Google Analytics – czyli statystyki odwiedzin dla każdego

Usługi Google Analytics
Czas czytania 4 minuty

Google Analytics to obecnie bardzo już rozbudowane narzędzie do analityki internetowej. Z jego pomocą możemy sprawdzić skuteczność podejmowanych przez nas działań marketingowych (ale nie tylko) wpływających na ruch w obrębie naszej witryny. Narzędzie to jest zaawansowane, elastyczne i łatwe w użyciu. Chociaż na początku może sprawiać problemy. Jednak tak jest zawsze, kiedy uczymy się obsługi nowego narzędzia.

Do czego jest nam potrzebne?

Logo Google Analytics
Google Analytics

Zacznijmy od tego, że z pomocą Google Analytics możemy robić wiele różnych rzeczy. Przede wszystkim jednak zbierać statystyki. Na ich podstawie możemy później analizować dane na temat ruchu w witrynie. A co za tym idzie, można tworzyć:

  • bardziej precyzyjnie kierowane reklamy,
  • sprawdzić jakie treści interesują naszych odbiorców
  • na bieżąco modyfikować zawartość strony, aplikacji
  • określić precyzyjniej grupę docelową
  • i wiele innych

Jak widać trochę tego jest! Nic więc dziwnego, że jest to jedno z ulubionych narzędzi pozycjonerów. Po niżej zamieściłam screen z mojego konta (tydzień po z minie szablonu):

strona główna z statystykami Google Analytics
strona Google Analytics – 2020 r.

Podsumowanie informacji z Google Analytics

Domyślnie na stronie głównej (po zalogowaniu) znajduje się kilka okien z różnymi danym. Od lewej zaraz za menu znajduje się wykres będący zestawieniem danych z ostatnich kilku dni (domyślnie 7, można zmienić np. na miesiąc). To ta ciemna niebieska linia ta jasna z kolei to analogiczne dane za zeszły tydzień. Możemy więc na bieżąco zobaczyć ile osób, odwiedziło stronę w zeszłym tygodniu a ile w tym.

Ja zmieniałam szablon w zeszłym tygodniu dlatego też moja linia za zeszły tydzień jak słabsza niż ta w tym tygodniu. To była taka mała rewolucja 🙂 . Nagłówki wykresu to tak naprawdę taby. Możemy więc przełączać się powiedz grupami statystyk.

Na prawo na granatowym tle mamy informacje o aktywnych użytkownikach. Pozostałe panele to:

  • Jak pozyskujesz użytkowników?
    – źródła odwiedzin (ogranic search, social media, direct)
  • Gdzie znajdują się użytkownicy Twojej witryny?
    – z jakiego kraju pochodzą
  • Kiedy użytkownicy odwiedzają Twoją witrynę lub aplikację?
    – tygodniowe zestawienie z podziałem na godziny
  • Jakie strony odwiedzają Twoi użytkownicy?
    – lista odwiedzanych podstron serwisu
  • W jakim stopniu udaje Ci się utrzymać użytkowników?
    – zestawienie powracających na stronę użytkowników
  • Jakie trendy przeważają wśród aktywnych użytkowników na przestrzeni czasu?
    – przewidywane ilości odwiedzin witryny
  • Jakie urządzenia są najpopularniejsze wśród Twoich odbiorców?
    – z jakich urządzeń korzystają użytkownicy odwiedzający witrynę (komputery, telefony komórkowe, tablety)
  • Na ile udaje Ci się realizować założone cele?
    – realizacje założonych celów
  • Zapytaj Analizę automatyczną
    – różne przydatne informacje dzięki którym możesz usprawnić działanie swojej strony

Dodatkowo możemy dołożyć inne Panele przygotowane przez Google.

Wybrane funkcje

panel Google Analytics
panel Google Analytics

Powyżej wymienione panele to tak naprawdę gotowe zestawienia części danych, jakie przygotował już dla nas Google. Zakładam, że zostały one wybrane i w taki sposób przygotowane, by przyspieszyć naszą „użytkowników aplikacji” pracę. W większości posiadają one na dole przycisk Raport. Dzięki któremu można przejść do zestawiania danych na podstawie których zostały przygotowane zestawienia.

Po lewej stronie znajduje się panel boczny a w nim zakładki z różnymi raportami. W praktyce są to zestawienia różnych danych. Podzielone są one na kilka kategorii a po kliknięciu, nie rozwijają się, ukazując więcej szczegółowych.

  • Czas rzeczywisty
  • Odbiorcy
  • Pozyskiwania
  • Zachowanie
  • Konwersja

Dane z tych raportów można wyeksportować / pobrać w formacie pliku:

Jakie formaty plików można pobrać? Raporty - Google Analytics
Jakie formaty plików można pobrać? Raporty – Google Analytics

Oprócz raportów w panelu bocznym znajduje się u góry „Wyszukiwanie po raportach” a u dołu Administracja. O tej zakładce pisałam już w innym wpisie. Nie będę tutaj się na ten temat specjalnie rozpisywać na temat wszystkich funkcji. Są one bowiem na tyle rozbudowane, że można spokojnie napisać o nich osobny artykuł.

Jak usprawnić działanie Google Analytics?

Część opcji dostępna w Google Analytics wymaga integracji z innymi aplikacjami Google. Takimi aplikacjami są:

  • Google Search Console
    • dzięki czemu możemy poznać słowa kluczowe po, których użytkownicy wchodzą na stronę
    • w razie problemów na stronie np. jakaś podstrona źle się wyświetla na telefonie zostajemy o tym poinformowani
    • aplikacja dodaje stronę do indeksu Google
  • Google Ads
    • dzięki integracji możemy śledzić wyniki kampanii reklamowych (raport znajdziemy w pozyskiwanie)
  • Google Tag Manager
    • możemy np. śledzić ilość pobrań plików z naszej strony

Jak widać taka integracja jest również dla nas przydatna.

Czy można mieć więcej niż jedną stronę?

Tak w Google Analytics można prowadzić statystyki do kilku różnych stron. Pomiędzy witrynami można się też swobodnie poruszać klikając w górnym panelu w tekst „Wszystkie witryny”.

Jak utworzyć nowe konto / dodać nową stronę?

Nową stronę dodajemy podczas konfiguracji konta lub wchodząc w zakładkę Administracja. Dodawanie jest w miarę dobrze opisane. Jedyne co musicie zrobić to czytać, o co was prosi Google.

Jeżeli dodajemy kolejną domeną do naszego konta Google Analitycs nie musimy dodawać jej jako konto. Możemy podpiąć ją jako nowa usługa. Pamiętajcie, by być w tym czasie w odpowiednim koncie.

dodaj nowe konto Google Analytics
dodaj nowe konto Google Analytics
dodaj nowe konto Google Analytics
dodaj nowe konto Google Analytics

Dla kogo jest Google Analytics?

Google Analytics jest dla każdego chcącego wiedzieć co dzieje się na jego stronie lub w aplikacji. Szczególnie jednak przeznaczony jest dla firm, przedsiębiorstw, twórców aplikacji i blogerów chcących dowiedzieć się co inni myślą o ich stronie na podstawie zachowań. Czasu spędzanego w danej podstronie. Reakcji na reklamę zamieszczoną np. w Google Ads.

I wielu innych czynników, których samodzielnie nie jesteśmy sami wyłapać. A będących wbrew pozorom bardzo istotnymi.