Czym są SEM, SEO i PPC? Co warto o nich wiedzieć?!

Czas czytania 2 minuty

Większość osób nie zajmująca się tematyką pozycjonowania stron internetowych nie specjalnie wie jaka jest różnica między SEM i SEO.

A gdzie tu dopiero mówić o innych dość istotnych skrótach jakie stosowane są w tej dziedzinie. A to często może „sprawić nam problemy” szczególnie np. jeśli chcemy zacząć pozycjonować naszą stronę lub bloga. Dlatego dziś postaram się przybliżyć kilka istotnych pojęć – tak by prowadząc rozmowę z pozycjonerem nie kiwać głową udając, że wie się co on do nas mówi.

Czym właściwie jest SEM?

Jak zapewne już widzicie SEM (ang. Search Engine Marketing) to określenie odnoszące się ogólnie do marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Jego działania obejmują więc wszystkie procesy jakie będą wykonywane w celu poprawy pozycji naszej strony internetowej. Pojęcie to jest więc bardzo szerokie.

Chyba najlepiej na to pytanie odpowie poniższy obrazek.

co rozumiemy pod określeniami SEO, SEM, PPC

Bardzo często zdąża, się że ludzie błędnie utożsamiają SEM z SEO lub też stosują je równoważnie jak by to były równoległe inne czynności. Podczas gdy SEO jest a przynajmniej powinno być jednym z działań w ramach SEM.

Na czym polega SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) – są to działania, które podejmuje się głównie na stronie w celu poprawienia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Chodzi np. o 

  • dodanie meta tagów,
  • umieszczenie na stronie odpowiednio napisanej treści
    • unikalnej napisanej na potrzeby konkretnej strony
    • usunięcie duplikatów treści
    • zoptymalizowanej pod względem słów kluczowych
    • dodanie na stronie odpowiednich znaczników (np. H1, H2, H3 – znaczniki te są np. wyszukiwane przez programy stosowane przez niewidomych)
  • zbudowanie menu tak by był łatwy dostęp do treści na stronie

Kolejny etap obejmuje ustalenie ile linków i z jakich stron prowadzi do strony jak i z niej wychodzi. Czasami to właśnie tutaj leży problem dlaczego nasza strona nie może mieć dobrej pozycji. W pewnym sensie bowiem te linki mogą ciążyć stronie np. powodować, że ruch ze strony przenosi się na inną witrynę (a nasza jak gdyby zostaje porzucona dotyczy zarówno użytkowników jak i samych robotów wyszukiwarek).

Co to jest SEO? Co obejmuje tematyka SEO
Co to jest SEO? Co obejmuje tematyka SEO

Czym w takim razie jest PPC?

PPC (z ang. Pay per Click) to płatne wyniki wyszukiwania czyli dosłownie płacimy w nich za kliknięcie. Kiedy mówimy o PPC mamy na myśli np. reklamy z pomocą Google Ads, Facebook Ads, ale nie tylko . W wynikach wyszukiwania Google pojawiają się one przeważnie nad wynikami naturalnymi (organicznymi) i z boku (ostatnio z napisem REKLAMA lub liki sponsorowane). Ich lokalizacja i wygląd powoduje, że czasem internauci się mylą i uznają je za normalne wyniki.

źródła: