Co to są kompetencje miękkie? I dla czego warto je ćwiczyć!

Czas czytania: 3 minut

Kompetencje miękkie zwarte także umiejętnościami miękkimi (soft skills ) to nic innego jak umiejętności „odnajdywania się danym środowisku” i współżycia z innymi.

Czyli coś co u większości współczesnych ludzi kuleje! I to bardzo!

Jakie cechy należą do umiejętności miękkich?

Umiejętności miękkie – przykładowa lista:

  • odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu
  • komunikatywność
  • rozwiązywanie konfliktów
  • wypracowywanie kompromisów (nie stając się jednocześnie popychadłem innych)
  • motywowanie współpracowników
  • logiczne myślenie
  • duża kreatywność i innowacyjność (czyli coś czego oduczono nas już na poziomi podstawówki)
  • umiejętność pracy w grupie
  • duża motywacja do pracy
  • łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu
  • zdolności perswazyjne
  • delegowanie zadań i skuteczne ich egzekwowanie
  • życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi
  • doskonałe zarządzanie czasem i terminowość (przy jednoczesnej umiejętności oddzielenia życia prywatnego od pracy)
  • świetna organizacja pracy (także przy pracy zdalnej – szkoda że nie zawsze nasze warunki lokalowe na to pozawalają)
  • wysoka kultura osobista
  • łatwość w nawiązywaniu relacji z klientem
  • dobrze radzę sobie z “trudnymi” klientami
  • dobrze przyjmuję konstruktywną krytykę (ale zawinioną a nie tą tworzoną dla poprawy czyjegoś humoru)
  • chęć do nauki i samorozwoju
  • potrafię pracować według ścisłych wytycznych
  • szybko odnajduję się w nowym środowisku pracy

źródło: https://interviewme.pl/blog/umiejetnosci-miekkie-i-twarde

Jak widać na podstawie powyższej listy trochę tego jest i niestety przynajmniej moim zdaniem większość z nich jest rzadkością. Do tych cech należą:

Najbardziej kłopotliwe dla większości ludzi cech / umiejętności miękkie

Komunikatywność – nie oszukujmy się w dzisiejszych czasach ludzie nie umieją ze sobą rozmawiać. To jest najprawdopodobniej również powodem tego, że jest tylu samotnych w naszym społeczeństwie. Ludzie nie umieją się komunikować – co prowadzi do konfliktów.

Umiejętność pracy zespołowej – jak mówi stare przysłowie każdy sobie rzepkę skrobie. Co nie do końca jest naszą winą. W większość ludzi w Polsce pracuje w małych firmach na „indywidualnych stanowiskach”. Musi wiec polegać w wielu kwestiach praktycznie na własnych umiejętnościach. Nie umie więc współpracować a i prawdopodobnie jest niekomunikatywny. Przez co reszta grupy nie koniecznie go rozumie dorabia swoje własne teorie.

Życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi – to jest coś czego wielu ludziom brak. Nie oszukuj się prawie każdy chce rządzić. Co z tego, że brak mu kwalifikacji, i jest jak słoń w sklepie z porcelaną. Życzliwość odbierana jest jako słabość a to oznacza, że należy ją tępić. Zdaniem wielu życzliwi ludzie są słabi. (to kolejny powód przez który rozpadają się związki – ludzie nie są wobec siebie nawzajem życzliwi).

Dobrze przyjmuję konstruktywną krytykę – z tą cechą również jest pewien problem. Z własnego doświadczenia wiem, że konstruktywna krytyka jest rzadkością a nawet jeśli występuje nie koniecznie odbierana jest we właściwy sposób. Krytykować trzeba też umieć. A jak wspomniałam dużo osób ma problemy z komunikowaniem się – więc bywa różnie.

Najbardziej pożądane cechy w karierze zawodowej

W zależności od tego o jaką pracę się staramy inne cechy odgrywają istotną rolę. Nie mniej jednak poniższe cechy są mile widziane w wielu rożnych miejscach:

Kreatywność – jak napisałam powyżej to coś co zabijane jest w nas już na poziomi podstawówki (podobnie jak indywidualizm). Dlatego też dla wielu „złamanych przez system” odkrycie tej umiejętności na nowo będzie trudne. Kreatywność pozwala wychodzić poza schematy tworzyć coś nowego. Wielu pracodawców szczególnie w firmach marketingowych oczekuje, chciało by aby ich pracownicy „tryskali pomysłami”.

Elastyczność – jest to cecha dzięki, której ludzie mogą się dostosowywać do otaczającego ich środowiska. Cecha ta jest szczególnie przydatna w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie. Elastyczna osoba ma zawsze plan B a jeśli trzeba to CD.

Umiejętność współpracy – wiele prac wymaga ścisłej współpracy jednej lub kilku osób ze sobą. I niestety dla wielu jest to bardzo trudne w końcu przez prawie całe życie uczą nas indywidualizmu.

Zarządzanie czasem – bo cała sztuka polega na umiejętności planowania tego co w danym momencie robimy. Tę sztukę do perfekcji opanowało niewielu.

Podsumowanie

Jak zapewne już zauważyliście kompetencje miękkie są dosyć istotne nie tylko w pracy, ale także w życiu codziennym. Niestety u wielu osób one kuleją delikatnie mówiąc. Na koniec chciałam dodać że “zgaszenie czyjeś świeczki nie sprawi, że nasza zacznie świecić jaśniej”, ale może jedynie odsłonić jej wady. Kilka świec daje bowiem więcej światła.

Co myślicie o kompetencjach miękkich? A możne chcieli byście coś dodać? Swoje opinie zostawiać możecie w komentarzu!