Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?! I co na nim umieścić!

Czas czytania 4 minuty

Istnieje wiele powodów dla, których warto jest prowadzić bloga firmowego. I zapewne dwa razy tyle by tego nie robić – ja jednak dziś zajmę się tematem dlaczego jednak warto. 

Zacznę może od tego, że w zależności od tego w jakiej branży działasz twój blog firmowy będzie inny. Powinieneś też nastawić się na to, że blog nie jest jedynie narzędziem zarezerwowanym wyłącznie dla branży reklamy, IT czy może medialnej. Blog firmowy może mieć praktycznie każda firma.

Decydującą rolę odgrywa jedynie kwestia tego co na nim zostanie umieszczone i w jaki sposób zostanie przedstawione.

Dlaczego warto założyć blog firmowy?

Blog firmowy warto mieć z różnych powodów, nie wszystkich oczywiście aż tak oczywistych. Zaliczają się jednak do nich:

  • uzyskanie rozpoznawalności (marki lub firmy),
  • możliwość zbudowania pozycji eksperta w branży (niszy w jakiej działamy)
  • możemy zaprezentować potencjalnym i przyszłym klientom sprzedawane / oferowane produkty,
  • pochwalić się swoimi wykonanymi realizacjami np.
    • zainstalowanym kominkiem,
    • projektem mieszkania,
    • nowo wykonaną stroną internetową,
    • czy nawet wydaną książką, e-bookiem,
  • pozyskać wartościowe linki prowadzące do naszej głównej strony internetowej,
  • i automatycznie dodać do serwisu nowe frazy, po których mogą nas znajdować w Internecie inni (SEO),
  • przybliżyć jakąś tematykę i być może nawet zainteresować twojego potencjalnego klienta

Całkiem tego sporo! A jak by się dobrze zastanowić to może można by coś jeszcze dodać.

dlaczego warto mieć bloga firmowego

Co mogę umieścić na blogu?

Wbrew pozorom jak i naszym obawą na blogu możesz umieścić praktycznie wszystko co naszym zdaniem jest potrzebne. Następnie wraz z upływem czasu możesz wprowadzać niezbędne zmiany tak by blog był jak najlepiej dostosowany pod naszych klientów.

Na pewno na sam początek musisz wystartować z kilkoma podstawowymi tekstami. W wielu miejscach teksty takie nazywane są „Filarami”. I tak jak filary w budynku podtrzymują go by się nie zawalił tak zadaniem filaru na blogu będzie podtrzymywanie bloga. Dlatego też te 3 / 4 pierwsze teksty powinny być jak najbardziej uniwersalne.

A co może być uniwersalne? Wbrew pozorom dużo rzeczy i tematów. Przykładowo historia twojej firmy – to co było się już nie zmieni (ale ciągle może wydarzyć się coś nowego). Podczas gdy, jeżeli prowadzisz sklep możesz opisać swoje najlepsze produkty (takie na jakie może być zainteresowanie). Architekt, projektant, grafik może opowiedzieć o swojej najlepszej pracy lub opisać materiały z jakich korzysta.

Bardzo dobrym rozwiązaniem są też teksty typu Evergreen. Są to jak nazwa wskazuje wiecznie zielone teksty czyli takie, które bardzo wolno się starzeją lub praktycznie w ogóle.

wiecznie zielony aktualny tekst - evergreen content
wiecznie zielony tekst – evergreen content

świetnie na blogu sprawdzają się też obrazy, infografiki i różnego typu ikony. Dobrze dobrane pozwalają na chwilę odpocząć oczom a i same w sobie mogą powiedzieć więcej niż niejeden tekst.

Czy w mojej branży mogę mieć blog firmowy?

Jak najbardziej praktycznie w każdej branży można mieć bloga firmowego. Tylko jak już pisałam wcześniej, musisz przygotować się na to że musisz zamieszczać treści dostosowane od tego czym się zajmujesz. A przynajmniej powinieneś to robić. Jeśli np. prowadzić chcesz bloga będąc w branży budowlanej, twoje teksty i zdjęcia powinny to oddawać (np. umieść swoje realizacje, polecane produkty). A tym samym zdecydowanie się różnić od tego co będzie np. na blogu salonu fryzjerskiego.

Jeżeli w tym momencie wahasz się, czy założyć swój blog firmowy. To moim zdaniem powinieneś zaryzykować i go założyć. Prowadzenie bloga nie jest łatwe i w dużym stopniu jeśli chcemy osiągnąć sukces wymaga od nas systematyczności. Niewątpliwie jednak może przynieść korzyści.

Czy blog ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania? (pozycjonowanie)

Tak blog może mieć wpływ na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Zwiększa on bowiem ilość informacji o naszej stronie, dodaje nowe frazy po których można do nas dotrzeć. Dobrze jest jednak pamiętać o prawidłowym linkowaniu. Tak by klienci swobodnie mogli przechodzić między blogiem a resztą strony oraz jeśli klikną jakąś frazę mogli po niej przejść np. do określonego miejsca w naszej ofercie, innego wpisu czy produktu.

W jakiej formie zacząć prowadzić bloga?

Blog można prowadzić naprawdę w różnych formach. W większości przypadków są to np.:

  • blogi pisane (np. na platformie blogowej, własnym serwerze),
  • video blogii,
  • w social media np. na Facebooku, Instagramie, X (Twitterze),
  • łączonego zawierającego różnego rodzaju formy contentu,

Zachęcam do zapoznania się z rodzajami contentu na stronach internetowych, ale nie tylko.

Każda z tych form ma zarówno swoje zalety jak i wady. Na każdą z nich trzeba też poświęcić trochę czasu. Tak, że nie każda forma bloga sprawdzi się we wszystkich typach działalności.

Jeśli chodzi o kwestię odbiorców to w zależności od tego w jakiej formie będziesz prowadzić bloga mogą to być zupełnie inne osoby. Dlatego warto czasami działać na kilku frontach / platformach. Przykładowo mój blog ma dziennie 500 – 700 odwiedzin dziennie a na Facebooku jest może z 185 osób. Dlaczego tak jest? Prawdopodobnie nie wszyscy są zainteresowani tym co publikuje w social media, są to bowiem 2 zupełnie różne grupy odbiorców. Fakt część osób funkcjonuje w obu miejscach, ale wbrew pozorom czasami trudniej jest znaleźć coś ciekawego np. na Facebooku (szczególnie jeśli szukamy czegoś z przed kilku tygodni) niż w tradycyjnym Internecie i na odwrót.

Czy do prowadzenia bloga potrzebuję mieć zespół?

W tym miejscu warto wspomnieć, że często prowadzenie bloga samemu jest bardzo trudne. Sporo ludzi zdążyło się już przyzwyczaić do tego, że otrzymuje wiadomość zwrotną dość szybko. Pamiętaj jednak nie dajcie się zwariować. „Sprawny efekt” odpowiedzi jest tylko możliwy jeśli masz kilkuosobowy zespół gdzie prawie cały czas ktoś czuwa. Bo przecież nie będziesz odpisywać z toalety lub „śpiąc”.

Dodatkowym plusem posiadania zespołu jest możliwość porównania pomysłów. Czasem samemu nie zawsze w danym momencie ma się jakiś pomysł. Kiedy masz zespół i dopuszczamy go do głosu jesteśmy w stanie tworzyć lepsze treści. W końcu co dwie głowy to nie jedna. Ważne jednak by w tej grupie był ktoś decyzyjny. Bo gdzie kucharek 6 tam nie ma co jeść.

Podsumowanie

Jak widać prowadzenie bloga może być wyzwaniem ale i świetną okazją by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Jednocześnie warto pamiętać, że to obosieczny miecz nasze wpisy, posty skierowane do z założenia konkretnej grupy docelowej nie koniecznie mogą im podpowiadać. Dlatego zanim coś się opublikuje warto mieć pewność, że nasze teksty trafiają do dobrego odbiorcy.