Czym lub kim jest persona? I do czego może się nam przydać!

Czym lub kim jest persona? I do czego może się nam przydać!
Czas czytania 3 minuty

To bardzo dobre i wcale nie dające się tak łatwo odpowiedzieć pytanie. Przeglądając internet natrafiłam na wiele różnych artykułów w których autorzy próbowali odpowiedzieć na nie odpowiedzieć. I czy to zrobili?

Co to jest persona?

Ogólnie jednak rzecz ujmując persona (zwany też awatarem klienta) to nasz potencjalny modelowy / idealny „klient” – przykładowa osoba do której kierujemy treści. I jak prawdziwa osoba powinna mieć ona jakieś cech charakterystyczne. Dobrym przykładem takiej osoby może być poniższy obrazek. Mamy na nim 4 różne postaci, które w dość prosty sposób opisałam. Każda z tych postaci w obrębie tego artykułu to persona.

przykładowe persony - czyli wybrane osoby z grupy docelowej
przykładowe persony – czyli wybrane osoby z grupy docelowej (osoby te może łączyć np. miejsce zamieszkania, wysokość budżetu, konkretna potrzeba np. wizyta u lekarza, zakupy pierwszej potrzeby)

Persony nie należy jednak mylić z grupą docelową. Grupa docelowa będzie się bowiem składa bowiem z wielu różnych osób (posiadających jakąś określoną cechę lub cechy wspólne jak np. konkretna potrzeba, zainteresowania). Czyli powyższe 4 przykładowe persony w pewnym sensie razem tworzą małą grupę docelową lub jej wycinek. Zazwyczaj należy stworzyć od 3 do 8 person.

Jak tworzymy persony?

Modelowego klienta stworzyć możemy na podstawie danych jakie uzyskujemy od naszych klientów. W celu ich uzyskania możemy:

  • przeprowadzać wywiady z klientami / użytkownikami
  • przeprowadzić badania kontekstowe
  • ankiety, testy z użytkownikami
  • lub sugerować się danymi analitycznymi pochodzącymi np. Google Analytics czyli statystyk

Na ich podstawie będziemy mogli zbudować obraz „przeciętnego” klienta przedstawiciela swojej grupy. Naszego własnego „przeciętnego Kowalskiego” zainteresowanego usługą lub produktem.

Co nas interesuje podczas budowy takiej postaci?

To jakie informacje będą nas interesować podpowiedzieć może zamieszczony w treści obrazek. Chociaż jest on w dużym stopniu uproszczony. Tworząc postacie naszych potencjalnych klientów będzie nas interesowało więcej szczegółów. Tak więc weźmiemy pod uwagę cechy taki jak:

  • płeć
  • wiek
  • aktualny stan cywilny
  • wykonywany zawód i wykształcenie
  • miejsce zamieszkania
  • zainteresowania (hobby)
  • potrzeby, dążenia i oczekiwania
  • codzienne problemy

Każda z wymienionych powyżej cech ma znaczenie np.

Jakie kolory preferują kobiety i mężczyźni - źródło: kissmetrics
Jakie kolory preferują kobiety i mężczyźni – źródło: kissmetrics

Jak widać na obrazku Panowie i Panie mają nieco inne preferencje nawet w kwestii dobierania kolorów. A gdzie dopiero w innych kwestiach. Na preferencje jak i potrzeby ma również wpływ wiek, wykonywany zawód czy poziom edukacji.

Skąd można brać informacje o personach?

Informacje na temat swojej grupy docelowej możesz pozyskać z różnych źródeł i miejsc. Takich jak:

  • Google Analytics,
  • Ankiety i pytania skierowane do Twoich obecnych klientów,
  • Statystyki Facebook,
  • Badania opinii i konsumentów przez zewnętrzne firmy

Na podstawie tych wyników można utworzyć, statystycznego klient. To na jego podstawie można utworzyć personę.

Do czego właściwie są nam potrzebne persony?

Zdaniem persony jest w praktyce ułatwienie nam pracy. Dużo łatwiej tworzy się coś pod jedną lub kilka osób niż pod dużą grupę. Duża grupa osób może powodować, że będziemy tworzyć treść „za szeroko”. Próbując w ten sposób zadowolić wszystkich. A to w praktyce nie możliwe. Dodatkowo potrzeby każdego mogą ulegać zmianie. Dlatego persona jest dużym ułatwieniem. I tak z jej pomocą tworzymy:

  • landing page,
  • opisu aktualnej promocji,
  • przygotowanie mailingu

Z ofertą skierowaną do tej konkretnej „przykładowej osoby” – z towarem dopasowanym do jej potrzeb. Jeżeli dobrze stworzyliśmy persony to pozostali członkowie grupy docelowej będą również lub częściowo zainteresowani ofertą. Tak czy inaczej zwrócimy na siebie ich uwagę.

Warto przeczytać!