czym jest marketing internetowy, e-marketing

Czym jest e-marketing i co warto o nim wiedzieć?

Czas czytania: 3 minut

Za pewne poruszając się w Internecie już nie raz spotkałeś się z określeniem E-marketing. Jednak czym on właściwie jest, jakiego typu czynności dotyczy? Na te pytania spróbuje dziś odpowiedzieć.

Co rozumiemy pod określeniem marketing?

Zanim przejdę do omówienia czym dokładnie jest e-marketing, dobrze jest omówić czym jest sam marketing.

Marketing rozpatrujemy jako zjawisko społeczne, które koncentruje się na oferowaniu wartościowych towarów lub / i usług. Obejmuje więc wszystkie działania, których celem jest sprzedaż. Dlatego wiele osób bardzo często utożsamia go z reklamą. Co nie do końca jest poprawne. Gdyż jest to dużo bardziej skomplikowany proces. A jego efektem powinno być zbudowanie świadomości, rozpoznawalności naszej marki. Czyli chcemy by wiedzieli o nas nie tylko nasi obecni klienci, ale także inni potencjalni „przyszli klienci”.

Proces marketingowy powinien więc być przede wszystkim przemyślaną strategią, w której zależy nam nie tylko na krótkotrwałej relacji ale także takiej długo terminowej.  Staramy się więc dotrzeć do jak największej potencjalnej grupy docelowej. Na szczęście wiele czynności jakie należy wykonać została już przetestowana i opisana. Nikt wam jednak nie da 100% pewności, że konkretne metody sprawdzą się w waszym przypadku. Mogą was jednak przybliżyć do osiągnięcia celu.

Czym właściwie jest e-marketing?

E-marketing czyli marketing internetowy to szereg działań, których zadaniem jest rozpowszechnienie rozpoznawalności naszej marki za pośrednictwem Internetu. Forma ta jest tylko wycinkiem, częścią działań marketingowych jakie możemy podejmować w celu szerzenia świadomości naszej marki.  Mimo to oferuje nam bardzo szeroki wachlarz możliwości. Daje nam również dostęp do praktycznie nie ograniczonej liczy osób do których w tradycyjnym marketingu nie mieli byśmy dojścia. Jedyne, ale to wyróżnienie się z tłumu.

Jakie czynności a właściwie kanały w takim razie można zaliczyć do e-marketingu? Odpowiedz jest bardzo prosta praktycznie wszystko to co sprzyja rozpowszechnieniu informacji o naszej marce w sieci. Chodzi np. o

e-marketing co to właściwie jest
czym jest e-marketing? Jakie czynności obejmuje emarketing
  • video marketing,
  • profile społecznościowe (social media),
  • pozycjonowanie,
  • blogosfera,
  • e-mail marketing,
  • content marketing,
  • reklamy Google Ads,
  • banery,
  • pay per click

Część z wymienionych powyżej pojęć jeszcze kilkanaście lat temu nie istniała lub pełniła inną funkcje. Dlatego przeciętny „Kowalski” zwykły zjadacz chleba może nawet nie zdawać sobie potencjału z tych kanałów.

Jaka jest różnica między tradycyjnym marketingiem a e-marketingiem?

Między tradycyjnym marketingiem a internetowym istnieje wiele istotnych różnic. Poniżej z pomocą tabeli wyróżniłam najistotniejsze różnice:

CechyMarketing tradycyjnyMarketing internetowy
kontakt z klientemjednostronny,możliwa obustronna wymiana informacji,
wiedza o kliencieograniczona,szeroka uzyskana z pomocą analityce internetowej i badaniu zachowań,
komunikatyogólne,można je personalizować,
mierzalność efektówtrudna do określenia,mierzalna dzięki odpowiednim narzędziom,
zasięgograniczony np. czasem, miejscem,nieograniczony dostępny praktycznie całą dobę, z każdego miejsca na świecie
kosztystosunkowo duże koszty,możliwość optymalizacji kosztów, poprzez duży wachlarz możliwości
elastycznośćmaładuża elastyczność,

Po przyjrzeniu się tej tabeli powinniście już wiedzieć ie tylko czym wyróżnia się ta forma marketingu, ale także jakie ma ona zalety.

Narzędzia dzięki, którym można śledzić działania marketingowe

Narzędzie te w 100% nie dadzą nam odpowiedzi czy wszystko robimy dobrze. Uzyskamy jednak z ich pomocą dane na podstawie, których będziemy mogli przeprowadzić analizę naszych działań. A dzięki temu wyciągnąć wnioski z naszych dalszych działań.

  • Google Analytics – to jedno z popularniejszych narzędzi do analizy internetowej. Pokazuje on nam dane dotyczące czasu i liczby odwiedzin użytkowników wchodzących na naszą stronę,
  • YouTube Analytics– jest to podobne narzędzie do Google Analytics, różnica polega na tym, że prowadzimy statystyki dla konta na YouTube.
  • Statystyki Facebook – daje możliwość pomiaru wielu zmiennych (na facebooku): polubienia, komentarze, udostępnienia, zasięg postów, skuteczność reklam, czy ogólną aktywność użytkowników,
  • Brand24 – narzędzie to pozwala nam lepiej poznać naszych klientów, daje nam dostęp do ich opinii. Z jego pomocą możemy też uzyskać informacje o naszych konkurentach.

To oczywiście nie wszystkie narzędzia a jedynie te popularniejsze. Z części z nich mogą swobodnie korzystać także osoby, które nie prowadza działalności gospodarczych.

źródła warto przeczytać: