Google Analytics – czyli statystyki odwiedzin dla każdego

Koniec Google Universal Analytics czas na Analytics 4

Czas czytania: 4 minut

Jak zapowiada Firma Google już 1 lipca 2023 r. Universal Analytics (czyli dotychczasowe statystyki oferowane przez Google) przestanie zbierać dane z naszych witryn internetowych.

Zalecane jest przejście na nowszą wersję Analytics 4. Najlepiej włączyć je już teraz – by nie utracić wszystkich danych. Chociaż pewnie i tak nie da się zachować wszystkich danych szczególnie jeśli prowadziło się statystyki przez dobrych kilka ostatnich lat.

Dlaczego Google odchodzi od UA

Z pewnością wielu z was słyszało, już lub miało okazją mieć styczność z najnowszymi statystykami od Google – czyli Google Analytics 4. Prawdę mówiąc kiedy ja je pierwszy raz zobaczyłam to bardzo mnie one zdziwiły. Zazwyczaj Google wprowadzał zmiany i aktualizację w już istniejących programach. I tak było chyba od zawsze. Nowe opcje się pojawiały a stare znikały. Dlatego zdziwiłam się, że zamiast kolejnej aktualizacji pojawiło się coś nowego.

Z drugiej strony jednak działanie to ma dużo sensu. Stare dobre Google Universal Analytics liczy już sobie kilka naście lat. Korzysta ze starych nie koniecznie już optymalnych metod obliczeniowych i strukturalnych. Każda aktualizacja tak naprawdę mogła była więc uznana za próbę łatania błędów czy dostosowywania do nowych standardów. Nie oszukujmy się też, obecnie programy i aplikacje buduje się inaczej niż kilka naście lat temu. Pojawienie się czegoś nowego było więc tylko kwestią czasu.

Czym jest Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) to jak podaje Google na swojej stronie narzędzie analityczne nowej generacji. W praktyce oznacza to, że stara się ono wykorzystywać w miarę nowatorskie metody statystyczne w celu dostarczenia nam jak najdokładniejszych danych. Dla nas jako użytkowników to jednak oznacza, że otrzymywane wyniki mogą się różnić od tych do których zdążyliśmy się przyzwyczaić. Powód jest prosty GA4 używa innego algorytmu do zliczania i śledzenia zachowania osób odwiedzających witryny internetowe.

W GA4 zrezygnowano również z części raportów a inne uległy zmianą strukturalnym (np. zamiast adresu strony domyślnie mamy jej „tytuł”). Jednym słowem do korzystania z nowych statystyk trzeba będzie się trochę doszkolić. GA4 to jednak nie tylko wyzwanie, posiada bowiem wiele ciekawych wbudowanych funkcji, których nie miało UA.

Po pierwsze Google Analytics 4 jest już zintegrowane z Google Tag Manager. Oznacza to, że wiele funkcji, które do tej pory musieliśmy dodawać w Universal Analytics jest już wbudowane w Google Analytics 4. Taką funkcją jest np. pobieranie plików z naszej witryny – nie musimy tej opcji dodawać a jedynie włączyć. Problem w tym, że domyślnie rejestrowane są wszystkie pobrania.

Dlaczego warto przejść na GA4 już dziś?

Jak już wspomniałam Google Universal Analytics zostanie wyłączone 1 lipca 2023 r. po tej dacie jeszcze przez około pół roku będzie dostęp do archiwalnych danych. Nie będą się jednak gromadzić nowe dane. Dlatego warto już teraz uruchomić dla witryny GA4, nawet jeśli w tej chwili nie planujemy z niego korzystać.

Nie mniej jednak dane mogą się do niego zaczytywać a wy oswajać się z nowym narzędziem.

Od czego zacząć?

Aby zacząć korzystać z Google Analytics 4 możecie wygenerować nowy kod i podłączyć do strony lub w ustawieniach Administracja -> Usługa z pomocą Asystenta Konfiguracji połączyć stare z nowym.

Co zrobić by nie stracić wszystkich danych z UA?

Przede wszystkim należało by wyeksportować archiwalne dane a następnie zaimportować je do GA4. W ten sposób zostaną one zachowane nawet po wyłączeniu usługi UA.

Jak wyeksportować dane z Google Universal Analytics?

Dane czyli dotychczasowe wyniki (statystyki) witryny, można pobrać na różne sposoby. Pierwszym z nich jest pobranie ręczne – eksport każdego raportu z osobna. W tym celu wchodzimy w konkretny raport i po prawej stronie u góry nad datą powinna być opcja eksportu (pomiędzy zapisz a udostępnij). Do wyboru mamy kilka formatów:

  • CSV,
  • TSV,
  • TSV dla programu Excel,
  • Excel (XLSX),
  • Arkusze Google,
  • PDF.

Kolejną formą eksportu danych jest interfejs API do raportowania Google Analytics.

Dane najlepiej pobrać w formacje CSV, by później móc je zaimportować do GA4.

Jak zaimportować dane do GA4?

W celu zaimportowania danych do Google Analytics 4 musimy wejść w zakładkę administracja po lewej u dołu strony. Następnie w kolumnie usługa wybrać opcję Import Danych. Po rozwinięciu zakładki klikamy „Utwórz źródło danych”. Teraz nadajemy nazwę źródłu oraz wybieramy odpowiedni typ importu. Na koniec załączamy plik do zaimportowania i klikamy prześlij plik CSV.

Więcej informacji znajdziecie tutaj -> [Google Analytics 4] Import danych.

Moja opinia o GA4

Osobiście na korzystam już od pewnego czasu GA4 i z własnego doświadczenia muszę powiedzieć, że coś tam nie do końca działa. Niektóre funkcje lub informacje są a za chwilę ich nie ma np. informacje o płci odwiedzającego (pole w panelu jest brakuje w nim danych, może aktualnie pracują nad jej usprawnieniem – kto to wie). Google zapewnia też o wbudowanej funkcji, dzięki której nie zliczane są boty odwiedzające naszą witrynę – ta funkcja przynajmniej w moim odczuciu nie do końca działa poprawnie. Mówię to na bazie wyników UA z filtrem eliminującym boty i porównania z GA4. Wyniki w GA4 wyglądały jak by filtra nie było.

W tym miejscu warto jednak wziąć na namiar, że to stosunkowo nowa usługa działająca mniej więcej od 2020 roku i w dalszym ciągu jest usprawniania. Mogą więc pojawiać się błędy, algorytmy (sposoby zliczania) ulegać zmianie.

Podobne błędy były z pewnością UA na początku jak i w trakcie jego uruchamiania / pracy. I co ciekawe większość z nas się do niektórych z nich przyzwyczaiła.

A jakie są wasze opinie na temat Google Analytics 4? Czy podoba wam się to narzędzie? Macie uwagi do sposobu jego działania?

Warto przeczytać:

https://support.google.com/analytics/answer/11583528

%d bloggers like this: