Co to jest customer journey?

Czas czytania 3 minuty

Customer Journey czyli inaczej ścieżka klienta jest to „droga” jaką musi pokonać użytkownik by osiągnąć określony cel np. kupić produkt w sklepie internetowym, znaleźć usługę / artykuł na stronie internetowej.

Po co bada się Customer Journey?

Podróż taką analizuje się w celu jej usprawnienia lub ustalenia czy coś stało na przeszkodzie do osiągnięcia celu (np. dokonania zakupu, zostawienia komentarza). Jak z pewnością wiecie z własnego doświadczenia im coś jest bardziej skomplikowane tym bardziej jesteśmy zniechęceni i szybciej rezygnujemy.

Dlatego porządna analiza może być ratunkiem dla wielu właścicieli witryn (np. sklepów internetowych). Przechodząc ścieżką klienta możemy ustalić co mogło puść nie tak. Czy pojawiają się jakieś błędy? Co należało by poprawić a co być może co zmienić.

Customer Journey a UX (User Experience)

Oczywiście nie zawsze mamy na wszystko wpływ, ale zawsze warto spróbować (na wszelki wypadek warto też zrobić kopię bezpieczeństwa przed zmianami). Przykładowo na stronie lub w sklepie można dodać w stopce lub kolumnie bocznej rozpisane kategorie. Oszczędzając tym samym czas na ich szukanie. W praktyce przy tej zmianie warto wziąć pod uwagę UX (User Experience) i CX (Customer Experience).

Analiza strony pod kontem UX i CX może nam bardzo dużo powiedzieć np. jakie elementy witryny mogą odstraszać lub stać na przeszkodzie użytkownika.

czego nie lubi użytkownik strony internetowej
czego nie lubi użytkownik strony internetowej

Problemy z koncepcją budowy witryny

Dla wielu osób może to być problematyczne. Szczególnie, że często przy budowie stron, blogów czy sklepów bierzemy pod uwagę jedynie własne odczucia. Wybieramy kolorystykę pod siebie, układamy menu według naszego pomysłu. Zapominając, że nasz odbiorca

  • nie koniecznie posiada aż tak szeroką wiedzę (nie zna naszego asortymentu)
  • może pogubić się w gąszczu odnośników
  • czasem cierpi na wadę wzroku np. tekst może być dla niego nie czytelny
  • i treść na naszej witrynie jest dla niego nie czytelna.

W tym miejscu warto też wspomnieć, że klienci mają swoje przyzwyczajenia. Oznacza to, że nie wszędzie każde rozwiązanie się sprawdzi. Wszystko zależy kto jest naszą grupą docelową. Jeśli bowiem to osoby rzadko korzystające z Internetu nasza witryna powinna mieć wiele tradycyjnych rozwiązań.

Inaczej to wygląda kiedy grupą docelową są osoby młode obyte z Internetem możemy pozwolić sobie na więcej – czasem niestandardowego. Dlatego też niektóre firmy, by ich strona była lepiej dopracowana decydują się na tworzenie Customer Journey Map.

nasi odbiorcy, grupa docelowa

Customer Journey Map – Jak stworzyć?

W praktyce polega to na rozpisaniu Customer Journey i uzupełnieniu jej o dodatkowe czynniki:

  • zrozumienie potrzeb – czyli musimy ustalić czego tak naprawdę chce klient. Dlaczego i jak wszedł na naszą witrynę. Jakie działania miały na to wpływ
  • zachowanie klienta podczas interakcji z naszą witryną – jakie czynności wykonywał klient w czasie obecności w naszej witrynie, jakie odczucia mu towarzyszyły (np. czy błądził, cały czas czegoś szukał, udał się od razu w konkretne miejsce)
  • zaangażowanie pracowników – w praktyce chodzi o to by z pomocą innych pracowników np. biura obsługi klienta lepiej poznać klientów i ich potrzeby.

Głównym zadaniem mapy jest wpłynięcie na zwiększenie sprzedaży lub przywiązanie klienta do marki.

Co nam to daje?

Wbrew pozorom całkiem dużo, możemy bowiem nie tyle poprawić jakość świadczonych usług ile ją usprawnić. Zadowoleni klienci często wracają a co najważniejsze mogą nas polecać dalej.

Jeśli myślicie, że to wszystko to was rozczaruje – to co tu napisałam to jedynie wstęp. Teraz musicie sami wejść na swoje witryny i sprawdzić czy aby na pewno są dostosowane pod waszego odbiorcę. Bardzo często sami nie będziemy w stanie tego poprawnie ocenić, dlatego pytajcie swoich klientów, kolegów, współpracowników i znajomych. Ich Feedback może być dla was bardzo użyteczny.

źródła: