Z pewnością czasy kiedy nikt nie wiedział czym jest pozycjonowanie już dawno odeszły w nie pamięć. I obecnie prawie każdy posiada jakieś chociaż by mgliste pojęcie na jego temat.
W końcu prawie na każdym kroku firmy pozycjonerskie, ale nie tylko obiecują nam poprawę pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Większość ludzi specjalnie nie interesuje się samym procesem, co najwyżej bywa nie zadowolonymi z faktu, że muszą do tego procesu przygotować stronę. A w późniejszym czasie wynikami pozycjonowania.
Spis treści
Spotykane podejścia / metody pozycjonowania
Pozycjonować można na różne sposoby nie mniej jednak istnieją dwa główne podejścia, które dominują branżę. Chodzi o White Hat SEO (WHS) oraz Black Hat SEO (BHS). Pierwsze White Hat SEO to działania zgodne z Wytycznymi Google dla Webmasterów, drugie Black Hat SEO bardzo obejmuje działania, które je „naruszające”. Warto tu wspomnieć, że te drugie działania na początku przynosząc dobre efekty (niekiedy wręcz rewelacyjne), jednak z biegiem czasu działania takie mogą doprowadzić do nałożenia filtra Google na stronę.
Dla tych, którzy jeszcze nie do końca zdaja sobie z tego sprawę – w Polsce pozycjonujemy się głównie w Google!
Nie będę tutaj pisać specjalnie o White Hat SEO. Planuje w przyszłości napisać na ten temat osobny wpis i tam przybliżyć tą tematykę.
Czym jest Black Hat SEO?
Black HAT SEO (czarny kapelusz SEO) są to działania, które mają za zadanie w jak najkrótszym czasie poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Jeszcze kilka lat temu z pomocą tych metod zajęcie pierwszej pozycji zajmowało bardzo mało czasu (w przeciwieństwie do dozwolonego pozycjonowania gdzie na efekt możemy czekać nawet kilka miesięcy). W tym miejscu warto zwrócić uwagę, by nie mylić płatnych reklam z organicznymi wynikami pozycjonowania. Wiem brzmi abstrakcyjnie, ale sporo osób nie rozumie różnicy między pozycjonowaniem a płatnymi reklamami. Uważają oni, że pozycję w wynikach wyszukiwania można kupić.
Jakie działania zaliczają się do Black Hat SEO?
Czyli jakie działania SEO nie są obecnie zalecane dla witryn internetowych!
- Keyword Stuffing – nadmierne umieszczanie samych słów kluczowych np. w opisie strony, w panelu bocznym (w skrajnych przypadkach tekst na stronie składa się z samych fraz kluczowych)
- Treści generowane automatycznie:
– tekst, który nie ma sensu dla użytkownika, ale może zawierać słowa kluczowe wyszukiwania
https://support.google.com/webmasters/answer/2721306?hl=pl
– tekst przetłumaczony przez zautomatyzowane narzędzia i opublikowany bez wcześniejszego sprawdzenia przez człowieka
– tekst wygenerowany przy użyciu automatycznych procesów, np. łańcuchów Markowa
– tekst wygenerowany przy użyciu technik automatycznego dobierania synonimów lub zaciemniania kodu
– tekst wygenerowany przez kopiowanie treści kanałów Atom/RSS lub wyników wyszukiwania
– łączenie zawartości innych stron internetowych bez dodawania wystarczającej ilości własnych treści ani dodatkowych funkcji
- Ukrywanie treści i elementów na stronie – z sytuacja tą mamy miejsce kiedy np.
- umieścimy biały tekst na białej stronie
- wsuniemy tekst pod inny obiekt tak by był niewidoczny
- zmniejszymy rozmiar tekstu tak był niewidoczny
- Cloaking (maskowanie, ukrywanie) – metoda ta polega na optymalizacji strony w taki sposób by użytkownik widział co innego niż wyszukiwarka
- Systemy wymiany linków SWL
- Duplikaty treści
- Przekierowania z innych stron bez wiedzy użytkownika (Doorway pages) – chodzi o tworzenie stron typowo pod wyszukiwarki. Po wejściu na nią jednak użytkownik zostaje przeniesiony pod inny adres nie koniecznie z treścią jakiej oczekiwał
- Farmy linków – są to strony bądź blogi tworzone w celu tworzenia zewnętrznych zapleczy. Strony te łączą się ze sobą / linkują do siebie na wzajem wpływając tym samym na swoją pozycję.
Jakie mogą być skutki korzystania z metod Black Hat SEO?
Korzystanie z tych metod może się skończyć nałożeniem filtra algorytmicznego. Co w praktyce oznacza w najlepszej sytuacji, że nasza strona trafi na sam dół wyników wyszukiwania lub zostanie usunięta z indeksu.
Jak to się mówi coś za coś. Szybki awans w wynikach i równe szybki spadek.
Czasami jeżeli nasza strona jest naprawdę wartościowa i w miarę szybko zrezygnujemy z tych praktyk po pewnym czasie strona może znów się pokazać w wyszukiwarce.
Dlaczego ludzie decydują się na tę metodę pozycjonowania?
Istnieje kilka powodów, dla których ludzie decydują się pozycjonować w ten sposób:
- czas – strony szybko osiągają wysokie pozycje
- niskie koszty – tego typu pozycjonowanie jest tańsze, większość czynności wykonują za pozycjonera różnego typu aplikacje (np. SWL)
- brak wprowadzania widocznych zmian na stronie – zmiany wprowadzane są tylko w strukturze kodu widocznego dla przeglądarek
Na metodę tą decydują się więc często firmy lub osoby, które z różnych powodów chcą być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Czasami nie obchodzi ich przy tym, że domena na której znajduje się strona może być w przyszłości całkowicie nie do użytku. Właśnie z powodu nałożonego filtra.
Podsumowanie
To czy ktoś zdecyduje się na ten typ pozycjonowania zależy tylko i wyłącznie od niego. A przynajmniej tak być powinno. Bo w praktyce czasem właściciele stron nie są informowani jaką metodą będą pozycjonowani. Efekty tego bywają różne. Niekiedy bowiem pozycjonerom udaje się balansować na granicy obu typów pozycjonowania. I tak naprawdę nie odczuwamy negatywnych efektów a jedynie pozytywy. Przynajmniej do zmiany algorytmu.
Źródła – warto przeczytać:
- https://www.grupa-tense.pl/blog/co-to-jest-black-hat-seo/
- https://webwavecms.com/blog/black-hat-seo-white-hat-seo
- https://mmazurek.dev/black-hat-seo-co-to-jest-i-czy-sie-oplaca/
- https://www.artefakt.pl/blog/seo/black-hat-seo-dzialania-ktore-naraza-twoj-serwis-na-spadek-pozycji-w-wynikach-wyszukiwania
- https://jchost.pl/blog/black-hat-seo/
W branży IT jestem już od 2007 roku. W tym czasie zajmowałam się głównie tematyką pozycjonowania i budowy stron internetowych. Hobbistycznie zajmuje się fotografią, podróżami (głównie tymi mikro). Interesuje się mitologią (Nordycką, Grecką i Rzymską) i historią.