optymalizacja seo

SEO – na co powinien uważać projektant stron internetowych

Czas czytania: 4 minut

Być może niektórym wydaje się, że tak wczesne myślenie o SEO to trochę za wcześnie. Jednak nic bardziej mylnego.

W tym momencie chciałam przypomnieć, SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne słowa. SEO jest bowiem jedną z czynności, którą wykonujemy w ramach całego procesu pozycjonowania. A samo SEO w dużym stopniu odnosi się do poprawy jakości witryny internetowej. Dlatego warto już w momencie tworzenia projektu wziąć ją pod uwagę i zamiast poprawiać zbudować porządnie.

Oszczędzi to później dużo czasu (nie będzie trzeba przebudowywać strony) oraz przyniesie wymierne efekty (strona wpasuje się w algorytm wyszukiwarki Google).

Struktura strony

Od samego początku budując stronę, blog czy sklep internetowy trzeba wziąć pod uwagę by witryna była przejrzysta i logiczna. Staramy się unikać udziwnień, by docelowy użytkownik się nie pogubił. Warto też pomyśleć o rozpieszczeniu elementów. Często umieszczanie wszystkiego na stronie głównej jest po prostu bez sensu. Wiele osób nie lubi (lub nie chce) używać scrolla i przejście do kolejnych elementów witryny może być dla nich trudne.

Dlatego warto tworzyć podział na strony, gdzie docelowy odbiorca szybko znajdzie to czego szuka. W przypadku sklepów lub blogów kategorie. Tylko zasada jest prosta nie ma sensu tworzyć zbyt dużej liczby kategorii ale zbyt mała też jest błędem. Dlatego trzeba dobrze je przemyśleć.

Kolejnym istotnym elementem są np. tagi. Ich głównym zadaniem jest łączyć ze sobą różne elementy. Tego typu grup możemy mieć już więcej – mogą też łączyć produkty, artykuły z innych kategorii. Tylko tu znowu małe ale:

  • tagi maksymalnie mogą składać się z kilku słów
    • NIE z długich fraz
    • NIE z ciągu określeń
  • powinny być w miarę hasłowe i ogólne
  • nie powinny być indeksowane w Google – bo mogą duplikować treść na stronie

I w tym momencie przechodzimy do treści. Warto zadbać o to by była w miarę unikalna. Tam gdzie mamy taką możliwość umieszczamy treść napisaną konkretnie pod tą witrynę lub pochodzącą z wcześniejszej wersji. Oczywiście po upewnieniu się, że jest ona unikalna. Google premiuje unikalne treści a duplikaty (powtarzające się treści) może nawet usuwać z wyników wyszukiwania lub umieszczać na niższych pozycjach. A tego nie chcemy.

optymalizacja strony pod seo

Nagłówki na stronie h1, h2, h3 …

Jednym z częściej spotykanych błędów w witrynach internetowych jest brak odpowiedniej hierarchii nagłówków. Dość często nagłówki nie są traktowane jako elementy, które mają jakieś znaczenie. Kierujemy się raczej ich wyglądem. A to poważny błąd!.

Wygląd nagłówka można zmienić z pomocą CSS, ale nie da się wpłynąć na jego funkcje i to w jaki sposób jest on traktowany przez wyszukiwarkę.

Prawidłowa struktura w kodzie to h1, h2, h3, h4 i dalej. Czyli dokładnie tak jak w przypadku np. książek gdzie:

  • h1 – to tytuł PODSTRONY lub NAZWA PRODUKTU, może pojawiać się więc tylko raz i od niego zaczynamy
  • h2 – to rozdziały możemy mieć ich sporo
  • h3 – pod rozsiały (np. widety mogą z nich korzystać)

Poprawne ich użycie ułatwia indeksację strony i wskazuje wyszukiwarce tematykę podstrony oraz niektóre frazy po, wpisaniu których strona będzie się pojawiać. Więc nie warto ich marnować.

Struktura Menu

Dobrze skonstruowane menu powinno umożliwić swobodne poruszanie się po stronie. Dlatego warto je również dobrze przemyśleć. W menu nie powinno być nie działających podstron czy kategorii. Dobrze też by znajdowały się w nim linki do wszystkich ważniejszych podstron. Jeśli ograniczymy się tylko do jednej podstrony np. strony głównej gdzie mamy w treści same linki – nasza strona na tym straci.

Każdy odwiedzający będzie musiał się do niej cofać by przejść dalej – nawet robot wyszukiwarki. Dlatego warto dodać w menu dobre prawdziwe linki. Menu też nie powinno mieć zbyt dużo poziomów. Jeśli mamy dużo podkategorii w sklepie to warto się zastanowić nad 2 menu np. w panelu bocznym.

Adresy URL

Kolejną rzeczą na jaką warto zwrócić uwagę jest struktura linków. Czyli jak one wyglądają jakie zawierają elementy.

Link powinien:

  • opisywać zawartość podstrony
  • nie składać się z samych cyfr lub liter
  • być w miarę krótki
  • zawierać interesujące nas frazy, słowa kluczowe

W praktyce chodzi o tzw. Przyjazne linki. Jeśli zastosujemy je już na początku

Dopasowanie do różnego typu urządzeń

To w sumie tylko przypomnienie, ale warto pamiętać że przyszli użytkownicy serwisu będą korzystać z różnych urządzań. Dlatego warto wziąć je pod uwagę. Warto się też zastanowić czy chcemy zbudować stronę RWD czy może 2 jedna normalną a drugą mobilną.

Metadane – Title i Description

Po utworzeniu nowej podstrony i uzupełnianiu jej treścią warto pomyśleć o ustawieniu jej metadanych takich jak Title i Description. Nie jest to tak naprawdę konieczne, gdyż np. Google potrafi wyciągnąć i wygenerować własny title i description dla wyników wyszukiwania jednak strony z nimi są lepiej widziane.

Strony, sklepy i blogi oparte o CMS często też same na podstawie nazwy podstrony + nazwy strony potrafią utworzyć title. Desscription zaś wziąć z pierwszego akapitu tekstu na stronie. W większości przypadków jednak jest to nie wystarczające i lepiej ustawić taki opis ręcznie. W tedy będziemy mieli pewność czy ma odpowiednią długość i jakość.

fragment wyników wyszukiwania z title i description
fragment wyników wyszukiwania

Szybkość ładowania strony

W tej chwili większość witryn wykonywana jest w technologi RWD – co w praktyce oznacza, że dostosowuje się ona do wielkości urządzenia. I tak o ile komputer stacjonarny potrafi poradzić sobie z wczytaniem prawie wszystkiego – czasem tylko musimy nieco dłużej zaczekać o tyle z urządzeniem mobilnym może być różnie.

W końcu kiedy coś sprawdzamy na komórce czy tablecie chcemy by strona wczytywała się szybko i sprawnie.

Optymalizacja zdjęć

O optymalizacji zdjęć można naprawdę dużo napisać. Dlatego odsyłam do wpisu na ten temat!

planowanie poprawnej struktury strony

Dane strukturalne

danych strukturalnych również już pisałam. Z ich pomocą możemy poinformować wyszukiwarkę o różnych szczegółach na temat nasze witryny jaki np. kto jest jej właścicielem, jaki rodzaj treści się na niej mieści czy lokalizacja firma.

Skrypt na którym postawimy stronę np. CMS

Wybór skryptu na którym budujemy stronę też może mieć wpływ na to jak będzie się ona zachowywać oraz to jak mocno możemy zmieniać na stronie. Jedne CMS (systemy do zarządzania treścią) będą wymagały więcej pracy drugie mniej. Pomijam już kwestię zwykłych stron HTML lub PHP.

Dlatego przed przystąpiłem do pracy trzeba sprawdzić jakie będzie się miało opcje.

Warto przeczytać również: