Dlaczego warto umieścić logo na produkcie (zdjęciu, programie)?

Czas czytania 3 minuty

Jakiś czas temu podczas codziennego sprawdzania aktualności na Facebooku trafiłam tam na dość ciekawy filmik. Dał mi on w tedy trochę do myślenia.

Film dotyczył blogów a konkretnie budowania oraz prowadzenia z ich w ramach marki osobistej. Tematyka ta mnie interesuje, dlatego też postanowiłam go obejrzeć. Jednym z tematów jakie poruszyła Prowadząca było właśnie to czy jest sens i czy trzeba umieszczać logo / identyfikator na naszych materiałach i produktach. Chodzi tu głównie o zdjęcia, grafiki czy nawet stworzone przez nas samych aplikacje i programy.

Wolność rozpowszechniania treści w Internecie

Choć część osób może to zdziwić bardzo dużo osób nie umieszcza żadnych form identyfikacji na stworzonym przez siebie dziele. Tym samym dając prawo do swobodnego rozpowszechniania swoich dzieł. Czasem może się to obrócić nawet przeciwko samemu twórcy kiedy jego czytelnicy lub klienci przypiszą sobie prawo do naszej twórczości. A następnie zaczną czerpać z tego tytułu np. jakieś profity. Takie rzeczy się niestety zdarzają. Ludzie codziennie kradną teksty i obrazy z różnych stron internetowych.

Czy umieścić swoje logo na produkcie
Czy umieścić swoje logo na produkcie

Nasuwa się zatem pytanie:

Czy warto umieszczać logo na naszym dziele?

Odpowiedz jest myślę oczywista – TAK warto umieszczać na naszych „produktach” nasze logo lub jakiś znak rozpoznawczy. W ten sposób nie tylko potwierdzamy i informujemy, że jesteśmy autorem danej pracy ale też budujemy swoją markę osobistą a konkretnie jej rozpoznawalność. Jeśli się dobrze zastanowić większość z nas bez problemu potrafi rozpoznać marki samochodów (może nie wszystkie) lub obuwia jedynie widząc samo logo. Po części przyczyną tego jest to, że całkiem sporo osób to wzrokowcy. Pełnej nazwy firmy nie muszą znać, ale kojarzą logo i mają z nim związane jakieś odczucia (dobre lub złe).

Umieszczając więc logo lub jakikolwiek inny „identyfikator” na naszych działach nie robimy nic złego. Nie jesteśmy zbyt nachalni i czy jacyś dziwni. Informujemy jedynie osobę, która z niego korzysta kto jest jej autorem. Automatycznie też zyskujemy szansę, że docelowy odbiorca zainteresuje się nami lub naszą marką. Ułatwiamy mu dotarcie do źródła.

Być może docelowy odbiorca skorzysta z innych naszych materiałów lub zostanie naszym klientem. Nie musi to jednak nastąpić od razu.

Przeczytaj -> Jaka jest różnica między Logo a Logotypem

Jakich rozmiarów powinno być nasze logo lub identyfikator?

Wszystko zależy o jakim typie materiałów mówimy i gdzie oraz na jakich zasadach chcemy to udostępnić nasz produkt. Nie ma bowiem złotej zasady tego gdzie i jak umieścić logo bo nie w każdej sytuacji się ona sprawdzi.

I tak jeśli chodzi np. o zdjęcia lub inne grafiki:

Platformy, stoki zdjęć

Jeśli umieścimy je na płatnym stoku w bazie zdjęć lub sami na własne potrzeby taką stworzymy powinno ono posiadać całkiem sporych rozmiarów znak wodny (lub kilka mniejszych). Czyli prześwitujący logo (jak by co dodanie logo należy do administratora strony nie a nie do nas). Choć może to wyglądać nie estetycznie ma to funkcję praktyczną. Mało kto ma ochotę pobrać takie zdjęcie i umieścić na swojej stronie. A tym samym jak chce mieć to zdjęcie lub grafikę musi ją kupić.

czy umieścić logo na produkcie

Sklep internetowy, zdjęcia produktów

W podobny sposób znakuje się zdjęcia w sklepach internetowych, by uniknąć „zapożyczenia” fotografii produktów. Staramy się jednak tutaj by cały produkt nie został zajęty przez logo a jedynie fragment. Tak by potencjalny klient mógł dobrze przyjrzeć się produktowi.

Musi być jednak tak umieszczone by nie dało się go łatwo usunąć.

Aplikacje, strony interentowe

Zupełnie inne podejście z kolei mamy do produktów, które chcemy udostępniać lub bezpośrednio sprzedawać (np. aplikacje). Tutaj logo umieszczamy w widocznym miejscu aczkolwiek takim by nikomu nie przeszkadzało w odbiorze (czyli nie za duże). Chyba, że bardzo nam zależy by odbiorca wiedział kto jest autorem. Najczęściej spotykane miejsca to dolna część grafiki lub programu. Ja osobiście preferuje prawy dolny narożnik.

Robimy to w ten sposób by logo nie zakłóciło odbioru tego co mamy do przekazania. Dzięki czemu nawet jeśli ktoś przekaże nasz „produkt” dalej (np. udostępni na Facebooku) jest szansa, że przyciągnie on do nas nowych odbiorców. A o to nam właśnie chodzi. By dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.

Podsumowanie

A co wy o tym sądzicie macie jakieś cenne uwagi na temat umieszczania logo w waszych pracach? Czy waszym zdaniem warto, powinno się umieszczać logo lub inną formę identyfikatora na produkcie. A może jesteście tego pomysłu przeciwnikami. Wolicie dać swoim odbiorcom wolną rękę i logo na produkcie uważacie za zbytek.

Swoimi uwagami możecie dzielić się w komentarzach.