Czym są dane strukturalne na stronie internetowej i Schema.org?

Czas czytania: 2 minut

Od dobrych już kilku lat popularnym trendem jest dodawanie do witryn internetowych różnego typu danych strukturalnych zwanych także danymi uporządkowanymi lub schema.

Część z tych danych dodaje się typowo w celu poprawienia wyglądu strony w wynikach wyszukiwana. Inne z kolei mają zadania bardziej praktyczne w procesie pozycjonowania stron.

Czym są dane strukturalne?

Dane strukturalne to specjalne znaczniki z pomocą, których można kategoryzować witryny, oraz dodawać do nich różnego typu informacje. Dzięki tym danym wyszukiwarka nie musi zgadywać wielu informacji o witrynie.

Możemy np.:

  • umieścić w nich nazwę firmy – tak by wyszukiwarka miała pewność, z kim ma do czynienia
  • podać adres naszej firmy
  • czy właścicielem strony jest organizacja, osoba fizyczna
  • branżę w jakiej działamy
  • wskazać autora wpisu, artykułu
  • typ witryny
  • i wiele innych informacji

Dane te bardzo ułatwiają pracę wyszukiwarką takim jak Google. Nie muszą już one przeszukiwać naszego serwisu w poszukiwaniu danych a mają je gotowe w czytelnej formie przedstawione. Co ułatwia proces indeksacji na niektóre frazy. Jak np. nazwa naszej firmy czy zlokalizowanie nas jeśli działamy na konkretnym rynku.

W danych strukturalnych shema można też określić rodzaj treści. np. czy treść to:

  • Artykuł
  • Książka
  • Firma lokalna
  • FAQ
  • Kurs
  • szkolenie
  • Menu nawigacyjne (breadcrumbs)
  • Recenzja
  • Wydarzenie
  • Usługa
  • Instrukcja (How To)
  • Oferta pracy
  • Logo
  • Przepis
  • Film

Czy znaczniki strukturalne są ważne dla witryn internetowych?

Tak – znaczniki te mogą mieć pozytywny wpływ na wyniki strony internetowej. Mogą one bowiem dodawać do strony dodatkowe opcje takie jak np.: ocenę strony (gwiazdki w wynikach wyszukiwania), czy dodatkowe opcje. Tak jak na obrazku poniżej:

dane strukturalne

Jak widać wyniki te wydają się być bardziej bardziej atrakcyjne. Co może wpływać na większą klikalność.

W jaki sposób można dodać dane strukturalne do witryny?

Obecnie stosowane są 3 metody dodawania danych strukturalnych do witryn internetowych

  • JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) – jest to sposób zalecany sposób dodawania danych z pomocą JS. 
  • Microdata – czyli z pomocą specjalnych zmiennych w  HTML.
  • RDFa – z pomocą atrybutów języka HTML, analogicznie jak w przypadku microdata.

Oczywiście nie musimy sami ręcznie tworzyć mikro danych dla naszej strony lub sklepu internetowego. Istnieje wiele generatorów, które takie dane dla nas utworzą. My jedynie musimy podać niezbędne informacje.

Przykładowy kod w JSON-LD :

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org/",
  "@type": "Article",
  "mainEntityOfPage": {
    "@type": "WebPage",
    "@id": "https://aurainweb.pl"
  },
  "headline": "Nagłówek do Artykułu",
  "description": "Opis strony",
  "image": {
    "@type": "ImageObject",
    "url": "",
    "width": "",
    "height": ""
  },
  "author": {
    "@type": "Person",
    "name": ""
  },
  "publisher": {
    "@type": "Organization",
    "name": "",
    "logo": {
      "@type": "ImageObject",
      "url": "",
      "width": "",
      "height": ""
    }
  },
  "datePublished": ""
}
</script>

Przykładowe generatory

Z ich pomocą bardzo szybko można stworzyć schemę na stronę internetową.

źródła: