Co lepsze strona na własnym serwerze i / czy konto w social media?

Co lepsze strona na własnym serwerze i / czy konto w social media?

Czas czytania: 4 minut

Kilka tygodni temu wdałam się w dyskusję z koleżanką na temat stron internetowych.Ona uważała, że w dzisiejszych czasach jedyne czego potrzebuje to profil w social media (mediach społecznościowych np. Facebook, Instagram) ja z kolei że przydała by się również i „zwykła” strona.

Zapewne i wam czasem przytrafia się taka sytuacja. Kiedy stoicie przed tego typu wyborem? Co lepsze? Strona internetowa na własnym serwerze i ewentualny profil w mediach społecznościowych czy jedynie sam profil w social media! Z pewnością odpowiedz nie jest łatwa, bo tak naprawdę każde rozwiązanie ma zarówno zalety jak i wady. Dlatego warto ją dobrze przemyśleć by nie popełnić jakiegoś dużego błędu.

Dlaczego warto to dobrze przemyśleć

Oba rozwiązania mają zarówno wady jak i zalety. Do tego nie wszystkich stać by pozwolić sobie na oba rozwiązania. Przy czym nie koniecznie chodzi o pieniądze. Obecnie mamy bowiem jeszcze inną „walutę” – Czas. Nauka obsługi zarówno strony jak i narzędzi social media a potem prowadzenie ich zajmuję trochę czasu. Ile? To już kwestia indywidualna.

Zalety i wady strony w social media

Strona, profil w social mediach bez różnicy w jakim portalu ją posiadamy / prowadzimy ma swoje zalety jak i wady.

Zaletami takiej strony są:

  • niższe koszty użytkowania – w większości profile lub strony w social media są darmowe (oprócz płatnych reklam i opcji PRO). Pomijamy dzięki temu zakup serwera FTP, własna domena też specjalnie wymagana nie jest.
  • obsługa jest prosta – większość aplikacji bądź stron w social media jest bardzo prostych w obsłudze. Dodatkowo aplikacje same podpowiadają nam co możemy jeszcze włączyć lub zmienić.
  • szybsze dotarcie do odbiorcy – z pomocą social media łatwiej wchodzi się w relację z odbiorcami. Łatwiej też ich powiadomić o nowych treściach czy zmianach w profilu.

Wśród istotniejszych wad z kolei warto wspomnieć:

  • własność – nie jesteś właścicielem strony – tylko jej użytkownikiem / zarządcą
  • nadużycia – portale społecznościowe często bez twojej wiedzy mogą wykorzystywać treści i zdjęcia z twojego profilu
  • likwidacja konta – administrator strony może w każdej chwili zawiesić twoje konto bez podawania przyczyny

Zdarzały się już w historii przypadki, że po kilku latach prowadzenie kont administrator portalu usuwał lub zawieszał konta użytkownikom. Wielu z nich traciło dorobek całego życia.

Kto najczęściej zakłada stronę w social media

Ostatnimi czasy strony w social media takie jak Fanpage na Facebook są bardzo popularne w śród restauracji czy salonów fryzjerskich. Co ciekawe instytucje te czasami kupują nawet własne domeny. Z tym, że nie prowadzą one do „normalnej” strony a na profil w jakimś portalu.

Ta tendencja zaczyna także dotyczyć niektórych sklepów internetowych. W końcu na Facebooku posiada taką opcje.

Inną grupą, która często opiera się tylko o social media są artyści. Wielu fotografów czy grafików posiada swoje portfolio na Instagram’ie,  Behance lub na Facebook. Jak widać FB jak na razie króluje.

Liczba użytkowników samego Facebooka szacowana jest bowiem na 1,5 mld, Twittera na około 500 mln, a LinkedIn – na 400 mln.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-social-media-czyli-promocja-firmy-w-mediach-spolecznosciowych

Zalety i wady zwykłej strony internetowej

W przypadku własnej strony internetowej musimy się już liczyć z kosztami. Dodatkowo samo jej dostosowanie do naszych potrzeb zajmie dużo więcej czasu – oczywiście po tym jak zostanie zbudowana. Strona taka wymaga też zdobycia pewnej wiedzy – w końcu trzeba ją jakoś obsłużyć.

wordpress kurs

W praktyce całkiem sporo osób buduję sobie stronę internetową – z pomocą WordPress. Jest on na tyle prosty, że postawienie go nie stanowi dużego wyzwania. Dodatkowo posiada on wiele ciekawych rozszerzeń, dzięki którym można na stronie uruchomić ciekawe opcje.

Zalety prowadzenia własnej strony:

  • jesteś jej właścicielem – strona należy w praktyce tylko do ciebie i to od ciebie zależy, w dużej mierze w jakim kierunku pójdzie. Strona też „sama z siebie” nie zniknie z dnia na dzień
  • wizerunek – zdecydowanie lepiej wygląda jeśli ktoś posiada taką formę strony. Po pierwsze strona taka przynajmniej na początku wymaga większej pracy jest też bardziej dostosowana do naszych potrzeb.
  • dostępność – strona jest praktycznie dostępna w całym internecie. Co nie zawsze jest prawdą w przypadku social media. Dodatkowo pozbawiana jest zbędnych reklam – chyba, że sami je dodamy.
  • możliwości – w ramach strony możemy prowadzić blog, sklep internetowy, katalog itp. praktycznie co dusza zapragnie. Jedynym ograniczeniem są tylko nasza wiedza i koszta.

A jakie są wady:

  • koszty – w przypadku strony internetowej istnieją 2 grupy kosztów. Pierwsza grupa to koszty stałe (za hosting, za domenę) drugie to koszty zmienne (np. zakup nowego szablonu, dodanie nowej funkcjonalności)
  • administracja – zarządzanie stroną jest nieco trudniejsze
  • musimy dbać o jej rozpowszechnianie – samo zbudowanie strony często nie wystarczy, trzeba zadbać też o jej reklamę. W tym wypadku np. właściwe pozycjonowanie.
strona internetowa
strona internetowa, jakie czynności się z nią wiążą, front end, design, marketing

Podobieństwa pomiędzy stronami

Być może was to zaskoczy, ale tak występują podobieństwa między oboma typami:

  • potencjalny odbiorca musi znaleźć naszą stronę
  • trzeba przygotować zawartość naszej strony (treści i grafiki) – tak moi drodzy nieważne gdzie mamy stronę trzeba tworzyć na nią treść
  • strona musi być aktualna (a przynajmniej powinna)
  • trzeba zadbać o odpowiednią prezentację
  • pomyśleć o pozycjonowaniu (są różnice między pozycjonowaniem w zwykłej strony a tej w social media)

Podsumowanie

Jak widać nie ma idealnego rozwiązania. To na co się jednak zdecydujemy zależy tylko i wyłącznie od nas (chyba że mamy odgórnie narzucone to przez szefa lub chcemy być jak konkurencja). Osobiście uważam, że w wielu przypadkach warto mieć mieć jedno i drugie. Czyli własną stronę (chociaż by w formie wizytówki) i profil w social mediach. To jednak tylko moje zdanie będące wynikiem obserwacji mojej branży i klientów z którymi pracowałam.

Wy / Ty sam musisz podjąć decyzję co jest tobie potrzebne. Jeżeli dużo piszesz np. na blogu dużo łatwiej jest się odnaleźć na zwykłej stronie / blogu. Social media powinny być dla ciebie jedynie dodatkiem.

Socjal media z kolei to świetne miejsce gdzie można się reklamować. Pokazać swoją markę, zwiększyć świadomość na jej temat – jednak trudno dotrzeć na niej do starszych materiałów.

źródła:

https://blog.lh.pl/wlasna-strona-czy-konto-w-social-media/
https://13design.info/social-media/strona-www-czy-profil-w-social-mediach-co-lepsze/
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-social-media-czyli-promocja-firmy-w-mediach-spolecznosciowych
https://www.facebook.com/aurainweb/