Czym są newsletter, mailing i autoresponder?
Obecnie jedną z popularniejszych form komunikacji z czytelnikami i klientami są e-maile. Marki wykorzystują to medium na różne sposoby.
Email marketing bo tak nazywa się ten typ komunikacji w ostatnich latach zyskuje na popularności. I z pewnością różni się od masowego wysyłania wiadomości z jakim mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. Co prawda spotkać można nadal wiele firm, które tak naprawdę na oślep (na podstawie danych znalezionych w Internecie) lub bez naszej zgody (zakupionych od innych firm bez informowania nas o tym). Jak by co spora część tego typu działań jest nie zgodna z obowiązującym prawem o ochronie danych osobowych.

Co znajdziesz w tym wpisie
Newsletter to forma e-maila służąca do stałej komunikacji z odbiorcami (czytelnikami naszego blog, czy naszymi klientami). Jego głównym celem jest budowanie relacji, więzi pomiędzy nami (naszą marką, firmą) a odbiorcą. Poprzez przybliżanie odbiorcom naszej firmy. Ludzie z natury lubią to co już znają dlatego też warto informować ich o:
- nowościach i zmianach w ofercie,
- pojawieniu się ciekawego artykułu na blogu czy zmianach
- ważnych wydarzeniach w naszej firmie (np. firma weźmie udział w jakiś wydarzeniu).
Czyli o ważnych rzeczach, ale w sposób taki by ich zaciekawić i przyzwyczaić do siebie. To tak jak ze starymi piosenkami nawet jeśli są kiepskie lepiej się je słucha niż równie złe nowe.
Dlatego też, newsletter musi być wysyłany cyklicznie. A to oznacza, że wysyłkę newsletteru trzeba wcześniej zaplanować. Dzięki temu może być ona w odbiorze jak najbardziej spójna. To oznacza, że:
- nasze wiadomości powinny mieć spójna szatę graficzną, podmieniamy jedynie treść
- treści muszą być w miarę unikalne
- powinny być wysyłane w tym samym odstępie czasu by odbiorca wiedział kiedy ma się ich spodziewać np.
- w każdy wtorek,
- 5 dnia miesiąca,
- mogą (a nawet powinny) zawierać okazjonalne treści premium (tak by czuł, że bycie w grupie odbiorców dawało mu dodatkowe korzyści) np.
- dodatkowy artykuł tylko dla osób zapisanych do newsletteru
- specjalna zniżka na towary
Co to jest mailing?
Mailingi w przeciwieństwie do newsletterów stosuje się do reklamowania konkretnego produktu lub usługi. Często jest więc to jedno razowa wiadomość. Jej zdaniem nie jest budowanie relacji a jedynie poinformowanie odbiorców np. o trwającej promocji.
Mailingi charakteryzują się:
- małą ilością tekstu
- dużą grafiką lub dużą ich ilością – prezentuje się na nich głównie sprzedawany produkt
- zachęcają do wykonania jakieś czynności (w tym celu posiadają zwracający na siebie przycisk lub przyciski) np.
- zakupu produktu,
- zapisu na jakieś wydarzenie
- posiadają konkretny cel, który powinien sygnalizować tytuł
- są zróżnicowane graficznie, dostosowane pod konkretną wiadomość
Do czego służy autoresponder?
Autoresponder jest to wiadomość wysyłana automatycznie po wykonaniu określonych czynności np.:
- po zapisie do newslettera
- po rezygnacji z newslettera
- kiedy piszemy do pracownika firmy przebywającego poza biurem (zawiera w tedy informację kiedy dana osoba wróci)
- w sytuacji kiedy na pewien czas np. urlopu firma jest zamknięta lub w danym okresie z innych powodów nie świadczy usług
- po założeniu konta w sklepie internetowym np. z linkiem weryfikacyjnym
Autorespondery doskonale sprawdzają się wiec jako przywitanie, pożegnanie, komunikat i wiadomość z treścią zachęcającą do wykonania danej czynności. Odgrywają więc bardzo ważną rolę w komunikacji internetowej, dowiedzieć się z nich możemy bardzo dużo i zawsze są reakcją na jakieś działanie.
Poniżej znajdziecie porównanie charakterystycznych cech
cecha | Newsletter | Mailing |
---|---|---|
wysyłka | cykliczna | okazjonalna |
szata graficzna | taka sama | może być inna |
długość tekstu | długi | krótki |
przeznaczenie / cel | nawiązanie relacji z odbiorcą | sprzedaż |
Jaką metodę wybrać do komunikacji?
Teraz pewnie zadajecie sobie pytanie czy sami jako posiadacze blogów, stron lub sklepów internetowych możecie wykorzystać, którąś z powyżej opisanych metod u siebie. I czy mają one w waszym przypadku jakikolwiek sens.
Wszystko zależy od naszych potrzeb oraz możliwości. Jeśli nie produkujemy tygodniowo lub miesięcznie dużych ilości treści contentu to prowadzenie newsletteru może nie koniecznie być dla nas. Szybko bowiem skończą się nam pomysły na nowe wiadomości a nasi odbiorcy mogą poczuć się znudzeni.
Dlatego lepszy może się okazać okazjonalny mailing przypominający jedynie o naszym istnieniu oraz niosący jakąś ciekawą wiadomość lub ofertę.
źródła: