Czy umiejętność programowania może się przydać w marketingu?

Czy umiejętność programowania może się przydać w marketingu?
Czas czytania 3 minuty

Z całą pewnością umiejętność programowania w marketingu zarówno tym tradycyjnym jak i e-marketingu może okazać się przydatna. A być może już niedługo dla wielu niezbędna.

Czy znajomość programowania się przytaje w marketingu?

Oczywiście, że tak. Jednak musimy pamiętać, że programowanie programowaniu nie równe. Nie musimy bowiem od razu programować w każdym języku. Nauczenie się wszystkich było by zbyt czasochłonne i nie jestem pewna czy w ogóle możliwe! Bo oprócz tego, że jest ich naprawdę dużo to z czasem część z nich ewoluuje. W efekcie mogą zacząć działać inaczej niż wcześniej, lub tak może nam się wydawać bo nie sądzę, żeby nie zaczęły się ze sobą mylić po pewnym czasie.

Podcast o programowaniu w marketingu

Jakich języków programowania należy się uczyć?

Do najbardziej przydatnych języków programowania jakie mogą się przydać podczas pracy w marketingu zaliczamy:

  • HTML (HTML5)
  • CSS (CSS3)
  • JavaScript (np. jQuery)
  • Python

Oczywiście jeśli czujemy taką potrzebę możemy nauczyć się także innych języków programowania. W zależności co robimy użyteczny może okazać się również język PHP.

Mnie osobiście przynajmniej na razie w pracy w dziale marketingu przydał się głównie HTML i CSS. To języki z których głównie korzystałam. Nie mniej zdążyło mi się używać PHP by wyciągać z pliku CSV potrzebne informacje (to był spory plik, ręczne wyszukiwanie informacji wiązało się z przestawianiem kolumn i wierszy)! Zaoszczędziło mi to sporo czasu.. i nerwów

Do czego przydają się języki programowania?

Języki te potrzebne nam będą w późniejszej pracy. Czyli do wykonywania czynności takich jak np.

  • aktualizacja strony internetowej (np. dodawanie nowych treści, tabel, obrazów),
  • tworzenia szablonów i makiet do e-lerningu,
  • tworzenie własnych szablonów e-mail do np. newsletterów,
  • do obsługi,
    • Google Analytics,
    • HootSuite,
    • WordPress,
    • Hubspot.
  • automatyzacji działań w aplikacjach takich jak: Google Ads,
  • do wprowadzania zmian pod kontem SEO,
  • w obróbce danych (ja np. stroszyłam plik, w którym zamieniłam plik Excel na bazę danych).

To oczywiście tylko przykłady! Wyobraźnia ludzka bowiem nie zna granic.

Samodzielna aktualizacja strony internetowej

Strony podobnie jak sklepy, bloga czy fora internetowe w dzisiejszych czasach budowane są w większości na różnego typu systemach CMS. Co w dużym stopniu ułatwia zarządzanie nimi. Niestety jednak nie każdą zmianę da się bardzo łatwo wprowadzić. Bo używany edytor np. nie posiada jakieś funkcji.

W takiej sytuacji czasem trzeba coś samemu napisać, stworzyć potrzeby element. Najczęściej są to elementy takie jak: tabele. Wiem opcja tabel jest w wielu edytorach treści w CMS jednak nie zawsze posiadają one opcję łączenia ze sobą wierszy i/lub kolumn. Czyli wstawimy prostą tabelkę, ale nie jeż taką bardziej „skomplikowaną”. Tu rozwiązaniem okazuje się HTML czasem z CSS. Języki te umożliwią dodanie takiej tabeli jaka nam jest potrzebna i w brew pozorom w miarę łatwo.

Znając te języki nie będzie potrzeby zwracać się o pomoc do działu IT z każdym problemem.

Wdrożenie audytu po pozycjonowaniu, SEO

Audyt witryny internetowej może wykonać praktycznie każdy! Nie jest on specjalnie skomplikowany poza tym w Internecie znaleźć można wiele informacji jak tego dokonać. Problem zaczyna się kiedy trzeba wdrożyć taki audyt. Znajomość HTML, CSS i PHP może okazać się bardzo pomocna. Nawet jeśli używasz w CMS odpowiednich wtyczek.

Uwaga: Jeśli twoja strona podlega gwarancji po modyfikacji kodu wykonanej przez osobę nie upoważnioną do tego (np. ciebie, kogoś z twojej firmy nie będącego jej autorem) automatycznie ją tracisz.

Budowa / Edycja makiet i szablonów do e-mail / e-learningów

Choć wiele osób nie zdaje sobie sprawy struktura tego typu obiektów dużym stopniu nawiązuje do HTML i CSS. Można więc uznać, że są one takimi małymi bardzo prostymi stronami uzupełnionymi o dodatkowe tagii.

Obsługa różnego typu skryptów

Nie wiem czy zdajecie sobie sprawę, ale by korzystać np. z GA czy Google Ads na stronie trzeba zainstalować odpowiednie kody. Chociaż w tym kontekście to chodzi raczej o wprowadzenie fragmentu kodu w odpowiednie miejsce w witrynie (często w jej kodzie).

Nikt tak naprawdę chyba nie będzie wymagał byśmy wiedzieli gdzie dokładnie dany kod ma zostać dodany (zazwyczaj dodaj się go w nagłówku czyli <head>) musimy jednak umieć to miejsce znaleźć i umieć umieścić. BY następnie przetestować.

Co nam daje umiejętność programowania?

Jeśli więc nadal tego nie zrozumieliście umiejętność ta daje nam swoistą wolność. Nie będziemy już, aż tak bardzo zależni od działu IT. Proste i szybkie zadanie będziemy mogli wykonywać samodzielnie – tak jak chcemy. Zaoszczędzi nam to czas i nerwy.

Czy umiejętność programowania może się przydać w marketingu?