Czym są newsletter, mailing i autoresponder?

Czas czytania 3 minuty

Obecnie jedną z popularniejszych form komunikacji z czytelnikami i klientami są e-maile. Marki wykorzystują to medium na różne sposoby.

Email marketing – forma komunikacji z odbiorcami

Email marketing bo tak nazywa się ten typ komunikacji w ostatnich latach przeszedł sporo zmian. I z pewnością różni się od masowego wysyłania wiadomości z jakim mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. Po części został ograniczony przez RODO oraz inne ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozwój metodyk UX.

Spamowe wiadomości

Co prawda nadal można spotkać wiele firm, które tak naprawdę na oślep bez naszej zgody wysyłają wiadomości:

  • na podstawie danych znalezionych w Internecie,
  • na adresy e-mail znalezione na różnych stronach internetowych (nie sprawdzając kto jest odbiorcą),
  • zakupionych od innych firm bez informowania nas o tym.

Jednak jest ich dużo mniej w stosunku do tego co było wcześniej. Niektóre firmy boją się bowiem konsekwencji prawnych oraz kar pieniężnych.

spam

Czym jest newsletter?

Newsletter to forma e-maila służąca do stałej komunikacji z odbiorcami (czytelnikami naszego blog, czy naszymi klientami). Jego głównym celem jest budowanie relacji, więzi pomiędzy nami (naszą marką, firmą) a odbiorcą. Poprzez przybliżanie odbiorcom naszej firmy. Ludzie z natury lubią to co już znają dlatego też warto informować ich o:

  • nowościach i zmianach w ofercie,
  • pojawieniu się ciekawego artykułu na blogu czy zmianach
  • ważnych wydarzeniach w naszej firmie (np. firma weźmie udział w jakiś wydarzeniu).

Czyli o ważnych rzeczach, ale w sposób taki by ich zaciekawić i przyzwyczaić do siebie. To tak jak ze starymi piosenkami nawet jeśli są kiepskie lepiej się je słucha niż równie złe nowe.

Jakie cechy musi mieć newsletter?

Dlatego też, newsletter musi być wysyłany cyklicznie. A to oznacza, że wysyłkę newsletteru trzeba wcześniej zaplanować. Dzięki temu może być ona w odbiorze jak najbardziej spójna. To oznacza, że:

  • nasze wiadomości powinny mieć spójna szatę graficzną, podmieniamy jedynie treść
  • treści muszą być w miarę unikalne
  • powinny być wysyłane w tym samym odstępie czasu by odbiorca wiedział kiedy ma się ich spodziewać np.
    • w każdy wtorek,
    • 5 dnia miesiąca,
  • mogą (a nawet powinny) zawierać okazjonalne treści premium (tak by czuł, że bycie w grupie odbiorców dawało mu dodatkowe korzyści) np.
    • dodatkowy artykuł tylko dla osób zapisanych do newsletteru
    • specjalna zniżka na towary

Co to jest mailing?

Mailingi w przeciwieństwie do newsletterów stosuje się do reklamowania konkretnego produktu lub usługi. Często jest więc to jedno razowa wiadomość. Jej zdaniem nie jest budowanie relacji a jedynie poinformowanie odbiorców np. o trwającej promocji.

Mailingi charakteryzują się:

  • małą ilością tekstu
  • dużą grafiką lub dużą ich ilością – prezentuje się na nich głównie sprzedawany produkt
  • zachęcają do wykonania jakieś czynności (w tym celu posiadają zwracający na siebie przycisk lub przyciski) np.
    • zakupu produktu,
    • zapisu na jakieś wydarzenie
  • posiadają konkretny cel, który powinien sygnalizować tytuł
  • są zróżnicowane graficznie, dostosowane pod konkretną wiadomość

Do czego służy autoresponder?

Autoresponder jest to wiadomość wysyłana automatycznie po wykonaniu określonych czynności np.:

  • po zapisie do newslettera
  • po rezygnacji z newslettera
  • kiedy piszemy do pracownika firmy przebywającego poza biurem (zawiera w tedy informację kiedy dana osoba wróci)
  • w sytuacji kiedy na pewien czas np. urlopu firma jest zamknięta lub w danym okresie z innych powodów nie świadczy usług
  • po założeniu konta w sklepie internetowym np. z linkiem weryfikacyjnym

Autorespondery doskonale sprawdzają się wiec jako przywitanie, pożegnanie, komunikat i wiadomość z treścią zachęcającą do wykonania danej czynności. Odgrywają więc bardzo ważną rolę w komunikacji internetowej, dowiedzieć się z nich możemy bardzo dużo i zawsze są reakcją na jakieś działanie.

Różnice między newsletterem a mailingiem

Poniżej znajdziecie porównanie charakterystycznych cech

cechaNewsletterMailing
wysyłkacyklicznaokazjonalna
szata graficznataka samamoże być inna
długość tekstudługikrótki
przeznaczenie / celnawiązanie relacji z odbiorcąsprzedaż
Czym są newsletter, mailing i autoresponder?
Czym są newsletter, mailing i autoresponder?

Jaką metodę wybrać do komunikacji?

Teraz być może zadajecie sobie pytanie czy sami jako posiadacze blogów, stron lub sklepów internetowych możecie wykorzystać, którąś z powyżej opisanych metod u siebie. I czy mają one w waszym przypadku jakikolwiek sens.

Wszystko zależy od naszych potrzeb oraz możliwości. Jeśli nie produkujemy tygodniowo lub miesięcznie dużych ilości treści contentu to prowadzenie newsletteru może nie koniecznie być dla nas. Szybko bowiem skończą się nam pomysły na nowe wiadomości a nasi odbiorcy mogą poczuć się znudzeni.

Dlatego lepszy może się okazać okazjonalny mailing przypominający jedynie o naszym istnieniu oraz niosący jakąś ciekawą wiadomość lub ofertę.

źródła: