W jaki sposób wykorzystać ikony w marketingu internetowym

W jaki sposób wykorzystać ikony w marketingu internetowym
Czas czytania 3 minuty

Z pewnością zwróciłeś już nie raz uwagę, że umieszczona w tekście ikona na stronie zmieniła wydźwięk całego tekstu.

A co bardziej ciekawe czasami w ogóle można nimi zastąpić całą komunikację. Znaczenie ikon (piktogramu) jak i innych grafik w dużym stopniu jest wynikiem kultury w jakiej się wychowaliśmy. To nasza kultura i wyuczone zasady nadały ikonom konkretny wydźwięk. Ikony jak i grafiki z czymś nam się kojarzą w efekcie w taki sposób je interpretujemy (np. symbol kosza na ekranie monitora, czy znaki drogowe). Dlatego też ikony wykorzystywane są często w marketingu do komunikacji.

Czym są i do czego służą ikony?

Ikony to symbole przeważnie proste grafiki, które symbolizują np.:

  • konkretne czynności
  • uczucia, zachowania
  • miejsca
  • przedmioty
  • aplikacje, programy
ikony w marketingu i ich znaczenie

Dzięki tym symbolom i przypisanym im znaczeniom wiemy jak mamy się poruszać na stronie internetowej. Chociaż nie tylko jak już napisałam wcześniej znaki drogowe to w większości również ikony. A zdecydowano się na ten krok ponieważ ikonę szybciej zinterpretujemy niż pisany tekst. Po za tym wiele osób jest wzrokowcami – więc grafiki bardzo szybko mogą im się rzucić w oczy.

Ikony poza treścią wykorzystujemy też np. w formie favicon na belce adresu, albo jako skróty służące do uruchamiania programów. Zastanów się ile ikon symbolizujących aplikacje masz w swoim smartphonie. Na pewno nie jedna i to już na dzień dobry bez instalacji innych aplikacji.

Dodatkowo dużo tych symboli przekracza granicę językową. Jedyne ale to poprawnie je zinterpretować.

Jak dobrać ikonę do strony lub bloga?

W większości przypadków ikony dobieramy z jednej strony tak by pasowały do:

  • naszej strony internetowej (jej kolorystyki, stylu i tematyki)
  • zachowywały zasady estetyki
  • by nie było problemów z ich interpretacja (miały jasny i czytelny przekaz zgodny z przyjętymi zasadami)

Przynajmniej tak powinno być. Bo w praktyce różnie bywa.

Szczególnie widać to np. po nowoczesnych stronach www lub chociaż gdy posadzimy przed komputerem osobę, która ma mały kontakt z witrynami internetowymi. W tedy nagle okazuje się, że nawet najbardziej logiczna ikona taka już nie jest. Dopiero po rozmowie lub zdobyciu praktyki zaczyna ona „rozpoznawać” ikony jako umowne znaki.

Skąd brać ikony na swoją stronę?

Ikony można brać z różnych miejsc. W praktyce jednak pytanie brzmi jakie lub które ikony. Często bowiem ikony programów jak i kanałów social mediach nie koniecznie są spotykane jako jeden zestaw. Warto na to zwrócić uwagę..

W większości jednak takie ikony można zrobić samemu (a przynajmniej próbować) lub pobrać z jakiegoś źródła (darmowego lub płatnego). Jednych i drugich w internecie jest całkiem sporo.

Ja się może jednak skupię w tym wpisie na darmowych źródłach ikon ponieważ z tymi ikonami różnie bywa. Nie wszystkie można od tak umieścić na swojej stronie. Wiele z nich jest bowiem ograniczonych prawami autorskimi. W efekcie czego czasem jesteśmy zobligowani do umieszczenia informacji o tym, kto jest autorem konkretnego obrazka.

Przykładowe strony z ikonami na strony i blogi:

skąd brać ikony dla bloga, strony sklepu
dlaczego warto korzystać z ikon na stronie
przykładowe ikony na stronie www

Podsumowanie

Z pewnością ikony warto stosować. Zarówno w tekście, w strukturze strony czy sklepu czy chociaż by w infografikach. Ich zastosowanie choć nie zawsze dla wszystkich w 100% czytelne jest pod wieloma względami doskonałym sposobem na porozumiewanie się – komunikację wizualną z odbiorcą.

Ich znaczenie jest uniwersalne a tym samym pokonać barierę językową (z kulturową i zwyczajową może być różnie). Bo choć tekst może być nie zrozumiały to po grafice można się domyśleć co autor mógł mieć na myśli. A tym samym zbudować w prosty sposób wzbogacić tradycyjny marketing.

źródła: