Co to jest #Hashtag? I do czego się go używa w social mediach

Czas czytania 3 minuty

W ostatnich latach #hasztagi stały się nieodzownym elementem w social mediach. Może się co prawda zdarzyć, że ktoś nigdy nie słyszał tego określenia lub nie wie co to są #hasztagi jednak na pewno już je kiedyś spotkał na Twitterze, Instagramie, Pinterest czy Facebooku. Po prostu nie zdaje sobie sprawy, że to jest to.

Co to właściwie jest?

Sama nazwa #hasztag pochodzi z połączenia dwóch słów. Hasz czyli kratka oraz tag (etykieta). Każdy tego tego typu element zaczynamy pisać od kratki a za nią bezpośrednio określenie jakiego chcemy użyć. Jak ja to odbieram? Z mojego punktu widzenia jako użytkownika praktycznie wszystkich powyższych platform (jak i CMS WordPress) jest to równoznaczne z nadawaniem obiektom (postom, obrazom, filmom) etykiet. Etykiety te dzielą nasze materiały na grupy, ale jednocześnie łączą je z materiałami innych użytkowników kontestacyjnych z tych samych etykiet.

Czym jest #Hashtag gdzie się go spotyka

O czym należy pamiętać tworząc #hasztagi

Chcąc dodać hasztag do naszego opisu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów takich jak:

  • Hasz musi być połączony z  frazą, nie może ich rozdzielać spacja.
  • Dozwolone jest stosowanie cyfry, ale już nie koniecznie znaki interpunkcyjne (np. dwukropek, średnik) oraz specjalne (np. $ czy %).
  • Po znaczniku #, praktycznie w każdej wyszukiwarce w social mediach można wyszukiwać materiały.
  • widzieć będziesz tylko posty, do których masz uprawnienia (np. publiczne, z grup do których należysz).

Z jakich #hasztagów najlepiej korzystać

Jak zwykle nie jest to proste pytanie. 🙂 Wszystko bowiem zależy od tego co chcemy o tagować. Nie możemy bowiem dodawać tagów jak nam się, żywnie podoba. To nam fanów / czytelników raczej nie przysporzy. Dodatkowo zbyt duża ilość może doprowadzić do sytuacji, że Facebook czy Instagram, uznają że próbujemy oszukiwać i w efekcie przełoży się to na gorsze wyniki wyszukiwania, pozycje.

Tak wiec jakie hasztagi powiliśmy dodawać?

  • Lokalizacja obiektu – jeśli prowadzisz działalność / zrobiłeś ciekawe zdjęcie w danym miejscu, to warto oznaczyć miasto, czasem dzielnicę.
  • Stwórz swój własny tag i się go trzymaj tak by był kojarzony z tobą lub twoją marką. Tyko pamiętaj, że tagi typu #kosmetyczkakrakow, #masazystatorun to nie są własne tagi.
  • Nie unikaj  polskich znaków – jeżeli twoi odbiorcy posługują się językiem polskim spokojnie możesz używać polskich liter.
  • Długość hasztagu – najlepiej lepiej stosować krótkie hashtagi, jeśli jednak nie masz takiej opcji – każdy wyraz zaczynaj wielką literą. W ten sposób będzie widać, że to połączenie kilku słów.
  • Nie przesadzaj z ilością – zbyt duża ilość tagów może spowodować odbierania naszych wpisów jako spam.
  • Mieszaj popularne hasztagi z mniej popularnymi. W przypadku popularnych hasztagów bardzo szybko może się okazać, że jest tak duża konkurencja iż dotarcie do naszego wpisu będzie stanowić problemy.

Czy hasztagi wszędzie mają sens?

Na to pytanie można odpowiedzieć na dwa sposoby. Czyli Tak i Nie. Wszystko bowiem zależy od tego gdzie je dodajemy. Hasztagi na pewno mogą przyciągnąć do naszych postów inne osoby, ale także wpłynąć na algorytm platformy w jakiej je dodajemy.

I tak na Facebooku powiliśmy dodawać maksymalnie 1, 2 #hasztgi na post.

Na Instagramie maksymalnie możemy dodać ich 30. Przy większej ilości wyskakuje komunikat o przekroczeniu dopuszczalnej ilości. Dość istotne jest, że 30 to max a użycie, aż tylu nie gwarantuje dobrej pozycji. Dlatego lepiej dodać ich mniej np. 5, 10, 15, 20.

Twitter podobnie jak Facebook, 1, 2, 3 jednak nie za długie. Musimy zmieścić się bowiem w dopuszczalnych 140 znakach na tweet.

Zakazane frazy

Istnieje też coś takiego jak blokowane hasztagi. Są to różne tagi sugerujące treści np. dla dorosłych odbiorców, naruszających prawo, tematy rasizmu. Z tagów zamieszczonych na tej liście najlepiej nigdy nie korzystać. Korzystanie z nich wiązać się będzie z otrzymaniem Shadowban. Co spowoduje, że nasze posty nie będą widziane na listach tagów. Oficjalnie coś takiego istnieje na Instagramie. Jednak właścicielem Instagrama jest Facebook można więc zakładać, że korzysta z analogicznej listy.

Podsumowanie

O #hasztagach można by jeszcze dużo pisać. Jednak już bardziej w kontekście danej platformy i tego jak one wpływają na nasze posty. Jeżeli chcieli byście bym napisała na ten temat coś więcej mogę stworzyć kolejny wpis dotyczący już konkretnej platformy.

źródła:

https://www.widzialni.pl/blog/hashtag-co-to-jest-i-gdzie-jest-uzywany/
https://www.facebook.com/help/587836257914341
https://exclusivemarketing.pl/hasztagi-jaki-ich-uzywac/
https://agwerblog.pl/co-to-jest-shadowban/