Jaka jest różnica między logiem a logotypem?

Czas czytania: 2 minut

Bardzo dużo osób stosuje określenia takie jak Logo i Logotyp jako określenia zamienne. Co niestety nie zawsze jest zgodne z prawdą. Logotyp stanowi bowiem część Logo.

Określenia te w praktyce choć mają podobną nazwę i są ze sobą w istotny sposób powiązane oznaczają różne rzeczy – logo jest bowiem nadrzędne w stosunku do logotypu. W praktyce oznacza to, że nie mogą być używane jako zamienniki. Wyjątkiem jest tylko sytuacja kiedy logo składa się jedynie z samego logotypu i nie zawiera żadnych innych elementów.

Logo stanowi jednym z elementów za pomocą, którego można identyfikować markę firmy. Zastanów się na pewno znasz wiele firm, których nazwy nie ma potrzeby wymienić wystarczy pokazać ich logo. Nazwa zaś sama nam przychodzi do głowy. Dobrymi przykładami mogą tu być marki:

  • samochodów,
  • firm odzieżowych,
  • sprzętu elektronicznego,
  • portali społecznościowych.

Jak pewnie też zauważyłeś istnieją różne typy logów. W praktyce bowiem Logo może składać się z różnych elementów czyli raz jest to jakiś symbol kiedy indziej tekst lub połączenie tych dwóch elementów. Istotny jest też kolor tych elementów, kształt czy krój pisma (rodzaj fontu / czcionki).

logo logotyp różnice
Budowa Logo przykład

Elementami z, których może składać się logo mogą być:

  • logotyp + sygnet + tagline / slogan,
  • logotyp + sygnet,
  • jedynie logotyp,
  • sam sygnet.

Logotyp

To w praktyce tekst przekazujący nam informację do jakiej firmy, marki należy. Logotyp tak jak inne elementy logo posiadają swój określony charakterystyczny wygląd. Czyli pomimo, że w teorii jest tekstem może być on zaprojektowany w bardzo ciekawy i oryginalny sposób. Zastosować do niego możemy różne kolory i kroje pisma. Dobrym przykładem jest tu logo Google.

logo google
logo Google

Sygnet

To element graficzny Logo czasem nazywany także „herbem” marki. Jego zadaniem jest graficzna identyfikacja marki może to być więc jakiś symbol lub obrazek. Dlatego też mogą świetnie spełniać swoją rolę zarówno razem z innymi elementami logo jak i samodzielnie. Logo składające się z samego sygnetu ma np. Nike, Apple

Chociaż to tylko symbole od razu kojarzymy je z konkretną firmą bądź marką.

Tagline / Slogan

Jest to hasło, slogan reklamowy nie będące częścią nazwy marki jednak bezpośrednio z nią powiązane. Czyli np. hasło na jakim się reklamujemy. Dobrym przykładem będzie tu np. hasło:

  • volkswagen → „Das auto”
  • Apple → “Think different”

Kiedy zdecydujemy się na wybór logo (dla naszej firmy, sklepu, bloga czy marki osobistej) trzeba pamiętać, że dość ważną kwestią jest trzymanie się jego. Tak aby nasi potencjalni klienci się do niego przyzwyczaili. Z tego powodu ważne jest by wszystkie jego elementy zostały spisane np. w księdze znaków konkretnej marki. Ewentualnie w jakimś pliku z przykładem by w przyszłości móc do niego wrócić. np. kiedy będziemy chcieli:

  • odświeżyć naszą stronę
  • przygotować materiały promocyjne

Podsumowanie

Jak zatem widać chociaż Logo i Logotyp brzmią podobnie nie są synonimami. Logotyp jest częścią ale nie musi Logo.

źródła:

  • https://paulinaszczepanska.pl/2019/02/logo-czy-logotyp-na-czym-polega-roznica.html
  • https://creativeheads.pl/logo-a-logotyp-jakie-sa-roznice/
%d bloggers like this: