Nofollow i Dofollow Linki HTML

Czas czytania: 2 minut

Dla wielu osób zaczynających soją przygodę z pozycjonowaniem pojąca takie jak linki z atrybutem rel=”dofollow” i rel=”nofollow” to z pewnością czysta abstrakcja.

Przynajmniej na początku kiedy nie wiemy jaka jest między nimi różnica. Zacznijmy jednak od początku.

Co to jest atrybut rel?

Nazwa atrybutu rel pochodzi od angielskiego słowa relation co tłumaczy się jako powiązanie, relacje. Atrybut ten wykorzystywany jest głównie przez osoby dbające o optymalizację SEO swojej strony, lub typowo przez pozycjonerów.

<a rel="nofollow">

Atrybut ten może przyjmować różne wartości. Najczęściej jednak pojawia się w postaci właśnie z nofollow.

Jaka jest różnica dofollow a nofollow?

Zasadniczo różnica jest jedna link ze znacznikiem rel=”nofollow” (nie podążaj) jest to link, który nie przekazuje siły witryny na której aktualnie się znajduje. W przeciwieństwie do rel=”dofollow” (podążaj). W praktyce chodzi o to, że roboty wyszukiwarek zliczają linki prowadzące do różnych stron oraz wychodzące z nich.

Im więcej wartościowych linków prowadzących do konkretnej witryny tym dla niej lepiej. Jednak jeśli umieścimy na niej odnośniki do innej strony „siła” jaką zyskała witrynie zostanie częściowo przekazana dalej do linkowanej strony. Przy jednoczesnym odebraniu siły linkującej witrynie.

Zbyt duża ilość linków może więc odebrać stronie całą jej „moc” a tym samym pozycją w wynikach wyszukiwania. Dlatego też by uniknąć takiej sytuacji część linków wychodzących np. z reklamami, się blokuje. Używamy do tego właśnie nofollow.

Kiedy mamy do czynienia z linkiem typu dofollow?

Domyślnie praktycznie każdy link jest typu dofollow. Poza oczywiście linkiem, który posiada jakikolwiek inny atrybut z wyjątkiem dofollow. Czyli wyglądać on może następująco:

<a href=”https://aurainweb.pl/”>Link</a>
<a href=”https://aurainweb.pl/” rel=”dofollow”>Link</a>

Skoro jak już zauważyliście nie ważne czy doda się dofollow czy się go nie doda link jest tego samego typu to po co się go w ogóle dodaje?. Według niektórych źródeł robi się to w celu zwiększenia jego siły. Chociaż przyznam, że tego typu linki spotyka się rzadko.

Czy nofollow może pomóc w SEO?

Tak może pomóc, ale zawsze. Dodatkowo zależy jak na nie spojrzeć. Noffolow może bowiem ograniczać wejście robota z jednej domeny na drugą jednak w ostatecznym rozrachunku i tak traktowany jest jako link naturalny. Zwykli użytkownicy też nie widzą różnicy pomiędzy oboma typami linków.

W praktyce jednak dużo zależy od aktualnego algorytmu wyszukiwarki i tego jak w danym momencie patrzy ona na ten atrybut.

Warto przeczytać