowiednich słów kluczowych (na potrzeby pozycjonowania) dla witryny internetowej jest bardzo trudnym a jednocześnie ważnym zadaniem. Zapewne w tym miejscu stukasz się w głowę i mówisz, że to wcale nie jest takie skomplikowane. A jednak w tym miejscu już na samym starcie popełniasz błąd.

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe są to frazy z pomocą, których opisujesz:

  • swoją firmę,
  • prowadzoną przez siebie działalność,
  • usługi jakie świadczysz/ świadczy firma,
  • swoje produkty,

w taki sposób by było łatwo je wyszukać w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej. Dlatego dobrze jest by wybrane przez nas słowa jak najlepiej odzwierciedlały to czym się zajmujemy. I co najważniejsze by faktycznie znajdowało się na naszej stronie (w treści witryny – wyszukiwarka nie zgaduje tylko skanuje). Inaczej pozycjonowanie jest praktycznie nie możliwe.

Jak dobierać frazy kluczowe?

Po pierwsze na chwilę zapomnij, że jesteś właścicielem i postaw się w miejscu klienta – osoby potencjalnie zainteresowanej treścią witryny. Pamiętaj, że nie każdy internauta będzie wcześniej słyszał o twojej firmie, blogu czy portalu to co go interesuje to informacje na temat konkretnej usługi czy produktu.

Dlatego musimy dobrze się zastanowić o jakiej tematyce jest nasza strona internetowa oraz kto jest docelowym odbiorcą jej treści. Warto to dobrze przemyśleć ponieważ najczęściej popełnianym błędem jest nie właściwy dobór słów kluczowych. Właściciel często zakłada, że jeśli prowadzi np. sklep z owocami to nie musi podawać przykładowo nazw owoców bo „klient sam będzie wiedział” – a klient i wyszukiwarka nie wie tego co nie zostało napisane. Przy doborze słów kluczowych warto jest pamiętać, że słowa kluczowe muszą znajdować się w jak najbardziej naturalnej formie w treści strony.

ID-10043443-m

Słowa kluczowe warto dobierać tak by tworzyły w miarę logiczne treści wraz z pozostałą treścią strony (wyszukiwarka potrafi „odmieniać” polskie słowa). Bezsensowne frazy mogą pomóc w osiągnięciu miejsca w wyszukiwarce ale nie koniecznie sprowadzą na naszą stronę odpowiedniego gościa.

Istotne jest też by wszystkich fraz nie umieszczać na stronie głównej – warto podzielić je na kilka grup i użyć np. na różnych podstronach.

Podział słów kluczowych ze względu na długość

Przykładowe krótkie 1 członowe (fat head)

Słowa kluczowe mogą składać się od 1 do kilku słów czyli członów.

  • pozycjonowanie
  • strona
  • agrafka
  • rzeka

Pozycjonowanie na 1 członowe słowa jest bardzo trudne, ale jest możliwe. Powodem takiej sytuacji może być np. duża konkurencja. Warto się tu też zastanowić jak często samemu wyszukuje się informacji w Internecie w okno wyszukiwarki tylko po jednym słowie. Wyjątek stanowi tu chyba jedynie bardzo specyficzna nazwa np. nazwa rośliny.

Słowa dłuższe 2 i 3 członowe (Chunky Middle)

  • pozycjonowanie strony
  • biała agrafka

Jak widać w tym przypadku mamy już 2 słowa. Pozycjonowanie na dwa słowa również nie jest proste, jest jednak łatwiejsze niż na jedno.

Słowa kilkuczłonowe – powyżej 3 (Long Tail)

  • pozycjonowanie stron www Poznań
  • tanie pozycjonowanie stron internetowych

Long Tail (lub długi ogon) – to najrzadziej stosowany dobór słów kluczowych. Przy czym jak widać jest on też najbardziej precyzyjny. Osoba wpisująca taką frazę kluczową w wyszukiwarkę internetową przeważnie wie czego szuka.

Podział słów kluczowych ze względu na lokalizację

Kolejną istotną informacją przy doborze słów kluczowych jest geolokalizacja. O ile w przypadku niektórych stron nie odgrywa ona specjalnie dużej roli to w przypadku lokalnych firm jest dość istotna. Nie każda firma świadczy swoje usługi na terenie całego kraju. Często jest to jedynie wybrany obszar jak np. miasto Kraków, Szczecin czy Wielkopolska.

Dlatego warto jest umieszczać na stronie informacje na temat lokalizacji firmy oraz obszaru na jakim prowadzimy działalność.

  • najnowsze wiadomości z Wielkopolski
  • usługi krawieckie Zakopane

Podział słów kluczowych ze względu na funkcję

Wyrazy kluczowe można też podzielić ze względu na ich funkcję tak jak jest to zrobione na grafice na:

  • frazy informujące np.:
    • jak czyścić buty
    • co to jest unia europejska
    • alternatywne metody pozycjonowania
  • frazy reklamujące np.:
    • mydełko FA
    • zakupy w Ikea
  • ogólne
słowa kluczowe zestawienie podział
słowa kluczowe zestawienie podział

Z czego mogę skorzystać przy doborze słów

Przy doborze słów kluczowych warto jest zajrzeć na stronę konkurencji zapoznać się z strukturą ich witryny przyjrzeć się tekstom. Pod żadnym pozorem nie kopiować treści, ale zastanowić się czy to co oni umieścili na stronie nie powinno znaleźć się również u nas.

Równie pomocne okazać się może: Google Ads

Podczas doboru słów kluczowych warto pamiętać o zjawisku synergii. Polega ona na tworzeniu się par lub grup wyrazów z zastosowanych przez nas słów kluczowych np.

  • tanie stron www
  • tanie biała agrafka
  • agrafka www

Słowa te nie muszą znajdować się obok siebie. Razem mogą też wyglądać dziwnie i nie być dopasowane na pierwszy rzut oka, ale będą fragmentem hasła wpisanego w wyszukiwarkę.

Dzięki temu nie musimy powtarzać kilkakrotnie tego samego słowa. Wyszukiwarka podczas przeszukiwania naszej strony sama  dopasuje je do wyszukiwanej frazy.