Jaką platformę wybrać na sklep internetowy? Poradnik

Czas czytania 6 minuty

Jedną z istotnych decyzji jakie musimy podjąć decydując się na założenie sklepu internetowego jest wybór właściwej platformy e-commerce (CMS) na której chcemy działać.

Jak by się tak dobrze zastanowić wybór wcale nie jest taki łatwy. Istnieje bowiem wiele czynników, które musimy wziąć pod uwagę podejmując decyzję. Często też nie jesteśmy ich świadomi i decydujemy się praktycznie na to co ktoś nam polecił lub to co ma nasza konkurencja lub znajomi.

Co trzeba wziąć pod uwagę zakładając sklep internetowy?

Najlepiej zacząć od uświadomienia sobie, że to na jaki system CMS (z ang. Content Management System – system do zarządzania treścią) będzie miało duży wpływ na to jakie będą kolejne kroki. Dlatego też tej decyzji nie należy podejmować pochopnie i dobrze jest wcześniej poczytać o platformie e-commerce. Poznać opinię jej użytkowników. Tak by uniknąć jakiś dużych niespodzianek.

Cena – koszt prowadzenia działań e-commerce

Nie każdy CMS, na którym możemy założyć nasz sklep jest darmowy. A nawet jeśli zdecydujemy się na darmowy to i tak musimy co pewien czas opłacić hostingdomenę (przeważnie raz do roku). Dlatego warto jest zapoznać się z potencjalnymi kosztami już na początku.

W praktyce co prawda zawsze mogą pojawić się dodatkowe koszty jak np. płatne dodatkowo rozszerzenia. To wszystko jednak trzeba brać jako koszt działalności. Do tego oczywiście trzeba dodać koszt stworzenia sklepu. Bo co z tego, że np. skrypt jest darmowy jak trzeba go skonfigurować, obrobić graficznie i wprowadzić produkty.

Nie będę wam tutaj pisać ile może to kosztować gdyż ceny te mogą się różnić między sobą. Dodatkowo na cenę ma wpływ wiele innych czynników. Więc trudno jest się określić ile taki sklep może kosztować – na pewno jednak więcej niż strona internetowa.

Wiedza na temat budowy i zarządzania platformami e-commerce

Najprościej rzecz ujmując CMS, CMS-owi nie równy. W praktyce oznacza to, że próg wejścia do obsługi sklepu może być bardzo zróżnicowany. Dodatkowo dodawanie nowych produktów też może przebiegać w inny sposób.

W tym miejscu warto się też zastanowić czy aby sami nie jesteśmy w stanie zbudować lub rozbudować naszego przyszłego sklepu. Część CMS jest bowiem na tyle prosta, że można ją ogarnąć samodzielnie. Szczególnie jeśli ma się jakieś doświadczenie np. w budowie stron internetowych.

Warto też sprawdzić jakie dodatki, rozszerzenia umożliwiające dodawanie nowych opcji posiada CMS.

Bezpieczeństwo sklepu

Nikogo chyba nie zaskoczę informacją, że prowadząc sklep www trzeba pamiętać o tym by skrypt był aktualny. Wiąże się to z aktualizowaniem skryptu CMS lub jego elementów co pewien czas. Przed wykonaniem takiego zadania trzeba pamiętać o wykonaniu kopii bezpieczeństwa.

Warto też zadbać o to by nasza domena była zabezpieczona certyfikatem SSL. Certyfikat ten wzbudzi większe zaufanie w naszych klientach oraz pomoże w zabezpieczeniu ich danych.

Pozycjonowanie – dać się znaleźć innym

To obecnie jedna z najpowszechniejszych metod docierania do klienta. Dodatkowo dobry CMS posiada już wbudowane narzędzia lub ma możliwość ich zainstalowania umożliwiające przeprowadzenie tego procesu w naturalny sposób bez naszej specjalnej interwencji. Po prostu dostosowują one sklep do wymogów wyszukiwarek.

Warto pamiętać, że nawet jeśli decydujemy się na płatną reklamę np. w Google Ads czy Facebook Ads dobrze skonfigurowany sklep może czasem mieć lepsze wyniki lub mniejszy koszt wyświetlenia reklamy.

SEO pozycjonowanie stron internetowych i sklepów
SEO – pozycjonowanie stron internetowych

Kto zbuduje, postawi sklep internetowy

Kolejnym ważnym aspektem jest to kto zbuduje sklep internetowy. Samodzielna budowa sklepu jest możliwa jednak dla niejednej osoby może okazać się wyzwaniem. Dlatego też jeśli nie czujecie się na siłach warto zainwestować w pomoc specjalisty. Do wyboru mamy różnego typu agencje marketingowe, interaktywne lub indywidualnych specjalistów.

Jakie typy sklepów internetowych (CMS) wyróżniamy?

Aktualnie na rynku mamy kilka rodzajów CMS, na których można postawić sklep internetowy. Podzielić je można na różne sposoby w zależności od stosowanej technologii, łatwości obsługi czy metody działania.

SaaS

Rozwiązanie to w ostatnich latach jest dość popularne. W praktyce polega ono na tym, że oprogramowanie sklepu umieszczone jest w chmurze. Usługa taka jest abonamentowa jej koszt zależy od tego na jakie opcje się zdecydowaliśmy oraz od okresów rozliczeniowych. Możemy płacić np. co miesiąc, raz na pół roku lub na rok.

CMSy te są w miarę proste w obsłudze- często nasza praca ogranicza się do zaznaczania lub odznaczania jakiś opcji. Dodatkowo w razie problemu możemy skorzystać ze wsparcia technicznego. Czyli nie jesteśmy sami z naszymi problemami bądź wątpliwościami. Myślę że to jeden powodów dla których wiele osób decyduje się na tego typu skrypty.

W tego typu sklepach nie mamy możliwości wprowadzać zmian bezpośrednio w kodzie. Nie jesteśmy też właścicielem skryptu.

Najprościej działanie tej usługi można porównać np. do Facebooka lub innego portalu społecznościowego.

OpenSource

Jak sama nazwa mówi jest to otwarte oprogramowanie. Oznacza to w praktyce, że kod CMS jest jawny. CMS tego typu są zwykle darmowe i budowane przez społeczności w efekcie prawie całkowicie darmowe. Płatne bywają jednak rozszerzenia i dodatki (np. szaty graficzne, niektóre dodatkowe funkcjonalności). Oczywiście nie wszystkie.

Zarówno zaletą jak i wadą tych CMS jest dostęp do kodu witryny z pomocą FTP. Bezpośredni dostęp do kodu ułatwia:

  • wprowadzanie zmian w szacie graficznej
  • dodawanie rozszerzeń
  • wprowadzanie usprawnień w kodzie witryny

W praktyce przy tego typu CMS mamy duże pole do popisu.

CMS dedykowany, autorski

Na ten typ CMS decydują się przeważnie firmy, które posiadają już pewne fundusze. Skrypt sklepu jest wtedy indywidualnie dopasowany do potrzeb klienta lub wręcz napisany typowo pod niego. W takim przypadku gotowy CMS może posiadać wiele niestandardowych rozwiązań. Oznacza to że np.:

  • czas jego wykonania jest jednak dłuższy niż gotowego sklepu,
  • wszystkie funkcjonalności trzeba będzie indywidualnie omówić z wykonawcą,
  • omówić z pracownikami i potencjalnymi klientami potrzebne funkcjonalności,
  • przetestować gotowy produkt,
  • przejść wdrożenie sklepu, które powinno obejmować przeszkolenie pracowników,
  • w razie chęci dodania nowej funkcji trzeba będzie będzie ją dopisać.

Taki system jest z pewnością bardziej poukładany. Nie zawiera zbędnych funkcji mogących go w jakiś sposób obciążyć. Chyba, że jego twórcy uznali iż mogą się one kiedyś przydać.

Warto tu także wspomnieć, iż przy budowie dedykowanego sklepu warto skorzystać z pomocy firmy z doświadczeniem, mogącej się pochwalić udanymi wdrożeniami. W przeciwnym razie możemy przepłacić a sklep będzie np. nie dostosowany do wymagań użytkowników lub wyszukiwarek (nie będzie dobrze widoczny w Internecie).

Sklep w mediach społecznościowych (social media)

Obecnie platformy takie jak Facebook czy Instagram również posiadają opcję sklepu internetowego. Z jednej strony jest to dość ciekawa opcja ponieważ można połączyć sklep z naszym profilem. Klient nie musi więc przechodzić między serwisami.

Jednak z drugiej strony to nie do końca taki dobry pomysł, przynajmniej nie dla każdego. Sklepy w mediach społecznościowych mają dużo ograniczeń. I tak naprawdę mogą zniknąć z dnia na dzień lub być zablokowane w wyniku np. 

  • błędu algorytmicznego 
  • lub ktoś po prostu zgłosi jakąś formę nadużycia (np. niezadowolony klient, konkurencja) do administracji.

Dlatego ja bym uznała media społecznościowe za dodatek a nie główne miejsce działalności. By nie stracić potencjalnych zysków.

Jakie są najpopularniejsze systemy CMS do budowy sklepów?

Obecnie na rynku jest bardzo dużo CMSów z pomocą, których można rozpocząć działanie sklepu. Do najpopularniejszych należą:

jaki CMS dla sklepu internetowego e-commerce

WooCommerce

Czyli tak naprawdę rozszerzenie dla CMS WordPress (OpenSource). Myślę, że to jeden z najczęściej spotykanych sklepów. Sporo osób się na niego decyduje ponieważ ma już strony lub blogi na WordPress (najpopularniejszym CMS w Polsce i na świecie).

Przejście z czystego WordPress na WooCommerce nie stanowi dla wielu ludzi dużego problemu. Nie musimy też często budować nic nowego – jedynie rozbudowujemy to co już mamy. Dodatkowo WooCommerce jest:

  • łatwy w obsłudze
  • posiada kilka wersji językowych
  • ma sporo wtyczek (darmowych i płatnych)
  • zmiana szaty graficznej nie należy do bardzo skomplikowanych

PrestaShop

To kolejny CMS OpenSource – tym razem stworzony typowo pod sklepy. CMS jest bardzo prosty w obsłudze i nie wymaga specjalnie dużej wiedzy. PrestaShop sprawdzi się rewelacyjnie jako mały lub średni sklep. Oczywiście mamy tu również możliwość rozszerzenia CMS o różne dodatki. Sporo jednak z nich jest dodatkowo płatna. Nie mniej jednak nie zawsze jest wymagana.

PrestaShop posiada:

  • przyjazne linki
  • możliwość ustawiania meta tagów (SEO)
  • możemy integrować ja z innymi portalami np. ja kiedyś z poziomu produktu wystawiłam aukcje na Allegro

Shoper

W przeciwieństwie do poprzedników jest to CMS typu SaaS. Oznacza to, że nie musimy przejmować się konfiguracja CMS na serwerze. Opłacamy abonament i możemy korzystać z gotowego skryptu. W przypadku Shopera w dalszym ciągu jednak możemy zakupić domenę, pod którą będzie widoczny nasz sklep w internecie. CMS ten posiada wiele ciekawych opcji jednak to czy będziemy mieli do nich dostęp zależy od pakietu na jaki się zdecydujemy.

Shoper jest bardzo popularnym i łatwym w obsłudze systemem CMS.

Inne popularne CMS / platformy sklepowe

  • Magento,
  • Drupal Commerce,
  • IAI-Shop,
  • OpenCart,
  • RedCart,
  • Shopify,
  • OsCommerce,
  • GO SHOP,
  • Sky-Shop.

Jak widzicie jest całkiem sporo do przeanalizowania przed podjęciem decyzji o wyborze CMS. I tak zdaję sobie sprawę, że na ten temat można by jeszcze dużo napisać, warto jednak byście zapoznaj się z stronami i ofertami konkretnych projektów. A następne wybrali taki CMS, który nie tylko spełni wasze wymagania, ale też będzie dla was w miarę łatwy w obsłudze. Sklep może być inwestycją na lata więc po co się męczyć.

Źródła: