Co to są organiczne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej?
W wyszukiwarce Google mamy 2 typy wyników wyszukiwania organiczne (tekstowe, obrazy i filmy) i płatne. To właśnie na tych pierwszych powinno nam najbardziej zależeć.
Co znajdziesz w tym wpisie
Budowa strony z wynikami wyszukiwania

Strona wyszukiwarki internetowej z wynikami wyszukiwania to SERP (angielskie Search Engine Results Page). Prezentuje ona wyniki aktualnego wyszukiwania danej frazy.
Płatne wyniki wyszukiwania
Na czerwono na obrazku zaznaczono reklamy Google Ads (Adwords). Są to nie stałe płatne wyniki mogące ulegać ciągłej zmianie podczas dni. Pozycja uzależniona jest od kilku czynników
- trafności reklamy
- budżetu przeznaczonego na reklamę.
Naturalne (organiczne) wyniki wyszukiwania
Na niebiesko zaznaczono wyniki wyszukiwania naturalnego. Pozycje te w większości przypadków są stałe w ciągu dnia. Dzięki swojemu położeniu są dobrze widoczne i chętniej odwiedzane.
Wyniki te nazywane są również:
- naturalnymi
- Organic Search
Co to są organiczne wyniki wyszukiwania?
Organiczne wyniki wyszukiwania zwane również naturalnymi to (niebędące reklamami) wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej np. Google, Yahoo.
Co znajdziemy w organicznych wynikach wyszukiwania?
W wynikach wyszukiwania znaleźć się mogą:
- witryny internetowe (np. blogi, fora, sklepy)
- filmy (pochodzące np. z YouTube lub umieszczone w treści stron)
- grafiki, obrazy
- mapy (np. Google Maps)

Co ma wpływ na pozycję w naturalnych / organicznych wynikach wyszukiwania?
Na dobre pozycje wpływ ma tutaj nie tylko odpowiednia treść zamieszczona w treści witryny, ale również jej struktura (prawidłowo wdrożona strategia SEO). W przypadku wielu firm na pozycję ma również wpływ pozycjonowanie (stąd częste zmiany algorytmu Google). Forma jest z założenia darmowa (pomijając koszty pozycjonowania), ale wymaga większych nakładów czasowych i trochę pracy nad jakością treści.
Czy wszyscy mają dokładnie takie same wyniki?
Nie do końca, choć bardzo zbliżone. W większości różnica polega na kolejności wyświetlania czyli pozycji danego elementu.
Wyniki są przez wyszukiwarki są uporządkowane z pomocą odpowiedniego algorytmu. Algorytm ten oczywiście nie jest jawny – nie mniej jednak wyszukiwarki podają czasem zalecenia, które mają wpłynąć na poprawę pozycji strony internetowej.
Co może mieć wpływ na konkretną pozycję?
Przykładowo brane są pod uwagę np.
- trafności / forma wpisanej frazy w wyszukiwarkę internetową (niektóre wyszukiwarki potrafią odmieniać)
- geolokalizacja (gdzie się aktualnie znajdujemy).
Czyli dla przykładu: jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę hasło “pozycjonowanie Poznań”. W wynikach organicznych pojawią się strony zawierające w treści, tytule lub zawierające w opisie frazę “pozycjonowanie Poznań” (lub odmienione np. Poznań, poznaniu, poznański). Słowa te nie muszą być pisane obok siebie mogą być np.:
- rozdzielone innym wyrażeniem
- znakiem interpunkcyjnym.
- w innej linijce akapitu
Czynników wpływających na pozycję strony oraz ogólnie na wynik wyszukiwania jest tak naprawdę więcej. Te, które tu omówiłam to również tylko przykładowe wśród tych, które zalecają wyszukiwarki internetowe. Nieco szerzej na ten temat pisałam już w innych wpisach na tym blogu np.: