Jak sprawdzić czy Google widzi stronę internetową?

Jak sprawdzić czy strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania Google?

Czas czytania: 4 minut
Wyszukiwarki google bing yahoo

Dla właściciela strony internetowej bardzo ważne jest by strona była widoczna w wynikach wyszukiwania.

Nie oszukujmy się chodzi o wyniki wyszukiwania Google. Dlaczego akurat Google? Odpowiedź jest prosta – Aktualnie jest to najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce i jedna z popularniejszych na świecie. Wyszukiwarka jednak nie występuje tylko na stronach Google, ale też na innych portalach. Znaleźć ją możemy np. na stronie wp.pl, Onet.pl czy Interia.pl.

Dlatego jeśli nie ma cię w Google – to nie istniejesz!

Jak sprawdzić czy strona została dodana do wyników wyszukiwarki Google?

Sprawdzenie tego czy nasza strona internetowa została już zauważona przez Google a tym samym dodana do indeksu jest bardzo łatwe. Wystarczy wpisać w pole wyszukiwania jej adres. Często jednak takie wyniki nie są dla satysfakcjonujące. W większości wypadków pokaże nam się jedynie adres strony głównej i kilka podstron.

Jeżeli po wykonaniu tej czynności, żaden adres naszej witryny w wynikach się nie pojawił to może oznaczać, że strona nie została dodana do indeksu. Warto to jednak jeszcze zweryfikować poprzez polecenie:

site:nazwastrony.pl

Jeśli po jego wpisaniu nadal nie pojawiają się pożądane wyniki to mamy problem.

czy Google widzi moją stronę, jak to sprawdzić

Dlaczego Google nie widzi mojej witryny?

Powodów braku w indeksie wyszukiwania może być kilka:

  • mamy nową domenę (np. utworzoną kilka dni temu),
  • w Internecie nie ma żadnych linków prowadzących do strony
  • na stronie znajdują się znaczniki uniemożliwiające indeksację strony
  • pliku robots.txt dodana jest detektywa by nie dodawać strony do wyszukiwarki (korzysta się z niej np. podczas budowy strony )
  • domena została usunięta z indeksu lub znajduje się na czarnej liście. Tak sytuacja ma miejsce jeśli np. 
    • strona była źle pozycjonowana
    • strona zawiera “niewłaściwe treści”

Co zrobić gdy mamy nową domenę, nie ma linków do naszej strony?

W przypadku nowej domeny sprawa jest prosta. Robot Google choć dość dobrze szuka na razie jeszcze nie znalazł w Internecie informacji o nowej stronie. Być może nigdzie jeszcze nie ma o niej informacji. W takim przypadku wystarczy zgłosić stronę do indeksu. Obecnie wiąże się to z dodaniem strony do Google Search Console.

Czasami podczas budowy strony w celu uniknięcia zbyt wczesnej indeksacji blokuję się stronę np. z pomocą robots.txt. Dlatego nawet jeśli robot odwiedził witrynę to jej nie dodał do swojego indeksu. Oczywiście po skończeniu pracy trzeba pamiętać o usunięciu tej blokady a następnie stronę zgłosić ręcznie.

W drugim przypadku możemy również spróbować zgłosić stronę. Proces dodawania strony do indeksu może potrwać od kilku dni do miesiąca. Przeważnie jeśli w ciągu tygodnia Google nie za indeksuje strony warto sprawdzić czy aby nie trzeba wprowadzić na niej jakiś zmian. Tutaj również przyda się Google Search Console.

Znaczniki blokujące całą stronę lub pojedyncze podstrony

Jeśli chodzi o znaczniki blokujące dodanie strony do wyszukiwarek są to:

<meta name=”robots” content=”noindex”>.

Ten meta tag umieszcza się w nagłówku strony. Blokuje on dodanie strony, która go posiada. Czasami podobny efekt daje:

<meta name=”robots” content=”nofollow”>.

Spotkać można też łączoną wersje gdzie oba znaczniki występują jeden za drugim oddzielone przecinkami. Jeśli chcemy by strona została dodana do Google w miejscu nofollownoindex powinny znajdować się follow index.

Strona usunięta z indeksu

W piątym przypadku będziemy potrzebować pomocy. Trzeba bowiem ustalić co jest powodem zaistniałej sytuacji. Czasem zrzec się części linków prowadzących do strony. Co niestety nie zawsze jest możliwe. Czasem łatwiej zrezygnować z domeny (jeśli jest ona starsza) niż ją ratować.

dlaczego strony nie ma w Google?

Co zrobić jeśli mojej strony nie ma w wynikach Google?

W sytuacji kiedy naszej strony nie ma w indeksie (wynikach wyszukiwania) możemy dodać ją ręcznie do wyszukiwarki Google. Tak jak już wcześniej wspomniałam do tego celu służy usługa Google Search Console.

Jak wszystkie usługi wymaga ona konta Gmail. Dużym plusem tej usługi jest możliwość integracji z Google Analytics. Połączenie tych dwóch usług umożliwi nam w przyszłości sprawdzenie na jakie frazy pojawia się nasza strona.

Jak znaleźć inne podstrony naszego serwisu w Google?

Dokładniejsze wyniki w Google otrzymamy jeśli przed adresem naszej witryny w polu wyszukiwania wpiszemy frazę „site:” np.

site:nazwastrony.pl

Jeśli strona jest poprawnie zaindeksowana to w wynikach wyszukiwania pojawi się nie tylko adres strony głównej – “home page”. Zobaczymy także wszystkie obecne w katalogu podstrony jakie zostały do tej pory odwiedzone przez robota przeglądarki.

Czasem bywa, że pojawi się jedynie adres strony głównej. Oznacza to, że tylko ona na razie została dodana do indeksu – powodów takiej sytuacji może być kilka.

Jednym z nich może być umieszczony w kodzie ” index, nofollow “. Blokuje on indeksację linków wychodzących z tej strony w efekcie nawet jeśli robot odwiedzi daną podstronę może jej nie umieścić w indeksie. W takiej sytuacji trzeba poddać edycji kod strony głównej. W celu usunięcia blokującego kodu lub mniej zalecana wersja pozostałe podstrony zgłosić osobno.

Z kolei jeśli strona jest stosunkowo nowa lub niedawno utworzyliśmy jaką podstronę powinny zostać automatycznie dodane po upływie pewnego czasu.

Jeszcze inną kwestią jest określenie pozycji naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania indeksu Google na określone frazy (słowa kluczowe).