Czym są Rich Snippets i jakie wyróżniamy rodzaje?!

Czas czytania 3 minuty

Kiedy w 1998 roku dokonano pierwszego wyniku wyszukiwania w wyszukiwarce Google, nikt się chyba nie spodziewał tego jak potoczą się jej dalsze losy. A szczególnie, że Google odniesie aż tak duży sukces.

Od tego czasu nie tylko upłynęło wiele lat, ale także samo działanie wyszukiwarki (nie tylko Google) uległo zmianie. Nas jednak dziś szczególnie interesować będzie sam algorytm, konkretnie to w jaki sposób wyświetla ona wyniki. Jedną z istotniejszych zmian było wprowadzenie danych strukturalnych (uporządkowanych). Uzupełniły one dane SERP (naturalne wyniki wyszukiwania) o dodatkowe informacje. Jednym z ich elementów są rich snippets.

Czym są rich snippets?

Rich snippets stanowią część naturalnego widoku wyszukiwania. Z ich pomocą dodawane są różne dodatkowe informacje na temat witryny internetowej (np. strony, sklepu, forum, blogu). Podstawowy wynik wyszukiwania w wyszukiwarce takiej jak Google składa się z:

  • title (lub jednego z nagłówków);
  • meta opis (lub fragmentu treści strony);
  • adres URL witryny.

Jak widać nie jest to zbyt wiele informacji. W praktyce też strony posiadające tego typu dane bardzo się ze sobą mogą zlewać i nie dostarczać wystarczającej informacji o stronie. Wpływając tym samym na zwiększenie klikalności.

Co dodają Rich snippets do wyników wyszukiwania

Rich snippets dodają do strony następujące informacje:

  • miejsce oraz datę wydarzenia,
  • w postaci gwiazdek średnią ocenę użytkowników oraz ilość opinii,
  • stan, cenę i dostępność produktu w sklepie,
  • zdjęcia,
  • nawigację wewnętrzną strony (breadcrumbs),
  • datę publikacji tekstu oraz autora artykułu.

Rodzaje rich snippets

Przykładowymi rodzajami rich snippets są:

Breadcrumbs

Zadaniem Breadcrumbs zwanych również okruszkami jest poprawienie i ułatwienie komunikacji w witrynie internetowej. Z jego pomocą można bowiem łatwiej przejść np. do kategorii (w której znajduje się artykuł) lub strony nadrzędnej. Pomaga on również robotowi wyszukiwarki poznać strukturę naszej witryny.

Dzięki pokazaniu go w wynikach wyszukiwania wchodząca na stronę osoba od razu może wiedzieć, w jakie miejsce na stronie się udaje.

Informacje o produkcie w sklepie

Z ich pomącą do wyników wyszukiwania mogą być dodawane informacje:

  • dane techniczne
  • opinia klienta
  • czy charakterystyka produktu

Oczywiście informacje te muszą być przez nas dodane wcześniej do produktu.

Miejsce wydarzenia

Rich snippets mogą dodać do wyników wyszukiwania informacje taki jak miejsce / lokalizację wydarzenia (eventu) wraz z godziną. Dzięki tym danym jeszcze przed wejściem na stronę można się spodziewać, czy wydarzenie będzie nas interesować.

Z punktu widzenia samej wyszukiwarki – wie ona czy dane wydarzenie miało już miejsce, gdzie się odbędzie. Dzięki czemu może promować wyższą pozycją nowe, aktualne wydarzenia.

FAQ

FAQ (ang. frequently asked questions) są to dodatkowe informacje oparte na najczęstszych zapytaniach. Wyświetlają się poniżej wyniku wyszukiwania. Zawierają one zazwyczaj fragment odpowiedzi na nasze zapytanie oraz link do strony źródłowej.

dane strukturalne

Jak dodać rich snippets do strony?

Wszystko zależy od tego jaki rodzaj strony posiadamy. Niektóre CMS takie jak WordPress do obsługi rich snippets potrzebują instalacji odpowiednich wtyczek (które oczywiście później trzeba będzie skonfigurować). Rzadziej informacje trzeba ręcznie wprowadzić w kod witryny.

W przypadku stron statycznych kod musimy niestety samodzielnie (lub z pomocą specjalisty) wprowadzić do kodu źródłowego witryny. Na szczęście nie musimy sami ich tworzyć! Do przygotowania tych danych posłużą nam Dane Strukturalne Schema.org. Zalecam zapoznać się z moim artykułem na ten temat (dodałam linka do niego).

Jak sprawdzić czy są wdrożone na stronę?!

W celu sprawdzenia czy dana witryna ich używa można wejść na stronę:

https://search.google.com/test/rich-results

Warto zwrócić uwagę na to, że wyniki mogą być inne dla każdego typu podstrony. W końcu np. strona główna nie posiada „breadcrumb” a w związku z tym nie zostanie on wyświetlony w wynikach. Dlatego podczas badania należy sprawdzić kilka adresów URL. Warto by należały one do różnych grup np. strona główna, podstrona, wpis blogowy, kategoria itp.

źródła: