Fakty i mity na temat pozycjonowania stron internetowych

Fakty i Mity na temat pozycjonowania – czyli co musisz o nim wiedzieć

Czas czytania: 4 minut

Dzisiaj na swój warsztat biorę ponownie tematykę pozycjonowania stron internetowych. Tym razem postaram się obalić kilka mitów na jego temat, ale również wskazać co jest prawdą.

Mity na temat pozycjonowania

Wystarczy się raz wypozycjonować

Niestety tak to nie działa. Konkurencja nie śpi a i same wyszukiwarki od czasu do czasu wprowadzają zmiany w algorytmie. Szczególnie Google, który potrafi kilka razy w ciągu roku wprowadzać zmiany w swoim algorytmie. Dlatego trzeba uznać, że pozycjonowanie jest a przynajmniej powinno być procesem ciągłym. Być może można zrezygnować z czasem niektórych czynności lub zmniejszyć ich intensywność. Zawsze jednak trzeba dbać o jakość tekstów i odpowiednią „optymalizację”.

Pozycjonowanie to gwarancja sukcesu

Nikt nam nie może zagwarantować, że nawet jeśli nasza strona na słowo kluczowe znajdzie się 1-10 w wynikach wyszukiwania – to nasza firma osiągnie sukces. Spora część pracy i tak będzie należała do nas.

Pozycjoner nie zmusi bowiem klienta by dokonał zakupu w naszym sklepie lub skorzystał z naszych usług. Jedynie może pomóc mu dotrzeć na naszą stronę. Inna para kaloszy z kolei to czy ktokolwiek wpisze w przeglądarkę nasze hasła.

Fakty i Mity na temat pozycjonowania  - czyli co musisz o nim wiedzieć

W top 3 będziesz na 100%

Nikt nie jest wstanie ci zagwarantować, że twoja strona kiedykolwiek znajdzie się na wybrane przez ciebie słowa kluczowe w top 3. Pozycjonowanie to bardzo skomplikowany proces. I nie zawsze te same czynności zawsze się sprawdzają.

Trzeba też pamiętać, że nie tylko my się pozycjonujemy. Robi to także nasza konkurencja.

Wszystkie agencje bardzo dobrze znają algorytm Google

Algorytm Google nie jest w 100% jawny. Google udostępnia jedynie zalecenia co do tego jak należy przygotować stronę by osiągała ona dobre wyniki w wyszukiwarce. Dlatego część czynności wykonywanych przez pozycjonerów jest wynikiem eksperymentów i testów prowadzonych przez konkretne agencje.

W efekcie jedne agencje mogą mieć lepsze praktyki a inne gorsze. Przy czym sytuacja ta może ulec zmianie np. po aktualizacji algorytmu.

Pozycjonowanie się zaczyna kończyć, umiera

To również jest mit. Pozycjonowanie się bowiem nie kończy a jedynie ewoluuje. Co w dużym stopniu oznacza, że nie we wszystkich aspektach przypomina ten sam proces co jeszcze kilka lat temu.

Doskonale jeszcze pamiętam jak (jakieś 10 lat temu) w celu zdobycia linków do strony zostałam poproszona o dodanie ich do jak największej liczby katalogów. Oczywiście teksty, jakie dodawałam były prawie że identyczne – kiedyś coś takiego dawało efekty. Obecnie takie zachowanie jest nie do pomyślenia. Liczy się bowiem jakość miejsca gdzie umieszczamy link oraz unikalność opisu.

Pozycję w wynikach wyszukiwania można kupić

Pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania nie można kupić. Pozycja jest bowiem wynikiem algorytmu jaki posiada wyszukiwarka. A tak bardziej po ludzku aby strona miała dobrą pozycję w wynikach musi spełnić kilka warunków. Analogicznie jak podczas zdawania do jakieś szkoły. Jeśli osiągniemy odpowiednią ilość punktów znajdziemy się na lepszej pozycji / lepszej klasie.

Istnieją co prawda płatne metody przyspieszające pozycjonowanie. Mogą one mieć jednak negatywny wpływ na naszą stronę jeśli wyszukiwarka wykryje, że z nich korzystamy.

Reklamy maja wpływ na twoją pozycję w wynikach pozycjonowania

Muszę was rozczarować, ale reklamy nie mają wpływu na ogólną pozycję w wynikach wyszukiwania. Mogą jedynie wpłynąć na rozpoznawalność naszej marki i chwilowy (podczas obecności reklam) wzrost zainteresowania.

Fakty na temat pozycjonowania

W Polce pozycjonowanie odbywa się głównie w Google

W Polce Google jest praktycznie monopolistą. Z jego usług nie tylko związanych z wyszukiwaniem korzysta bardzo dużo osób. Dlatego też pozycjonerzy koncentrują się głównie na niej:

Google najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce

Algorytm wyszukiwarki ulega ciągłej aktualizacji!

To prawda – Google ciągle wprowadza jakieś zmiany w swoim algorytmie. Jedną z największych takich zmian było wdrożenie aktualizacji Pandy Pingwina. Zmiany te były tak duże, że w ciągu praktycznie kilku godzin nastąpiło przemieszanie pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Co w praktyce spowodowało, że wiele stron straciło dobre pozycje w wynikach wyszukiwania. (prawdziwa rewolucja w – 2013 rok)

Głównym celem tych zmian jest przynajmniej oficjalnie dostarczenie użytkownikom jak najlepszej jakości treści. Jednocześnie celem jest wyeliminowanie z wyników wyszukiwania stron, które są mało wartościowe.

Optymalizacja witryny jest konieczna!

Wyszukiwarka internetowa nie jest wszech wiedząca. Dlatego też by strona pokazywała się w niej po wpisaniu konkretnych fraz należy ją zoptymalizować. Proces ten nie ogranicza się często do części widocznych gołym okiem, ale także do tych nie widocznych.

W zależności od tego jaki typ strony (np. sklep internetowy, blog) posiadamy optymalizacja jej może wyglądać nieco inaczej. Przeważnie jednak podstawowymi czynnościami jest:

  • dodanie, poprawienie meta tagów
  • dodanie lub modyfikacja tekstu na stronie tak by był on unikalny
  • wplecenie w treść strony fraz na, które chcemy się pozycjonować

Indeksacja zmian na stronie wymaga czasu

Google podobnie jak inne wyszukiwarki internetowe indeksują zmiany na stronie dopiero po jej odwiedzeniu przez tzw. „robota”. Co w praktyce oznacza, że może to potrwać nawet kilka dni. Tyle czasu może bowiem minąć zanim robot indeksujący odwiedzi stronę.

Szybkość wczytywania strony ma znaczenie!

Szybkość wczytywania się w przeglądarce strony jest obecnie jednym z parametrów jakie bierze pod uwagę algorytm Google. Nie wzięło się to jednak z niczego. W końcu kto z nas lubi czekać na to aż załaduje nam się strona internetowa – a konkretnie jej zawartość. Warto tu dodać, że o ile na komputerach stacjonarnych to czas wczytywana strony często nie jest, aż tak tragiczny. Problemy pojawiają się przy urządzeniach mobilnych. One nie tylko są mniejsze, mają też zupełnie inną budowę.

W celu przyspieszenia wczytywania strony stosuje się wiele różnych metod np:

Podsumowanie

Z pewnością bardzo dużo można by jeszcze na ten temat powiedzieć. I jeżeli macie chwilę czasu to zapraszam was do zapoznania się z artykułami z których skorzystałam przy tworzeniu tego wpisu. Znajdziecie je poniżej w źródłach.

Jeśli zaś chodzi o moje własne podsumowanie to specjalnie nie byłam zdziwiona. Miałam już okazję być po obu stronach czyli pozycjonera i „klienta firmy pozycjonerskiej”. Sprawia to, że naprawdę nasłuchałam się różnych rzeczy i 

źródła: