|

Co odstrasza użytkowników od twojej strony internetowej lub bloga?

Czas czytania: 3 minut

W dzisiejszych czasach strona internetowa odgrywa bardzo istotną rolę zarówno dla firm, marek osobistych czy chociaż by bloga.

To właśnie za jej pośrednictwem bardzo często napsuje pierwszy kontakt z potencjalnym klientem lub czytelnikiem. A o tym czy się ona spodoba często decyduje zaledwie kilka sekund.  Dlatego ważne jest by była ona jak najlepiej dopracowana i „przyjazna” dla ludzkiego oka jak i poruszanie po niej nie sprawiało problemów. Przy czym nie tyle do oka właściciela co właśnie klienta.

Zdecydowana większość ludzi to wzrokowcy, co gorsza nie wszyscy czytają a jedynie skanują. Dlatego warto jest zwrócić uwagę na elementy, które mogą potencjalnie odstraszyć innych od naszej witryny.

Podcast z omówieniem najczęstszych błędów na stronach

Czego nie lubią użytkownicy na stronach internetowych!

czego nie lubi użytkownik strony internetowej
czego nie lubi użytkownik strony internetowej

Wyskakujące okienka – Popupy

Praktycznie nikt nie lubi wyskakujących okienek nie ważne czy są to reklamy czy zapis do newslettera. Na stronie firmowej praktycznie nie powinno być tego typu rozwiązań. Popupy mogą być bowiem bardzo męczące i odciągać uwagę od najważniejszej rzeczy na witrynie. Ewentualnie powinny one być bardzo ograniczone – tak by nikogo nie zirytować. Czasem dobrym rozwiązaniem jest ograniczenie pojawiania się Popupy tylko do kilku podston.

Często pod hasłem „nie zirytować” można odczytać -> raz wyłączyłem okienko i wystarczy.

Niewłaściwy dobór kolorów

Choć część z nas nie zwraca na to uwagi to kolory jakie pojawiają się na stronie mają swoje znaczenie. Czasami znaczenie to jest bardziej jawne a kiedy indziej nie (np. kolor zielony dla stron o jedzeniu, ekologii, naturze). Dobierając więc kolorystykę strony, blogu, sklepu internetowego a nawet kolory jakie mamy na sobie warto zwrócić uwagę co one przekazują. 

Niestety czasami wybór swojego ulubionego koloru jako przewodniego na stronie może być dla niej gwoździem do trumny. Szczególnie jeśli to jest np. kolor czerwony, intensywna wiśnia, pomarańcz czy żółty – kolory te przyciągają uwagę, ale są też czasami w nadmiarze bardzo męczące dla oczu.

Najefektywniejsze kolory na stronie - kolory w marketingu
Jak dobierać kolory, co oznacza dana barwa, jakich kolorów unikać

Brak kompatybilności z urządzeniami mobilnymi

W dzisiejszych czasach strona musi być dostosowana do różnego typu urządzeń. Przeglądanie internetu na smartphone czy tablecie jest coraz popularniejsze. Warto więc przywiązać uwagę do tego jak się ona wyświetla.

Nie poświęcenie czasu na dobór odpowiedniego fontu (czcionki)

Na ten temat informacje umieściłam w wpisie Jakiego fontu użyć na stronie internetowej? Tu jednak chciałam dodać, że dobrze dobrany font potrafi naprawdę dużo zmienić. Czasem wręcz odmienić wygląd całej witryny. Tekst na stronie powinien być w miarę przejrzysty, odstępy między wierszami jak i liniami nie nachodzić na siebie.

Brak lub z byt duża ilość grafik

Większość ludzi to wzrokowcy dlatego bardzo istotne jest by na stronie pojawiły się obrazy pokazujące np. sprzedawany towar lub wykonaną realizację. Jednak z grafiką też nie należy przesadzać. Obrazy na stronie powinny być odpowiednio zoptymalizowane – tak by nie były z byt duże i za ciężkie. Duże obrazy mogą bardzo spowolnić szybkość ładowania strony.

Przestarzałe technologie

Zabrzmi to może dziwnie, ale wciąż istnieją strony korzystające np. z technologii Flash.  Z pewnością część tego typu animacji jest bardzo ładna, jednak może być bardzo uciążliwa. Flash nie jest już obsługiwany przez wszystkie przeglądarki np. na urządzeniach mobilnych. W efekcie strona będzie się źle wyświetlać.

Strona typu Intro

Jeszcze kilka lat temu takie strony były bardzo popularne. Strona ta jednak spowalnia dotarcie użytkownika do poszukiwanej informacji – a tym samym może go zniechęcić do przejścia dalej.

Zmuszanie użytkownika, by zastanawiał się, gdzie ma kliknąć

Użytkownik nie umie odnaleźć się w witrynie. Nie wie jak korzystać z nawigacji lub użytkowanie jest utrudnione. Wywołuje to u niego dezorientację i frustrację. I mówimy tu nie sytuacji kiedy specjalnie wywołujemy u użytkownika takie uczucie.

W dzisiejszych czasach menu na stronie może mieć różną formę. Od wyboru do koloru jak mówią niektórzy. Jednak choć może to efektownie wyglądać i naszym zdaniem być po prostu extra – bo w ten sposób wyróżniamy naszą stronę. To niestety nie koniecznie będzie taki odbiór zdaniem użytkowników.

Mimo, że Internet jest bardzo popularny, wiele osób spędza w nim nawet całe dnie wciąż są ludzie dla których jest on obcy. Wielu ludzi nie lubi nowości. Mają oni ambiwalentne podejście nawet do urządzeń ułatwiających życie.

Osoba odwiedzająca stronę musi więc wiedzieć gdzie ma kliknąć. Gdzie aktualnie znajduje się na stronie oraz co jest powodem ewentualnego błędu.


To oczywiście nie wszystkie błędy popełniane na stronach internetowych. Z pewnością na każdej stronie zamieszonej w sieci można znaleźć jakieś błędy

źródła: