Co to jest feedback i dlaczego jest ważny!?

Co to jest feedback i dlaczego jest ważny!?
Czas czytania 4 minuty

Z pewnością nieraz zdążyło ci się usłyszeć określenie takie jak feedback. W pewnym sensie można powiedzieć, że jest to dość modne słowo – czasem może nawet nadużywane. W końcu brzmi ono dużo lepiej niż nasza rodzima „informacja zwrotna„.  A w praktyce oba te wyrażenia oznaczają to samo.

Co to jest Feedback?

Określenie Feedback pochodzi z języka angielskiego i jak już z pewnością się domyślacie oznacza po Polsku dosłownie odpowiedź lub informację zwrotną. W Polsce określenie to pojawiło się wraz z wejściem do naszego kraju zagranicznych korporacji. Było to więc jedno z wielu obcych słów, które w pewnym sensie zostaliśmy zmuszeni by dodać do naszego słownika. Feedback może przybierać zarówno formę pozytywną jak i negatywną. I jak pewnie każdy wie z własnego doświadczenia czasami trudno jest rozpoznać jego wydźwięk.

Czego może dotyczyć Feedback?

Jak by na to nie patrzeć Feedbak dotyczy każdej sfery naszego życia nie tylko tego zawodowego, ale również prywatnego. Ilekroć bowiem wydajemy opinię na jakiś temat, oceniamy czy komentujemy coś. To mamy z nim do czynienia. Dlatego też ten typ komunikatu towarzyszy mam wszędzie i często jest bardzo istotny.

Dlaczego Boimy się wydawać Feedback (własną opinię)?

Niestety dawanie dobrego feedbacku nie należy do najłatwiejszych czynności. Często mimowolnie taki „komentarz” wolimy zachować dla siebie samych. Boimy się bowiem reakcji innych, ośmieszenia w cudzych oczach być może nawet wyśmiania przez nich. Czasami też nie udzielamy odpowiedzi zwrotnej bo nie chcemy urazić „drugiej” osoby np. podczas rozmowy o pracę. Wydanie opinii w takiej sytuacji może spowodować, że nasze szanse na stanowisko całkowicie zostaną utracone. Szczególnie jeśli prowadząca rozmowę osoba nie jest dobrze przygotowana do takiego procesu – i wprost się ośmiesza (pamiętajmy ona się też denerwuje i może nawet nie być świadoma, że zachowuje się nie właściwie).

Pamiętajmy jednak, że o ironio brak feedbacku sam w sobie może zostać odczytane jako jakiś Feedback. W praktyce jednak kwestia jego interpretacji pozostaje już w rękach osoby ocenianej. W zależności od tego jakiej tematyki dotyczy może być inaczej zinterpretowany zwykle jednak brak informacji zwrotnej w naszej mentalności często jest odbierany jako negatywna odpowiedz. A w ten sposób oceniany nie wie co zrobił dobrze a co źle. Nie może więc nic poprawić. Co w efekcie prowadzi do braku wprowadzenia zmian.

feedback czym on właściwie jest?

Dlaczego Feedback (odpowiedz, opinia) jest taki ważny?

Dzięki feedbackowi możemy dowiedzieć się:

  • co zrobiliśmy źle a co dobrze
  • nad czym powiliśmy jeszcze popracować
    • jakie zmiany wprowadzić na stronie, sklepie
    • czasami jakie produkty bądź usługi są poszukiwane
    • jak usprawnić naszą pracę
    • czego się jeszcze nauczyć
  • i wiele innych istotnych rzeczy (własnych błędów samemu się często nie widzi)

To wszystko może być dla nas przydatne nie tylko w sytuacji kiedy ocenia nas pracodawca, współpracownicy, koledzy i znajomi ale także klient.

Jakich udzielanych opinii nie należy brać pod uwagę?

Niestety nie każda informacja zwrotna jest wartościowa. Do takich informacji należą:

  • komentarze hejterów
    Nie oszukujmy się ludzi, którzy będą krytykować innych tylko dla samej krytyki jest sporo. Szczególnie w Internecie gdzie często czują się bezkarni. Ich opinie są więc bezwartościowe.
  • nie zrozumiałe, niejasne opinie
    Czasami opiniodawcy sami nie wiedzą czego chcą lub nie potrafią wyrazić swojej opinii.
  • opinie osób trzecich
    Czyli opinie w stylu „moja ciocia, koleżanka powiedziała to…”. To również nie są miarodajne opinie bo ta ciocia mogła mówić o czymś kompletnie innym lub mieć np. zły humor.

Jak powinien zostać sformułowany feedback? By był wartościowy!

Samo przekazywanie feedbacku nie należy do najłatwiejszych zadań. Do rzadkości nie należą sytuacje kiedy pozytywny feedback zostaje zinterpretowany jako negatywny. Powodów takiej sytuacji może być wiele. Przeważnie jest to wynikiem nie właściwego doboru słów lub użycia ich w złej kolejności. Pamiętajcie, że większość ludzi ma skłonność lekceważenia własnych lub cudzych osiągnięć. Pochwała udzielona podczas wypowiedzi szybko może ulecieć. A uwaga skoncentrować się na samych negatywach.

Praktycznie każdy we własnym życiu spotkał się z sytuacją kiedy zrobił wszystko prawie idealnie, popełnił tylko „jeden mały błąd”. I o ironio nikt nie zapamięta, że wszystko było OK, tylko ludzie będą się czepiać tego małego błędu.

Jakie cechy powinna zawierać dobra informacja zwrotna

Tak więc dobry feedback powinien być:

  • krótko i na temat bez rozwlekania (nie dziel nitki na trzy)
  • koncentrować się na konkretnym temacie, danej sytuacji (oceniaj to co masz ocenić)
  • opierać się na faktach i obserwacjach
  • skierowany do konkretnej osoby lub grupy
  • być wolny od uogólnień, oskarżeń i zbędnych osądów (jeśli kogoś nie lubisz nie umniejszaj jego osiągnięć i sukcesów)
  • wypowiedziany w swoim imieniu

Spełnienie tych wymogów z pewnością nie jest łatwe. Na szczęście istnieją różne metody z pomocą, których możemy udzielać odpowiedzi. Do najpopularniejszych należy feedback kanapka, feedback 360 stopni, drzwi szczęścia. Metody te są opracowywane już od wielu lat. Właśnie dla tego, że nikt nie rodzi się z umiejętnością dawania dobrego feedbacku. Jednak prawie każdy może się go nauczyć.

jak udzielać informacji zwrotnej

Podsumowanie

To oczywiście nie wszystko co można powiedzieć o feedbacku. Temat ten jest bowiem bardzo szeroki i można do niego podchodzić na różne sposoby i strony. Ja jednak dziś na tym zakończę. Poniżej zmieściłam linki do innych artykułów na temat feedbacku.

źródła: