Rodzaje fontu i co to jest szeryf?!
Fonty (czcionki elektroniczne) możemy podzielić na kilka różnych grup w zależności od ich cech fizycznych – czyli wyglądu.
W tym miejscu warto pamiętać też, że nie każdy typ fontu wszędzie się sprawdzi (nie będzie równie dobrze wyglądać)! Dlatego istotne jest używanie ich rozsądnie – by strona wydawała się ciekawa i estetyczna. Niewłaściwe użycie może spowodować np. nie czytelność tekstu lub bardzo szybkie męczenie oczu osób, które przebywają na stronie.
Co znajdziesz w tym wpisie
Rodzaje spotykanych krojów pisma na stronie
Fonty (potocznie czcionki) możemy podzielić na kilka grup takich jak:
- serif – szeryfowe
- sans-serif – bezszeryfowe
- monospace
- Handwriting

Serif – szeryfowe
Krój ten świetnie nadaje się do tekstów, które chcemy wydrukować. Czyta się go bowiem bardzo dobrze i nie męczy aż tak oczu. Na stronie internetowej lepiej sprawdzi się do nagłówków niż do długiego tekstu.
Przykładowe fonty szeryfowe to: Georgia, Times New Roman,
Sans-serif – bezszeryfowe
Jest to w miarę prosty krój pisma pozbawiony różnego typu ozdobników (takich jak szeryfy). Font ten ma szerokie zastosowanie ponieważ nie męczy mocno oczu. Dlatego świetnie sprawdza się na stronach internetowych zarówno jako nagłówek jak i zwykły tekst.
Przykładowe rodziny fontów bezszeryfowych to: Arial, Verdana, Helvetica.
Monospace
Jest to font, w którym wszystkie litery mają dokładnie taką samą szerokość.
Przykłady: Roboto Mono, VT323
Handwriting
Jest to font starający się odwzorować odręczne pismo. Może więc być pochyły, posiadać różne ozdobniki takie jak zawijasy. Krój ten świetnie sprawdza się jako wyróżnik np. nagłówek, cytat.
Niekoniecznie dobrym pomysłem będzie napisanie nim całej treści witryny.
Przykłady: Merienda, Allura
Stosowane style czcionek / fontów
Fonty występujące w danej rodzinie często posiadają różne style. Najczęściej jest to bold (pogrubienie) i italic (pochylenie), jednak istnieję także połączenia obu styli. Dodatkowo czasem w niektórych rodzinach mamy więcej jak jeden typ grubości liter. Konkretnie szerokość od 100 do 900 (używamy wartości typu np. 200, 300, 400) – czyli np. aż 9 typów szerokości. Gdzie:
- 100 – 300 to cienki font,
- 400 – 500 normalny,
- 600 -900 gruby
Dodatkowo fonty te mogą występować też w wersji pochyłej – czyli italic.