Emoji w marketingu – jak ich używać?

emoji
Czas czytania 4 minuty

Tematem, który dzisiaj poruszę są Emoji. Z pewnością każdy w swoim życiu miał z nie jednym do czynienia, niekoniecznie jednak wiedział, że to się tak właśnie nazywa.

Emoji są bowiem dość popularne w komunikacji między ludzkiej w Internecie (szczególnie tej w mediach społecznościowych). Dlatego też nie powinno dziwić, że zaczęły być one wykorzystywane również w marketingu. W końcu marki chcąc komunikować się ze swoimi odbiorcami efektywny sposób, muszą dostosować swój język pod nich. Dzięki temu nie tylko mogą zostać dobrze zrozumiane, ale także lepiej przyjęte.

Co to jest Emoji?

Emoji to kolorowe ikonki z pomocą, których możemy wyrazić swoje uczucia, a nawet przekazać jakąś informację. Emoji spotkać można obecnie w wielu różnych miejscach. W dalszym ciągu jednak najpopularniejsze są one w mediach społecznościowych (social media).

emoji uczucia
88% światowych użytkowników czuje sympatię do osób korzystających z emoji
https://blog.adobe.com/en/publish/2021/07/15/global-emoji-trend-report-2021

Jak pisałam wcześniej w jednym z moich postów o ikonach interpretacja znaczenia emoji wynika z naszego podkładu kulturowego (np. kultury social media). To on nadaje obrazkom znaczenie a czasem nawet w zależności od miejsca zastosowania lub relacji z odbiorcom dodaje podteksty. Niektóre ikony w konkretnym kontekście potrafią zmieniać też swoje znaczenie np. kiedy z kimś randkujemy.

Obecnie w większości krajów kultura przynajmniej ta w social mediach (mediach społecznościowych) jest bardzo do siebie zbliżona. Dzięki czemu emoji mogą przekraczać bariery językowe.

89% użytkowników emoji zgadza się, że emoji pomaga pokonać bariery językowe
https://blog.adobe.com/en/publish/2021/07/15/global-emoji-trend-report-2021

Jak powstały emoji

Można uznać, że pierwsze emoji powstały w 1881 roku, czyli w czasach kiedy nie było jeszcze Internetu! Pojawiły się one (zostały wydrukowane – sztuka typograficzna) w magazynie Puck w formie buziek wyrażających uczucia takie jak zdziwienie, melancholię, radość i obojętność. Do ich utworzenia wykorzystano typografię, czyli w praktyce różne znaki dostępne w piśmiennictwie (np. dwukropek, przecinek, średnik, nawias). Z tych samych znaków obecnie tworzy się np. Emotikony. W Internecie pojawiły się po raz pierwszy w 1982 roku. Nie przypominały jednak dobrze znanych nam ikonek i właściwie bliżej im było do Emotikonów.

Emoji, które obecnie znamy a właściwie prekursor jego pojawił się w 1998 roku, kiedy to Shigetaka Kurita utworzył zbiór 178 grafik. Ikonki te nazwano następnie emoji.

Jaka jest różnica między Emoji a Emotikonem?

Emotikon, jak i Emoji mają podobne zadania! Jak za chwilę się przekonacie Emoji jest też bardziej rozbudowaną wersją Emotikona. Jest tak, dlatego że:

Emotikon to po prostu symbol graficzny. Składający się z różnych znaków typograficznych – takich jak:

  • : ) uśmiech
  • ; ) uśmiech z przymrużeniem oka
  • : P pokazanie języka
  • : ( smutek, zmartwienie
  • : D szeroki uśmiech

Emoji to z kolei specjalnie przygotowana graficzna ikonka. Nie występuje ona więc na klawiaturze. Chociaż część edytorów (np. w skrzynkach pocztowych czy komunikatorach) potrafi zamienić Emotikon w Emoji.

Znaczenie Emoji w marketingu! Po co ich używać?

Emoji wykorzystuje się głównie w mediach społecznościowych są to miejsca, w których działają nie tylko osoby prywatne (fizyczne), ale tak że firmy. A przejęcie zachowań jednych od drugich nie jest obcym zjawiskiem w marketingu.

Emoji przykuwają uwagę.

Ikonki wyróżniają się na tle samego tekstu. Dla wielu są też miejscem przerwy w czytaniu i momotem na zastanowienie co nadawca miał na myśli. Poza tym za interpretacje grafiki odpowiada inna część naszego mózgu. Więc nawet jeśli nie czytamy tekstu a jedynie skanujemy go wzrokiem (patrzymy na niego) mimowolnie możemy interpretować emoji.

A potrafią one powiedzieć czasem więcej niż tysiąc słów. Dodatkowo mogą one czasem dodać zupełnie nowy kontekst do napisanego tekstu. Zmieniając zdanie np. z poważnego w żart i na odwrót.

Emoji zwiększają zaangażowanie odbiorców.

Według wielu badań prawidłowo użyte emoji mają istotny wpływ na zwiększenie zainteresowania naszą marką. Spowodowane jest to łatwiejszym odbiorem treści. W końcu nie od dziś wiadomo, że ludzie nie czytają a skanują treści. W natłoku informacji np. dużej liczby postów w mediach społecznościowych ładne i ciekawe ikonki mogą się wyróżniać.

Najpopularniejsze ikonki

Nie wszystkie ikonki są równie popularne czy lubiane. Związane jest to często z miejscem ich stosowania, chęcią wyrażenia konkretnych uczuć czy wrażeń. Czasem też z łatwością dostępu do już wcześniej wybranych, znanych i lubianych.

emoji w liczbach

Emoji jak ich używać?

Na początek warto dowiedzieć się co oznaczają dane ikonki. Czasami bowiem możemy je źle interpretować, szczególnie jeśli są one stosunkowo nowe lub mniej popularne. Poza tym czasem w wyniku kontekstu naszego tekstu, miejsca użycia lub relacji z odbiorcą znaczenie ikonek też może ulec zmianie. Dlatego wskazana jest rozwaga w kwestii sposobu ich używania.

W tym miejscu warto dodać, że czasem emoji można również użyć w meta tagach. Z pewnością może to również wyglądać dość atrakcyjnie i wyróżnić naszą stronę. Jednak jednocześnie może też odstraszyć część odbiorców.

źródła:

  • https://psmm.pl/jak-wykorzystac-emoji-w-komunikacji-marketingowej/
  • https://strategiczni.pl/emoji-w-marketingu-jak-komunikowac-sie-z-odbiorcami-poprzez-emotikony
  • https://blog.adobe.com/en/publish/2021/07/15/global-emoji-trend-report-2021
  • https://home.unicode.org/emoji/emoji-frequency/
  • https://www.semrush.com/blog/increase-click-through-rate-emojis/