SEO – na co powinien uważać projektant stron internetowych

Czas czytania 5 minuty

Być może niektórym wydaje się, że tak wczesne myślenie o SEO to trochę za wcześnie. Jednak nic bardziej mylnego. O SEO (nie mylić z procesem pozycjonowana) trzeba myśleć od samego początku.

SEO to element procesu pozycjonowania

Pozycjonowanie i SEO (ang. Search Engine Optimization) choć często ze sobą utożsamiane ze sobą nie są takimi samymi czynnościami. SEO stanowi bowiem jedną jedną z czynności, którą wykonujemy w ramach procesu pozycjonowania. Czynności te zaś w dużym stopniu odnoszą się do poprawy jakości witryny internetowej.

różnice pomiędzy SEO VS Pozycjonowanie

Dlatego warto już w momencie tworzenia projektu witryny wziąć jego zalecenia pod uwagę! Będzie to dużo łatwiejsze niż poprawianie zbudowanej już strony. Oszczędzi to też dużo czasu oraz przyniesie wymierne efekty (strona wpasuje się w algorytm wyszukiwarki Google).

Struktura strony internetowej – na co zwrócić uwagę!

Od samego początku budując stronę, blog czy sklep internetowy trzeba wziąć pod uwagę aby witryna była przejrzysta i logiczna. Staramy się więc unikać udziwnień, by docelowy użytkownik się nie pogubił. W tym miejscu warto się na chwilę zatrzymać! Bo to co jeden uzna za udziwnienie dla drugiego będzie ciekawym dodatkiem! Stąd też biorąc pod uwagę to czym jest „udziwnienie” – trzeba się zastanowić kto będzie korzystał z witryny!

Udziwnieniem może być np.:

  • hamburger menu zamiast tradycyjnego menu na komputerze

Rozmieszczenie elementów na stronie

Bardzo często umieszczanie wszystkich elementów na stronie głównej serwisu jest po prostu bez sensu. Witryna taka jest bowiem często za długa. Wiele osób bowiem nie lubi (lub nie chce) używać scrolla. Nie przesuwają się więc dalej niż poza pierwszy może drugi ekran jaki im się pokaże po otwarciu strony!

Dlatego warto też czasem warto jest rozbić stronę na części. Zrobić podział na podstrony, gdzie docelowy odbiorca szybko znajdzie to czego szuka. W przypadku sklepów lub blogów kategorie. Tylko zasada jest prosta nie ma sensu tworzyć zbyt dużej liczby kategorii ale zbyt mała też jest błędem. Dlatego trzeba dobrze je przemyśleć.

Kategorie i tagii na stronie internetowej, blogu w sklepie

Kolejnym istotnym elementem są np. tagi. Ich głównym zadaniem jest łączyć ze sobą różne elementy. Tego typu grup możemy mieć już więcej – mogą też łączyć produkty, artykuły z innych kategorii. Tylko tu znowu małe ale:

  • tagi maksymalnie mogą składać się z kilku słów
    • NIE z długich fraz
    • NIE z ciągu określeń
  • powinny być w miarę hasłowe i ogólne
  • nie powinny być indeksowane w Google – bo mogą duplikować treść na stronie

Wartościowa treść w witrynie!

I w tym momencie przechodzimy do treści. Warto zadbać o to aby była w miarę unikalna. Tam gdzie mamy taką możliwość umieszczamy treść napisaną konkretnie pod tą witrynę lub pochodzącą z wcześniejszej wersji. Oczywiście po upewnieniu się, że jest ona unikalna. Google premiuje unikalne treści a duplikaty (powtarzające się treści) może nawet usuwać z wyników wyszukiwania lub umieszczać na niższych pozycjach. A tego nie chcemy.

optymalizacja strony pod seo na etapie projektu

Nagłówki na stronie h1, h2, h3 … – poprawna hierarchia

Jednym z częściej spotykanych błędów w witrynach internetowych jest brak odpowiedniej hierarchii nagłówków. Dość często nagłówki nie są traktowane jako elementy, które mają jakieś znaczenie. Kierujemy się raczej ich wyglądem. A to poważny błąd!.

Wygląd nagłówka można zmienić z pomocą CSS, ale nie da się wpłynąć na jego funkcje i to w jaki sposób jest on traktowany przez wyszukiwarkę.

Prawidłowa struktura w kodzie to h1, h2, h3, h4 i dalej. Czyli dokładnie tak jak w przypadku np. książek gdzie:

  • h1 – to tytuł PODSTRONY lub NAZWA PRODUKTU, może pojawiać się więc tylko raz i od niego zaczynamy
  • h2 – to rozdziały możemy mieć ich sporo
  • h3 – pod rozsiały (np. widgety mogą z nich korzystać)

Poprawne ich użycie ułatwia indeksację strony i wskazuje wyszukiwarce tematykę podstrony oraz niektóre frazy po, wpisaniu których strona będzie się pojawiać. Więc nie warto ich marnować.

Struktura Menu – jakie elementy powinno zawierać

Dobrze skonstruowane menu powinno umożliwić swobodne poruszanie się po stronie. Dlatego warto je również dobrze przemyśleć. W menu nie powinno być nie działających podstron czy kategorii. Dobrze też by znajdowały się w nim linki do wszystkich ważniejszych podstron. Jeśli ograniczymy się tylko do jednej podstrony np. strony głównej gdzie mamy w treści same linki – nasza strona na tym straci.

Każdy odwiedzający będzie musiał się do niej cofać by przejść dalej – nawet robot wyszukiwarki. Dlatego warto dodać w menu dobre prawdziwe linki. Menu też nie powinno mieć zbyt dużo poziomów. Jeśli mamy dużo podkategorii w sklepie to warto się zastanowić nad 2 menu np. w panelu bocznym.

Adresy URL

Kolejną rzeczą na jaką warto zwrócić uwagę jest struktura linków. Czyli jak one wyglądają jakie zawierają elementy.

Link powinien:

  • opisywać zawartość podstrony
  • nie składać się z samych cyfr lub liter
  • być w miarę krótki
  • zawierać interesujące nas frazy, słowa kluczowe

W praktyce chodzi o tzw. Przyjazne linki. Jeśli zastosujemy je już na początku

Dopasowanie do różnego typu urządzeń

To w sumie tylko przypomnienie, ale warto pamiętać że przyszli użytkownicy serwisu będą korzystać z różnych urządzeń. Dlatego warto wziąć je pod uwagę. Warto się też zastanowić czy chcemy zbudować stronę RWD czy może 2 jedna normalną a drugą mobilną. Obecnie preferowana jest przez większość twórców stron internetowych wersja RWD. Nie koniecznie się ona jednak zawsze sprawdzi! Warto więc dobrze przemyśleć sposób budowy witryny!

Metadane – Title i Description

Po utworzeniu nowej podstrony i uzupełnianiu jej treścią warto pomyśleć o ustawieniu jej metadanych takich jak Title i Description. Nie jest to tak naprawdę konieczne, gdyż np. Google potrafi wyciągnąć i wygenerować własny title i description dla wyników wyszukiwania jednak strony z nimi są lepiej widziane.

Strony, sklepy i blogi oparte o CMS często też same na podstawie nazwy podstrony + nazwy strony potrafią utworzyć title. Description zaś wziąć z pierwszego akapitu tekstu na stronie. W większości przypadków jednak jest to niewystarczające i lepiej ustawić taki opis ręcznie. W tedy będziemy mieli pewność czy ma odpowiednią długość i jakość.

fragment wyników wyszukiwania z title i description
fragment wyników wyszukiwania

Szybkość ładowania się witryny

W tej chwili większość witryn wykonywana jest w technologi RWD – co w praktyce oznacza, że dostosowuje się ona do wielkości urządzenia. I tak o ile komputer stacjonarny potrafi poradzić sobie z wczytaniem prawie wszystkiego – czasem tylko musimy nieco dłużej zaczekać o tyle z urządzeniem mobilnym może być różnie.

W końcu kiedy coś sprawdzamy na komórce czy tablecie chcemy by strona wczytywała się szybko i sprawnie.

Optymalizacja zdjęć – Atrybut ALT + odpowiednia waga i wielkość

O optymalizacji zdjęć można naprawdę dużo napisać. Dlatego odsyłam do wpisu na ten temat! Znajdziecie tam wiele istotnych informacji na temat atrybutu ALT oraz innych wymogów optymalizacyjnych przed umieszczeniem obrazu / zdjęcia na stronie internetowej. Te same zasady dotyczą Blogów, Forów, Sklepów internetowych i wielu innych typów witryn internetowych.

planowanie poprawnej struktury strony

Dane strukturalne – Powiedz wyszukiwarce o czym jest witryna

danych strukturalnych również już pisałam. Z ich pomocą możemy poinformować wyszukiwarkę o różnych szczegółach na temat nasze witryny jaki np. kto jest jej właścicielem, jaki rodzaj treści się na niej mieści czy lokalizacja firma.

Skrypt na którym postawimy stronę np. CMS

Wybór skryptu na którym budujemy stronę też może mieć wpływ na to jak będzie się ona zachowywać oraz to jak mocno możemy zmieniać na stronie. Jedne CMS (systemy do zarządzania treścią) będą wymagały więcej pracy drugie mniej. Pomijam już kwestię zwykłych stron HTML lub PHP.

Dlatego przed przystąpiłem do pracy trzeba sprawdzić jakie będzie się miało opcje.

Warto przeczytać również: