Czym jest SXO? W czym może pomóc twojej witrynie!

Czas czytania 2 minuty

SXO (Search Experience Optimization ) to strategia będąca wynikiem połączenia ze sobą dwóch innych czyli SEO i UX. W ciągu ostatnich lat dość sporo mówiło się o obu.

Jednak bardzo często tego typu działań nie łączono razem, lub robiono to sporadycznie. Można wręcz uznać, że twórcy stron internetowych i pozycjonerzy nie koniecznie grali w jednej drużynie. Każdy z nich bowiem zwracał uwagę na co innego.

Co rozumiemy przez SXO? Jakie jest jego zadnie?

SEO + UX = SXO

Aby lepiej zrozumieć czym jest SXO należy poznać znaczenie obu skrótów, z których powstała ta nazwa. I tak określenie SEO pochodzi od Angielskich słów Search Engine Optimization – co można na język Polski tłumaczyć jako Optymalizacja Pod Przeglądarki Internetowe. UX z kolei to skrót od User Experience czyli dosłownie doświadczenia użytkownika, a konkretnie to jak on odbiera daną rzecz. W tym przypadku stronę internetową.

SEO +UX z czego składa się

Tak więc jak nie trudno się domyśleć SXO z założenia to działania, które mają połączyć ze sobą oba typy tych działań. Działania te są również wspierane przez aktualnie panujące trendy w projektowaniu witryn internetowych. W praktyce więc istotne jest by strona nie tylko została zoptymalizowana pod algorytm wyszukiwarek (w Polsce gównie Google), ale też to czy docelowi użytkownicy mogą łatwo się na niej odnaleźć. Nie mają problemów z poruszaniem i w miarę szybko trafiają do zasobu, którego szukali np. produktu w sklepie internetowym.

W dużym skrócie -> nie sam kod się liczy lecz także wygląd i łatwość obsługi.

Kiedy zacząć wdrażać SXO?

W praktyce działania SXO powinny zostać podjęte już w momencie przygotowania projektu strony. A następnie kontunuowanie podczas budowy. Jak nie trudno się domyśleć to osoby budujące stronę i uzupełniające ją treścią powinny zająć się już aspektem SEO.

Na czym polegają działania SXO?

SXO jest to strategia budowania nie tylko samej widoczności witryn, ale również ma wpływać na zatrzymaniu na niej użytkowników. Czyli jest również formą strategii marketingowej. Szczególnie jest to istotne w przypadku sklepów internetowych czy blogów gdzie zależy nam na tym by klient:

  • dokonał zakupu,
  • zainteresował się naszą
    • ofertą
    • treścią.

Atrakcyjnej wizualnie i intuicyjne witryny mają większe szanse na zatrzymanie odbiorców a tym samym więcej okazji by zainteresować go czymś.

Sam wygląd to jednak nie wszystko istotna jest odpowiednia optymalizacja czyli właśnie SEO. Tak by móc dotrzeć do odbiorcy.

SXO a 2021 – zmiana w sposobach optymalizacji stron

W 2021 roku SXO ma szczególne znaczenie. W tym roku bowiem w Polsce już oficjalnie Google dodało do swoich zaleceń by witryny internetowe były jak najłatwiejsze w poruszaniu się po nich. Dodatkowo zostaje też położony większy nacisk na czytelność zawartości strony (np. tekst nie powinien zlewać się z tłem) i łatwość poruszania się po niej. Oznacza to, że to właśnie SXO jest optymalną strategią pozycjonowania.

Dostosowanie już istniejących stron może być jednak bardzo kłopotliwe. Dlatego warto budując nową witrynę wziąć ją pod uwagę już w fazie projektowej – dzięki czemu będzie można lepiej wszystko przemyśleć. Pierwsza wstępna optymalizacja, powinna bowiem zostać przeprowadzona już przez osobę budującą stronę. Zdaje sobie sprawę, że nie zawsze można klientowi wytłumaczyć jaki wpływ na dalsze losy witryny będą miały jego decyzje. Nie mniej jednak o SEO zapominać nie można.