Najefektywniejsze kolory na stronie - kolory w marketingu

Najefektywniejsze kolory na stronie – kolory w marketingu

Czas czytania: 4 minut

Kolory odgrywają bardzo istotną rolę na stronie internetowej.

Odpowiednio dobrane mogą pomóc nam utrzymać czytelników i potencjalnych klientów na stronie. Wymusić na nich konkretne działania, a tym samym w płynąć w istotny sposób na przyszłe i obecne zyski. Analogicznie źle dobrane odstraszają ludzi. Dlatego od samego początku budowy strony ba nawet samej marki warto jest na nie zwrócić uwagę.

Większość użytkowników Internetu nie czyta informacji zamieszczonych na stronie internetowej. Oni te informacje „skanują” dlatego bardzo istotne jest by oprócz czytelności strony zadbać o jej wygląd. Z tego też powodu w ostatnich latach coraz popularniejsze stają się infografiki. Przy tego typu czytaniu zmiana barwy fontu (nazywanego czasem czcionką) lub tła okazać się dobrym rozwiązaniem dla zwrócenia uwagi – zatrzymania na chwilę wzroku.

Dobór kolorów – Podcast

Przycisk zachęcający do wykonania akcji call to action (CTA)

Myślę, że dobrym tematem dla zaczęcia dyskusji są przyciski. Są one jednymi z ważniejszych elementów zarówno na stronach jak i kampaniach marketingowych (np. w reklamach banku). Dlatego bardzo istotne jest by się wyróżniały na tle innych otaczających je elementów- przycisk musi kontrastować z tłem.

Odbiorca musi wiedzieć, w które miejsce ma kliknąć – a w źle zorganizowanym formularzu może się zlewać.

Poniżej znajdziecie fragment infografiki przygotowana przez KISSmestrics obrazujący w jaki sposób kolor może wpływać na odbiorców w kontekście procesu zakupowego.

jaki sposób kolor może wpływać na odbiorców w kontekście procesu zakupowego źródło: kissmetrics
źródło: kissmetrics
dobór kolory

Oczywiście kolory to nie wszystko w przypadku przycisku CTA (spotykana inna nazwa C2A) istotna jest również wielkość przycisku (w granicach rozsądku), oraz treść.

Więcej informacji na temat tworzenia skutecznych przycisków znajdziecie u dołu wpisu.

Kolory atrakcyjne dla kobiet i mężczyzn

Jak z pewnością już zauważyliście w zależności od płci statystycznie nie co inne kolory wydają się bardziej atrakcyjne. Co nie oznacza, że nie ma kolorów które mogą się podobać obu grupą. Pod względem bowiem upodobań kolorystycznych zarówno kobiety jak i mężczyźni lubią kolor niebieski (blue) i zielony (green).

Panie i Panowie nie bardzo też przepadają za kolorem brązowym (brown) i pomarańczowym (orange). Jednym słowem na oba te kolory należy uważać i nie przesadzać z ich używaniem. Wydaje mi się to trochę ironiczne bo znam kilka firm, które np. kolor pomarańczowy wybrały na kolor marki.

W śród atrakcyjnych kolorów dla pań znajduje się również fioletowy (purple), za którym z kolei nie przepadają panowie. Dla nich zdecydowanie bardziej atrakcyjny jest czarny (black). Kobiety nie przepadają również za barwą szarą (gray).

Jakie kolory lubią lub nie lubią kobiety i mężczyźni
źródło: kissmetrics
jakie kolory lubią mężczyźni a jakie kobiety

Znaczenie kolorów w marketingu (i na stronie internetowej)

Kolor niebieski

 

Jest to jeden z bardziej lubianych kolorów kojarzy się lojalnością wobec klientów. Wykorzystywany jest często przez sektor finansowy (PayPal, PZU). Postrzegany również jako symbol społeczności i komunikacji (Facebook, Linkedin, Nasza Klasa).

Kolor ten jednak w ogóle nie sprawdzi się w branży żywieniowej. W naturze jest bardzo mało jadalnych roślin, które mają niebieski kolor. Dlatego też podświadomie klienci jak i my sami możemy unikać takich stron lub nawet marek.

Kolor żółty

 

Żółty to kolor ostrzegawczy, określany jest również jako kolor radości i przyjaźni. Barwa ta jest często zbyt intensywna by używać jej w dużej ilości na stronie, ale dzięki wywoływaniu u odbiorcy efektu drażniącego bardzo zwraca na siebie uwagę (BestBuy).

Kolor czerwony

 

Kolor czerwony ogólnie pobudza do działania. Ludziom kojarzy się z pasją, miłością, krwią – wykorzystywany jest również jako światło stop na ulicach. Wzbudza bowiem w odbiorcach intensywne odczucia. Czerwień bardzo przyciąga wzrok. (KFC, Coca Cola, McDonald’s).

Jednocześnie kolor ten jest bardzo męczący dla oczu. W zbyt dużej ilości może powodować problemy z koncentracją.

Kolor zielony

 

Zielony to kolor natury. Instynktownie kojarzymy go ze środowiskiem, ekologią. Pobudza on również kreatywność u odbiorców. Zielony stosowany jest często na witrynach związanych z naturą, ekologią i zdrowiem (medycyna).

Kolor pomarańczowy

 

Kolor pomarańczowy jest efektem zmieszania dwóch podstawowych barw: czerwonej i żółtej. Odzwierciedla dynamizm, zmuszając do szybkich decyzji. Wzbudza pośpiech i skłania do impulsywnego zachowania, kojarzony również z aktywnością fizyczną (Fanta).

Kolor czarny

 

Czerń jest formalna kojarzy się luksusem, elegancją, wyszukaniem jest to barwa ponadczasowa. To kolor idealny do sprzedawania wysokiej jakości produktów, np. luksusowych samochodów, drogich zegarków, ekskluzywnej odzieży. (New York Times, Prada)

Obecnie wiele stron internetowych i aplikacji zaczyna wykorzystywać go do tworzenia „nocnych” ciemnych motywów. Ich zadaniem jest sprawienie by oczy mniej się męczyły. Ciekawy pomysł, ale sami musicie sobie odpowiedzieć czy się sprawdza.

Kolor biały

 

Biały to domyślny kolor tła na każdej stronie internetowej jednak świetnie sprawdza się również na wyrazistym tle. Biel połączona z czernią stanowi czystą formę i nadaje elegancji.
Biel jest najjaśniejszą barwą jest też neutralna, wywołuje uczucie spokoju. (Apple)

wpływ kolorów na sprzedaż

Podsumowanie

Powyżej opisałam tylko niektóre podstawowe kolory używane w marketingu, jeśli chcecie więcej takich wpisów lub dowiedzieć się więcej na ten temat piszcie w komentarzu.

A jakie kolory sprawdzają się na waszej stronie?

źródła: