Jaka jest różnica między logiem a logotypem?

Czas czytania: 2 minut

Bardzo dużo osób stosuje określenia Logo i Logotyp zamiennie. Co niestety nie zawsze jest zgodne z prawdą. Logotyp stanowi bowiem część Logo.

Określenia te bowiem oznaczają dwie różne rzeczy a więc tym samym nie mogą być używane zamiennie. Wyjątkiem jest tylko sytuacja kiedy logo składa się jedynie z logotypu i nie zawiera żadnych innych elementów.

Logo jest jednym z elementów identyfikujących markę. Zastanów się na pewno znasz wiele firm, których nazwy nie trzeba wymienić wystarczy pokazać ich logo i wszystko jest jasne. Dobrymi przykładami mogą tu być marki samochodów czy niektórych portali społecznościowych.

Jak pewnie też zauważyłeś logo może składać się z różnych elementów czyli raz jest to jakiś symbol kiedy indziej tekst lub połączenie tych dwóch elementów. Istotny jest też kolor tych elementów, kształt czy krój pisma (rodzaj fontu / czcionki). W wszystkie te elementy w przypadku firm jak i marek osobistych powinny być opracowane a przynajmniej opisane w księdze znaków konkretnej marki.

logo logotyp różnice
Budowa Logo

Elementami z, których może składać się logo mogą być:

  • logotyp + sygnet + tagline / slogan,
  • logotyp + sygnet,
  • jedynie logotyp,
  • sam sygnet.

Logotyp

To w praktyce tekst przekazujący nam informację do jakiej firmy, marki należy. Logotyp tak jak inne elementy loga posiada swój określony charakterystyczny wygląd. Czyli pomimo że w teorii jest tekstem może być on napisany w bardzo ciekawy i oryginalny sposób poprzez zastosowane kolorów i kroju pisma. Dobrym przykładem jest tu logo Google.

logo google
logo Google

Sygnet

To element graficzny Logo czasem nazywany także „herbem” marki. Jego zadaniem jest graficzna identyfikacja marki może to być więc jakiś symbol lub obrazek. Dlatego też mogą świetnie spełniać swoją rolę zarówno razem z innymi elementami logo jak i samodzielnie. Logo składające się z samego sygnetu ma np. Nike, Apple

Chociaż to tylko symbole od razu kojarzymy je z konkretną firmą bądź marką.

Lagline / Slogan

Jest to hasło, slogan reklamowy nie będące częścią nazwy marki jednak bezpośrednio z nią powiązane. Czyli np. hasło na jakim się reklamujemy. Dobrym przykładem będzie tu np. hasło:

volkswagen → „Das auto”

Apple → “Think different”

Podsumowanie

Jak zatem widać chociaż Logo i Logotyp brzmią podobnie nie są synonimami. Logotyp jest częścią ale nie musi Logo.

źródła:

  • https://paulinaszczepanska.pl/2019/02/logo-czy-logotyp-na-czym-polega-roznica.html
  • https://creativeheads.pl/logo-a-logotyp-jakie-sa-roznice/
%d bloggers like this: