dlaczego warto mieć firmowy blog

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?! I co na nim umieścić!

Czas czytania: 4 minut

Istnieje wiele powodów dla, których warto jest prowadzić bloga firmowego. I zapewne dwa razy tyle by tego nie robić – ja jednak dziś zajmę się tematem dlaczego jednak warto. 

Zacznę może od tego, że w zależności od tego w jakiej branży działasz twój blog firmowy będzie inny. Nie możesz patrzeć na niego jak coś zarezerwowane wyłącznie dla branży reklamy, IT czy może medialnej. Blog firmowy może mieć praktycznie każda firma.

Kwestią sporną jest jedynie to co na nim się znajdzie i w jaki sposób zostanie przedstawione.

Dlaczego warto mieć blog firmowy?

Blog firmowy warto mieć z kilku powodów:

  • dzięki niemu można zyskać rozpoznawalność
  • zbudować pozycję eksperta, markę
  • zaprezentować sprzedawane / oferowane produkty potencjalnym klientom
  • pochwalić się swoimi realizacjami (np. zainstalowanym kominkiem, projektem mieszkania, nowo wykonaną stroną internetową)
  • zyskać wartościowe linki do mojej strony internetowej
  • przybliżyć jakąś tematykę i być może zainteresować twojego potencjalnego klienta

Całkiem tego sporo! A jak by się dobrze zastanowić to może można by coś jeszcze dodać.

front end blog dla początkujących, pytania i odpowiedzi – strony www

Co mogę umieścić na blogu?

Wbrew pozorom jak i naszym obawą na blogu możesz umieścić praktycznie wszystko co naszym zdaniem jest potrzebne. Następnie wraz z upływem czasu możesz wprowadzać niezbędne zmiany tak by blog był jak najlepiej dostosowany pod naszych klientów.

Na pewno na sam początek musisz wystartować z kilkoma podstawowymi tekstami. W wielu miejscach teksty takie nazywane są “Filarami”. I tak jak filary w budynku podtrzymują go by się nie zawalił tak zadaniem filaru na blogu będzie podtrzymywanie bloga. Dlatego też te 3 / 4 pierwsze teksty powinny być jak najbardziej uniwersalne.

A co może być uniwersalne? W brew pozorom dużo rzeczy i tematów. Przykładowo historia twojej firmy – to co było się już nie zmieni (ale ciągle może wydarzyć się coś nowego). Podczas gdy, jeżeli prowadzisz sklep możesz opisać swoje najlepsze produkty (takie na jakie może być zainteresowanie). Architekt, projektant, grafik może opowiedzieć o swojej najlepszej pracy lub opisać materiały z jakich korzysta.

Bardzo dobrym rozwiązaniem są też teksty typu Evergreen. Są to jak nazwa wskazuje wiecznie zielone teksty czyli takie, które bardzo wolno się starzeją lub praktycznie w ogóle.

wiecznie zielony tekst - evergreen content
wiecznie zielony tekst – evergreen content

świetnie na blogu sprawdzają się też obrazy, infografiki i różnego typu ikony. Dobrze dobrane pozwalają na chwilę odpocząć oczom a i same w sobie mogą powiedzieć więcej niż nie jeden tekst.

Czy w mojej branży mogę mieć blog firmowy?

Jak najbardziej praktycznie w każdej branży można mieć bloga firmowego. Tylko jak już pisałam będzie on inny w zależności od tego czym się zajmujesz. Nie można oczekiwać, że na blogu firmy budowlanej będą takie same zdjęcia i teksty co na blogu salonu fryzjerskiego.

Jeżeli w tym momencie wahasz się, czy założyć swój blog firmowy. To moim zdaniem powinieneś zaryzykować i go założyć. Prowadzenie bloga nie jest łatwe i w dużym stopniu jeśli chcemy osiągnąć sukces wymaga od nas systematyczności. Niewątpliwie jednak może przynieść korzyści.

W jakiej formie prowadzić boga?

Blog można prowadzić w różnych formach np:

Każda z tych form ma zarówno swoje zalety jak i wady. Na każdą z nich trzeba też poświęcić trochę czasu. Tak, że nie każda forma bloga sprawdzi się we wszystkich typach działalności.

Jeśli chodzi o kwestię odbiorców to w zależności od tego w jakiej formie będziesz prowadzić bloga mogą to być zupełnie inne osoby. Dlatego warto czasami działać na kilku frontach / platformach. Przykładowo mój blog ma dziennie 500 – 700 odwiedzin dziennie a na Facebooku jest może z 185 osób. Dlaczego tak jest? Prawdopodobnie nie wszyscy są zainteresowani tym co publikuje w social media, są to bowiem 2 zupełnie różne grupy odbiorców. Fakt część osób funkcjonuje w obu miejscach, ale w brew pozorom czasami trudniej jest znaleźć coś ciekawego np. na Facebooku (szczególnie jeśli szukamy czegoś z przed kilku tygodni) niż w tradycyjnym Internecie i na odwrót.

Czy potrzebuję mieć zespół

W tym miejscu warto wspomnieć, że często prowadzenie bloga samemu jest bardzo trudne. Sporo ludzi zdążyło się już przyzwyczaić do tego, że otrzymuje wiadomość zwrotną dość szybko. Pamiętaj jednak nie dajcie się zwariować. “Sprawny efekt” odpowiedzi jest tylko możliwy jeśli masz kilku osobowy zespół gdzie prawie cały czas ktoś czuwa. Bo przecież nie będziesz odpisywać z toalety lub “śpiąc”.

Dodatkowym plusem posiadania zespołu jest możliwość porównania pomysłów. Czasem samemu nie zawsze w danym momencie ma się jakiś pomysł. Kiedy masz zespół i dopuszczamy go do głosu jesteśmy w stanie tworzyć lepsze treści. W końcu co dwie głowy to nie jedna. Ważne jednak by w tej grupie był ktoś decyzyjny. Bo gdzie kucharek 6 tam nie ma co jeść.

Podsumowanie

Jak widać prowadzenie bloga może być wyzwaniem ale i świetną okazją by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Jednocześnie warto pamiętać, że to obosieczny miecz nasze wpisy, posty skierowane do z założenia konkretnej grupy docelowej nie koniecznie mogą im podpowiadać. Dlatego zanim coś się opublikuje warto mieć pewność, że nasze teksty trafiają do dobrego odbiorcy.