do czego potrzebny jest #hasztag

Landing page VS one page! Jakie są między nimi różnice i podobieństwa?

Czas czytania: 4 minut

Dziś zajmę się tematyką stron typu One Page oraz Landing Page. Oba te typy są w ostatnich latach bardzo popularne.

Zacznijmy może od tego, iż niektóre osoby mogą mieć problem z rozróżnienie między sobą obu typów witryn internetowych. A wręcz bardzo często uważają, że to jeden i ten sam typ strony a wyrazy One i Landing to synonimy (czyli, że można ich używać naprzemiennie). Takie błędne przekonanie może prowadzić do nieporozumień i konfliktów np. w sytuacji kiedy osoba nie rozróżniająca ich chce zamówić stronę internetową. Dlatego poniżej postaram się w miarę jak najprościej przybliżyć oba typy oraz wykazać różnice między nimi.

landing page czy one page? jak rozpoznać, co jest co

Poniżej znajdziecie link do mojego pierwszego pierwszego Podcastu.

Co rozumiemy przez strona typu one page?

One Page lub inaczej Single Page (z j. ang pojedyncza strona) to strona firmowa lub produktowa zbudowana jak sama nazwa mówi tylko z jednej podstrony. Konkretnie tylko z samej strony głównej. Na stronie tej powinny być zawarte wszystkie informacje takie jak na tradycyjnej witrynie. Witryna taka podzielona jest na części, po miedzy którymi możemy swobodnie się poruszać z pomocą paska scroll lub menu (często dynamicznego, przenoszącego nas płynnie pomiędzy sekcjami). W przeciwieństwie do tradycyjnej strony (multi page) menu nie przenosi do różnych podstron a do odpowiedniego segmentu/sekcji One Page.

porównanie dwóch typów witryn internetowych

Ten typ stron nie jest dla wszystkich. Z pewnością sprawdzi się on w przypadku małych firm, potrzebujących jedynie „wizytówki” jednak dla większych może okazać się za mały. Mogą również pojawić się problemy przy pozycjonowaniu witryny. Co nie znaczy, że jest ono nie możliwe.

przykładowe strony typu one page czyli witryny składające się z jednej podstrony
źródło: https://themeforest.net/item/megaone-one-page-parallax/25651324

Inne warianty strony typu One Page

Obecnie dość popularne są również hybrydy strony typu one page i multi page. W tym przypadku strona z pozoru wygląda jak zwykły one page z tym, że jedna lub więcej sekcji posiada odnośniki prowadzące np. do bloga, firmowego portfolio.

hybryda - one page i multi page jeden z popularniejszych typów stron
hybryda one page i multi page

Czym jest właściwie landing page?

Landing Page (z ang. strona lądowania) z kolei to strona, na którą kierujemy osoby klikające w nasze reklamy. Dlatego też strona nie będzie zawierała całej oferty firmy a jedynie fragment jej działalności np.

  • konkretny produkt,
  • promocję
  • usługę.

Treść dostosowana jest konkretnie pod reklamę co w istotny sposób odróżnia ją do One page. Strony tego typu zawierają często formularze kontaktowe/rejestracyjne za pomocą, których można skontaktować się z firmą w temacie strony.

przykłady landing page
źródło: https://themeforest.net/item/cusp-app-landing-page/25498352

Z jakiego powodu tworzona strona typu landing page?

Strona typu landing page jest dobrym rozwiązaniem dla firm, które chcą się promować z pomocą reklam w Internecie (np. z Google Ads, Facebook Ads). Powinna być ona przygotowana tak by po kliknięciu w link to co zobaczy klikający było rozwinięciem reklamy (dlatego czasami tworzy się kilka wersji). Czyli jeśli reklamujemy konkretny produkt landing powinien być poświęcony tylko niemu. Dlatego też strona ta nie powinna być integralną częścią strony a jedynie dodatkiem. Warto jest zadbać także o optymalizację SEO dla naszego landing page.

W przypadku tego typu strony możemy tworzyć ich wiele w zależności od naszych potrzeb. Po zakończeniu kampanii jeżeli nie chcemy jej kontynuować możemy stronę usunąć a ruch z niej przekierować np. do naszej oferty.

Różnice między oboma typami

Praktycznie jedyną różnica pomiędzy oboma typami stron jest ich rola a co za tym idzie zawartość. Strony te buduje się bowiem praktycznie w identyczny sposób. To jednak ich przeznaczenie ma wpływ na ostateczne różnice.

One Page ->  z samego założenia zawiera więcej materiałów. Pełni ona bowiem rolę „normalnej” strony internetowej (np. wizytówki strony firmowej). Zawiera jak każda strona pełną ofertę, w pełni funkcjonalne menu (linkujące w obrębie strony głównej) i powiązanych witryn np. do stron partnerów, witryn w portfolio.

Landing Page -> zawiera jedynie ofertę promocyjną, powinna więc być w miarę krótka. Nie zawiera pełnej oferty, menu nawigacyjnego i czasami może odsyłać do naszej właściwej strony.

różnice między one page a landing page

Mam nadzieję, że powyższy opis rozwiał w waszych głowach wątpliwości w kwestii, tych dwóch typów. I następnym razem kiedy spotkacie w Internecie witrynę będziecie wiedzieć z czym macie do czynienia.

źródła: