Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Czas czytania 3 minuty

Kanibalizacja jest jednym z czynników jakie należy wziąć pod uwagę podczas procesu pozycjonowania. Jej istnienie powinno zostać wykryte podczas audytu witryny jednak często wykrywany jest w puściejszym okresie.

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Z pewnością po usłyszeniu tego określenia każdy z was ma jakieś nie koniecznie dobre skojarzenia – choć w tym przypadku nie koniecznie 100% trafne. Z kanibalizacją słów kluczowych mamy bowiem do czynienie w przypadku kiedy dwie lub więcej podstron tego samego serwisu wyszukiwanych jest na te same frazy. Prowadzi to do sytuacji kiedy na to samo zapytanie będziemy otrzymywać różne odpowiedzi. Raz jedna podstrona będzie wyżej kiedy indziej druga. Sytuacja taka może być bardzo nie korzystna dla naszej witryny.

Sytuacja ta jest wynikiem tego, że Google stara się wyświetlić jak najlepsze wyniki. A jeśli wszystkie podstrony z słowem kluczowym są podobnie zoptymalizowane i „równo wartościowe”. To Google nie jest w stanie ustalić, która z nich jest lepsza. W efekcie czego podstrony będą wymieniać się pozycjami w SERP-ach (organicznych wynikach wyszukiwania).

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Jakie są przyczyny kanibalizacji słów kluczowych?

Zazwyczaj aby doszło do tego typu sytuacji musi być spełnionych kilka warunków. Warto wśród nich wymienić:

  • Kilka podstron tego samego serwisu jest zoptymalizowane pod to samo słowo kluczowe.
  • Duplikaty wewnętrzne, czyli treści na różnych podstronach są takie same lub bardzo podobne.
  • Poruszanie na wielu podstronach tych samych tematów.
  • Nie właściwe linkowanie wewnętrzne, linki umieszczone na konkretnej frazie przenoszą w różne miejsca zamiast w to samo.
  • Podobny profil linków zewnętrznych prowadzących do kilku różnych stron (m.in. podobne słowa kluczowe zawarte w anchorach).

Jak wykryć kanibalizację słów?

Wykrycie takiej sytuacji w cale nie jest zawsze takie proste. Szczególnie jeśli nasza strona, blog lub sklep mają dużo podstron. A ich zawartość czy nam się to podoba czy nie w pewnym stopniu do siebie nawiązuje. Stąd też może wykrycie problemu może być kłopotliwe. Nie mniej jednak monitorowanie pozycji słów kluczowych oraz podstron jakie pojawiają się po jego wpisaniu może nam w tym procesie pomóc.

W Internecie są też płatne programy i aplikacje, które zbadają dla nas witrynę pod tym kontem. Taką opcję posiada np. w Google Search Console lub Senuto – narzędzie wspomagające proces SEO.

Jakie są przyczyny kanibalizacji słów kluczowych?

Jak rozwiązać problem?

To jak nie trudno się domyśleć nie będzie łatwe. Niekiedy wręcz niemożliwe do zrealizowania. Często bowiem nie możemy zrezygnować z dublujących się pod względem fraz kluczowych podstron.

Jeśli jednak mamy takie możliwości to warto:

  • usunąć duplikaty treści np. łącząc 2 lub więcej podstron w jedną
  • poprawić linkowanie wewnętrze i zewnętrzne (np. zrzec się części linków prowadzących do strony lub ich modyfikacja)
  • zmodyfikować treść na części podstron tak by wskazywały na inne słowa kluczowe

Jak widać w praktyce pracy jest całkiem sporo szczególnie, że zanim przystąpimy do pracy trzeba to wszystko dobrze przemyśleć. Tak aby wybrać jak najbardziej wartościowe dla nas treści.

Podsumowanie

Kanibalizacja fraz kluczowych ma istotnie negatywny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Szczególnie będzie to widoczne w długo terminowym działaniu. Bowiem pozycje stron z powielonymi frazami z biegiem czasu zaczną spadać. Dlatego często najlepszym pomysłem jest już w trakcie planowania budowy strony, przemyśleć dobrze jej strukturę oraz frazy kluczowe.

źródła: