Jak tworzyć zestawy w e-sklepie? Poradnik

Jak tworzyć zestawy w e-sklepie? Poradnik

Czas czytania: 2 minut

Tworzenie zestawów w sklepach internetowych jest znanym działaniem, lecz nie każdy wie, w jaki sposób je tworzyć. Aby umiejętnie tworzyć zestawy, zwane inaczej bundlami i wiele na tym zyskać, należy znać kilka dobrych praktyk, dzięki którym można znacznie zwiększyć skuteczność tworzonych zestawów.

Czym są zestawy w e-sklepie? 

Zestawy (product bundling) stanowią swego rodzaju strategię marketingową, która polega na proponowaniu w swoim sklepie internetowym dwóch lub kilku produktów w pakiecie, zazwyczaj po obniżonej cenie w porównaniu do kupienia tych produktów osobno. 

Uważa się, iż takie działania przynoszą około 10-30 procent zysków w sklepach, w których są stosowane. 

Strategie tworzenia zestawów

Istnieją dwie główne strategie tworzenia zestawów. Pierwsza z nich to pure bundling, czyli zestaw jako produkt. Chodzi w niej o to, iż klient nie może osobno kupić produktów, które są w zestawie. Takie rozwiązanie jest jednak obecnie rzadziej stosowane, nie tylko ze względu na dużą konkurencję na rynku, ale też z powodu złego odbierania takiego działania przez niektórych klientów. Ta technika jest skuteczna, jeśli dołączany produkt do zestawu jest gratisem. 

Druga strategia nazywana jest mixed bundling i w przypadku tego działania klient ma możliwość zakupu produktów zarówno osobno, jak i w zestawie. W tym przypadku zestaw ma niższą cenę niż suma produktów osobno. 

Kieruj się marżą na produktach

Kierowanie się marżą na produktach jest pomocne w sytuacji, kiedy nie wiemy, jak dobrać cenę zestawu. Cenę należy obniżyć tak, aby marża była większa niż w przypadku pojedynczego zakupu. Niektóre z badań mówią o obniżeniu marży w przypadku produktu w zestawie o połowę. 

Chcąc zwiększyć zyski warto oferować w zestawach produkty wysokomarżowe, ponieważ można dać na nie większe zniżki i uatrakcyjnić ofertę. 

Stosuj testy A/B

W przypadku tworzenia zestawów w e-sklepie warto testować rodzaje produktów, które są dodawane do danych zestawów. Mowa tu o określaniu, do jakiego produktu będzie pasować dany produkt, np. jaka kierownica będzie pasować do konsoli do gier. 

Wybieraj towary na podstawie historii transakcji

W momencie tworzenia zestawów warto wybierać produkty w oparciu o historię transakcji, czyli analizę koszykową. Aby tego dokonać należy przeszukać wszystkie transakcje i wyszukać pary przedmiotów występujących w tej samej transakcji. Więcej informacji na temat analizy koszykowej można znaleźć na https://businessintelligence.pl/analiza-koszykowa/.

Kontroluj rentowność sprzedaży

Tworząc zestawy należy pamiętać o kontrolowaniu rentowności sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ zestawy w sklepach internetowych prowadzą do częściowego zmniejszenia sprzedaży pojedynczych towarów. Dlatego też należy uważać, aby poprzez zestawy nie spowodować zmniejszenia rentowności sprzedaży. 

Podsumowanie

Zestawy to jeden z najefektywniejszych sposobów na zwiększenie poziomu sprzedaży w sklepie internetowym. Dzięki nim klienci chętniej realizują większe zakupy, a jednocześnie rośnie poziom ich satysfakcji, a zatem są bardziej skłonni, by zdecydować się na skorzystanie z naszej oferty także w przyszłości. 

%d bloggers like this: