Linki wewnętrzne na stronie, dlaczego warto o nie zadbać

Czas czytania: 2 minut

Jednym z istotnych czynników wpływających zarówno na jakość strony internetowej jaki i jej pozycję w wynikach wyszukiwania jest linkowanie wewnętrzne.

Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Jak sama nazwa na to wskazuje chodzi o tworzenie odnośników (hiperłączy) do konkretnych podstron w ramach tej samej witryny. Bardzo dobrym przykładem będzie tu np.

  • menu nawigacyjne

Linki tego typu tworzy się z wielu różnych powodów. Począwszy od poprawienia komunikacji na stronie dla jej czytelników po nawet poprawę pozycji podstrony. Linki te również częściowo niwelują kanibalizm słów kluczowych.

Dlaczego linkowanie jest takie istotne?

To pytanie w gruncie rzeczy ma kilka odpowiedzi. Wszystko bowiem zależy od z jakiej strony patrzy się na linki wewnętrzne, pod względem funkcjonalności czy ich praktyczności. Bez względu jednak z jakiej perspektywy się patrzy ułatwiają poruszane się w ramach witryny. W taki sposób by użytkownik witryny mógł w miarę prosty sposób znaleźć produkty lub treść, która go interesuje. A poza tym:

  • ułatwiają robotom wyszukiwarek w indeksowaniu podstron
  • wspierają proces pozycjonowania słów kluczowych
  • ułatwiają indeksacje podstron robotom wyszukiwarek
  • pomagają zwalczyć (ograniczyć) kanibalizację w serwisie
Pozycjonowanie stron internetowych w Google
Pozycjonowanie stron internetowych głównie odbywa się w Google

Jakie są typy linków wewnętrznych?

Zarówno na stronie, sklepie internetowym jak i w innych witrynach internetowych można spotkać całkiem sporo różnego typu linków wewnętrznych. W śród nich można jednak wyróżnić grupy takie jak:

Linki nawigacyjne

Z pomocą linków nawigacyjnych możemy się swobodne poruszać w obrębie witryny. Przykładami takich linków jest np. menu. Odnośniki tego typu (menu górne, dolne lub na boku) powinny być umieszczone w widocznym miejscu i obejmować najważniejsze podstrony witryny. Nie mogą też być blokowane przed indeksacją.

Linki kontekstowe

W dużym skrócie chodzi o umieszczenie linków w treści strony. Linki te powinny prowadzić do artykułów poruszających te same tematy powiązane z tekstem artykułu. Czyli np. jeżeli piszemy o pozycjonowaniu i omawiamy jakieś metody to w tekście powinny znaleźć się artykuły prowadzące np. do opisu tych metod o ile takie posiadamy.

Linki te najlepiej by znajdowały się na słowach lub grupach słów w miarę naturalny sposób pasujących do linkowanej treści np. na nazwie metody link do metody.

Kategorie, tagi produktów, wpisów

Z pewnością na tę grupę linków wpadłeś już nie raz. Kategoryzuje ona bowiem linki wewnętrznie np.

  • po określonej cesze
  • tematyce

ułatwia i standaryzuje stronę internetową.

Powiązane tematycznie tematy

w tym wypadku chodzi o tworzenie:

  • list,
  • lików do stron zawierających powiązane,
  • podobne tematy lub produkty.

Ułatwia to np. klientowi znalezienie w sklepie internetowym produktów, które mogą go również zainteresować. W przypadku stron lub blogów chodzi np. o powiązane artykuły.

Polecane wpisy, najlepsze

W praktyce chodzi tu o polecenie użytkownikom popularnych wpisów lub produktów. Bo być może im również wydadzą się ciekawe i zechcą do nich zajrzeć, może coś kupić. Na blogu i sklepie te linki mają też za zadanie pokazanie odwiedzającym, że nie są oni tu sami. Ktoś inny też tu był i znalazł coś dla siebie.

Podsumowanie

Stworzenie dobrego linkowania witryny nie należy do najłatwiejszego procesu nie ważne czy rozpatrujemy linki wewnętrzne czy zewnętrzne. Szczególnie jeśli witryna posiada dużą ilość podstron. Dlatego czasem przystępując do tego procesu warto to dobrze przemyśleć. Sprawdzić np. słowa kluczowe na jakich nam zależy, wybrać najważniejsze podstrony serwisu. Czasami podczas takiego procesu okazuje się, że trzeba dodać kolejne podstrony lub zmodyfikować już istniejące tak by jak najlepiej odpowiadały naszym potrzebom.

źródła: