Google Analytics jest obecnie najpopularniejszym narzędziem umożliwiającym dokonanie analizy odwiedzin użytkowników na stronach internetowych. Nażędzie to jest darmowe podobnie jak większość usług oferowanych przez Google. W podstawowej wersji oprócz statystyk odwiedzin możemy uzyskać z jego pomocą także informacje o osobach odwiedzających takie jak płeć czy wiek.
Spis treści
Jak pobrać kod Google Analytics
Na początek musimy mieć dodaną naszą witrynę do Google Analytics. Następnie po zalogowaniu i wejściu w nią odnajdujemy przycisk ADMINISTRACJA (przy zwiniętym bocznym menu przypomina trybik).
Następnie w nowo otwartym oknie w środkowej kolumnie odnajdujemy Informacje o śledzeniu, rozwijamy to pole i wchodzimy w Kod śledzenia.
Po kliknięciu otworzy się strona z której można pobrać kod:
Dodawanie kodu do WordPress
Dodanie bezpośrednio do kodu strony
Kod możemy dodać bezpośrednio w kod strony poprzez modyfikacje szablonu, a konkretnie pliku header.php.
Zmiany tej możemy dokonać na dwa sposoby. Wprowadzając zmianę poprzez Wygląd -> Edytor następnie odnajdujemy plik header.php.
Kod umieszczamy w sekcji najlepiej na samym początku.
Analogicznie możemy to zrobić korzystając z serwera FTP w tym wypadku jednak musimy po zalogowaniu się na serwer wejść wp-content/themes/nazwa-motywu. Tam odnajdujemy plik header.php
Niestety po aktualizacji skórki kod zostanie usunięty.
Dodawanie w trybie personalizacji
Niektóre motywy posiadają możliwość dopisania dowolnego kodu w nagłówku strony z poziomu personalizacji.
Dodawanie z pomocą wtyczki
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka wtyczek łączących Google Analytics ze stroną internetową każda z tych wtyczek posiada oprócz dodawania kodu jeszcze inne opcje – jak np. podgląd statystyk w jej panelu administracyjnym.
Jedną z popularniejszych wtyczek integrujących jest Google Analytics for WordPress by MonsterInsights. Instalujemy ją analogicznie jak inne wtyczki.
Następnie po aktywacji w lewym panelu bocznym pojawi się ikonka z potworkiem oraz napisem Insight. Klikamy w nią i przechodzimy do ustawień.
Na samej górze odnajdujemy sekcję „Google Authentication” i wybieramy w niej opcję Click here to authenticate manually – czyli zidentyfikuj się ręcznie. Otworzy się w tedy nam pole z możliwością dodania naszego identyfikatora.
Na koniec wszystko zapisujemy.
Pierwsze raporty
Kod Google Analytics nie zacznie działać od razu. Na pierwsze wyniki będziemy musieli poczekać kilka naście godzin. W tym czasie zostanie zweryfikowane czy umieściliśmy kod prawidłowo i zaczną się tworzyć pierwsze statystyki.
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.