Kategorie i tagi na blogu. Jak ich poprawnie używać?!

Kategorie i tagi na blogu. Jak ich poprawnie używać?!
Czas czytania 4 minuty

Jednym z największych wyzwań podczas prowadzenia bloga, sklepu internetowego czy forum jest odpowiedni podział treści na kategorie oraz tagi. W teorii może wydawać się to łatwe, ale nie zawsze tak jest w praktyce.

By lepiej zrozumieć sedno sprawy dobrze by było na początek przybliżyć oba typy segregacji treści.

Formy podziału treści na kategorie i tagii

Treść bloga (artykuły, posty) ale także zawartość sklepu internetowego (produkty) czy treść forum dzieli się na kategorię i tagii w celu jej posegregowania. W praktyce bowiem oba typy są formą atrybucji konkretnej treści. Dzielimy za ich pomocą zawartość na różne grupy ułatwiające (przynajmniej w teorii) poruszanie się i odnajdywanie poszukiwanych zasobów.

Do czego służy kategoria?

Zadaniem kategorii jest kategoryzacja treści na naszym blogu. Kategorie powinny wiec być w miarę uniwersalne (ogólne) tak by w łatwy sposób spiąć nimi powiązane inne treści.

Kategoria (z gr. kategorein – orzekać) – podstawowy zbiór przedmiotów; element wyczerpującego podziału wszystkich bytów na najbardziej ogólne gatunki i rodzaje. Termin został utworzony przez Arystotelesa, który wyróżnił dziesięć kategorii: kategorię substancji i dziewięć kategorii przypadłościowych.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria

Do czego jest Tag?

Tagi są zdecydowanie bardziej precyzyjne niż kategorie. Skupiają się bardziej na szczegółowych cechach danego postu.

Tag (znacznik) – znak lub słowo kluczowe przypisane do określonego fragmentu informacji, na przykład tekstu lub pliku multimedialnego. Tagi są powszechnie stosowane w bazach danych oraz przy opisywaniu informacji tekstowej.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tag_(znacznik)

Kategoria a Tag – porównanie

KategorieTagi
muszą być na blogunie są obowiązkowe
dzielą tekst ogólniesą szczegółówe
mogą być hierarchicznehierarchia nie jest wymagana
najczęściej artykuł dodaje się do jednejteksty mogą mieć wiele różnych
zalecana jest ograniczona ilośćmoże być ich dużo na stronie
porównanie kategoria vs tag
podział na tagii i kategorie

Jak zatem dzielić posty, produkty?

Przede wszystkim z głową. Dlatego warto jest dobrze przemyśleć podział na kategorie i tagi. Wiele osób dokonuje tego podziału już w monecie koncepcji. Choć na pociechę dodam, że strukturę tych elementów można później zmienić. Jednak po wykonaniu tej czynności trzeba pamiętać o odpowiednich przekierowaniach (przekierowanie 301) w celu utrzymania i usprawnienia ruchu w witrynie. Oczywiście wykonujemy je w nieco inny sposób w zależności od CMS jakiego używamy.

Co należy zrobić? Jak przygotować podział?

Przygotować mapę kategorii

Na początek warto zastanowić się o czym będziemy pisać. Na podstawie tematyki możemy następnie przygotować listę kategorii jaka będzie nam potrzebna. Dobry podział kategorii na stronie może pomóc naszym odbiorcom w poruszaniu się w jej obrębie.

Dopasuj treść do istniejących kategorii

Skoro stworzyłeś już kategorie dopasowane pod treści jakie planujesz w przyszłości tworzyć to naturalnym odruchem jest uzupełnienie ich artykułami. Nie trzeba oczywiście tworzyć ich na już i teraz. Warto jednak je zaplanować! Na początku często możemy mieć na te treści naprawdę dużo pomysłów. Dlatego warto je spisywać i od razu planować gdzie je umieścić!

Pamiętaj by nazwy kategorii nie były zbyt długie

Nazwa kategorii powinna być w miarę krótka / hasłowa składająca się z maksymalnie kilku wyrazów. Tak by była jak najprostsza w interpretacji (przeczytaniu) oraz kiedy ją wyświetlimy nie zajmowała dużo miejsca.

Sytuacja ma się nieco inaczej w przypadku tagów, które nie muszą już być aż tak ogólne (a wręcz powinny bardziej opisywać towar). Dodatkowo możemy ich tworzyć dużo więcej.

Szczegóły w tagach są istotne

Tagi powinny być w miarę szczegółowe. Tak by w precyzyjny sposób łączyły ze sobą różne treści lub towary. Tagi mogą również składać się z kilku fraz.

Nie zamieniaj bloga, sklepu w śmietnik

Nie należy też przesadzać z ilością tagów i kategorii. Zbyt duża ilość może spowodować, że użytkownik docelowy się pogubi a tematyka bloga lub sklepu się rozmaże.

Co prawda wraz z rozwojem bloga i upływem lat ilość tagów może być naprawdę spora. Łączy się to jednak z ilością contentu w witrynie.

Czego nie należy robić?

Nie nazywaj tak samo kategorii jak taga

Bez sensu jest tworzenie tagów i kategorii noszących taką samą nazwę. Po pierwsze dlatego, że jest to mylące. Poza tym robot wyszukiwarki nie będzie pewien, którą stronę ma pierwszą wyświetlić. W efekcie pozycje podstron mogą zacząć się wahać. Czyli raz jedna będzie wyżej a raz druga.

Zawartość kategorii nie powinna być taka sama jak tagu

Sytuacja taka w praktyce postrzegane jest to jako duplikacja treści (duplikacja wewnętrzna). Czyli zjawisko, które nie zawsze jest dla nas korzystne. Zarówno pod względem naszych czytelników jak i robota wyszukiwarki. W efekcie może np. dojść do sytuacji kiedy kategoria lub tag zostaną odfiltrowane w wynikach wyszukiwania. A bardziej zrozumiale jedna z nich zostanie umieszczona w wynikach na bardzo odległych pozycjach w wyszukiwania. Czasami też mogą zamieniać się między sobą pozycjami.

Tworzyć jednorazowe tagi i kategorie

Na początku prowadzenia bloga nie są niczym złym. Jednak jeśli nasz blog ma ponad rok i w miarę dużą ilość wpisów mogą być one problematyczne. Możemy bowiem w ten sposób marnować potencjał naszego bloga. Podstrony z jednym postem są bowiem nie tylko mało atrakcyjne dla czytelników, ale również dla robotów wyszukiwarek.

Kwestia SEO i pozycjonowania!

Kolejną bardzo istotną sprawą jest prawidłowa struktura witryny internetowej. Nie tylko ułatwia ona poruszanie czytelnikom w witrynie ale także robotom wyszukiwarki. Trzeba też pamiętać o przygotowaniu w miarę unikalnych opisów, które przybliżały by tematykę tagu lub kategorii.

Koniecznie trzeba też uzupełnić meta tagi by w wynikach wyszukiwania witryna dobrze się wyświetlała na te taksonomie.

W przypadku niektórych blogów zalecane bywa również blokowanie tagów przed indeksacją (dodaniem do wyników wyszukiwania). Głównym powodem jest duplikacja treści pomiędzy tagami a kategoriami. Zmniejszymy w ten sposób ilość podstron serwisu, ale unikniemy duplikacji treści.

Drugą opcją jest po prostu przygotowanie bardzo unikalnych opisów zarówno na tagi jak i kategorie.