tutoriale

Sitemap.xml – czym jest i jak ją stworzyć dla strony?!

Czas czytania: 3 minut

Sitemap jest to protokół obsługiwany przez wszystkie większe wyszukiwarki, m.in. Google i Bing.

Używa się go do tworzenia tzw. mapy witryny zapisywanej w formie pliku XML (sitemap.xml).  W pliku tym powinny znaleźć się wszystkie strony, podstrony i obrazy jakie posiada nasza witryna. Umożliwia to szybsze za indeksowanie się stron i grafik w wyszukiwarce. Dzięki czemu będą się one pokazywały w wynikach wyszukiwania np. Google.

Czym właściwie jest Sitemap?

Zadaniem Sitemap jest informowanie robotów wyszukiwarek, które strony powinny zostać za indeksowane w pierwszej kolejności. Wykluczenie (pominięcie) strony lub pliku w mapie strony automatycznie nie wyklucza ich indeksacji. Jedynie może opóźnić ten proces do czasu aż robot przeglądarki sam ją / go znajdzie. Zadaniem tego pliku jest bowiem przyspieszenie procesu indeksacji poprzez powiadomienia robota o istnieniu konkretnego zasobu na naszej witrynie. Mapa strony pełni więc rolę podobną do spisu treści w książce.

Jakie informacje powinny znaleźć się w Sitemap?

W pliku tym powinny znaleźć się:

  • adresy URL witryny, czyli
    • podstrony serwisu
    • wpisy jakie pojawiają się na blogu
    • kategorie bloga, sklepu
    • katalog produktów jeśli posiadamy sklep internetowy
    • tagi
  • grafiki, obrazy, filmy
  • informacje o dacie ostatniej aktualizacji,
  • ważności danego linku
  • i inne zasoby jakie chcemy by zostały dodane do indeksu wyszukiwania (np. pliki PDF)

W ten sposób roboty indeksujące mogą w bardziej inteligentny i prosty sposób analizować witrynę. W tym miejscu warto wspomnieć, że czasami sitemap może zostać podzielony na części. Czyli np. w jednym pliku będziemy mieli adresy podstron a w innym obrazy i grafiki.

Przykładowy plik sitemap wygląda następująco:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84">
    <url>
        <loc>http://www.nowa.pl/strona1/</loc>
        <lastmod>2011-05-12</lastmod>
        <changefreq>monthly</changefreq>
    </url>
    <url>
        <loc>http://www.nowa.pl/strona2/</loc>
        <lastmod>2011-05-12</lastmod>
        <changefreq>monthly</changefreq>
    </url>
</urlset>

W jaki sposób stworzyć mapę witryny internetowej?

No dobrze w takim razie jak zbudować taką „mapę”. W sumie do wyboru mamy kilka opcji.

  • możemy sami ją zbudować
  • skorzystać z internetowego generatora
  • zainstalować w CMS wtyczkę tworzącą mapę (ja skorzystałam z tej opcji)

Jak widać mamy kilka opcji do wyboru. Jeśli chodzi o pierwszą opcje to nie muszę chyba dużo pisać. Po prostu bierzemy edytor tekstu i na bazie np. mojego przykładu tworzymy samodzielnie mapę. W przypadku małej strony zajmie nam to chwilę i tragedii nie ma. Jednak w przypadku „średniej” strony to może już nie być takie łatwe.

A i zapomniała bym po dodaniu nowego zasobu należy mapę zaktualizować. By przeglądarki internetowe bez konieczności przeszukiwania naszej strony się o tym dowiedziały.

Przykładowa mapa strony sitemap.xml
Przykładowa mapa strony sitemap.xml podzielona na części odpowiadające tematyce

Internetowe generatory map witryn

W internecie istnieje wiele generatorów plików sitemap, są one świetnym rozwiązaniem dla zwykłych stron internetowych, których ilość podstron się nie zmienia. Przykładowo średnio sprawdziła by się dla bloga (trzeba by ręcznie dodawać nowe wpisy lub kolejny raz ją utworzyć) jednak dla strony kancelarii prawnej gdzie ilość podstron jest stała rozwiązanie już się sprawdzi.

Przykładowe internetowe generatory map:

Automatyczne generowanie map (systemach CMS)

Inną opcją spotykaną w systemach CMS są wtyczki, pluginy automatycznie generujące mapę strony. Dużym plusem tego rozwiązania jest aktualizacja mapy witryny bez ingerencji jej właściciela, nie trzeba więc wprowadzać w niej ręcznie żadnych zmian.

Moja strona również posiada taką mapę. Aktualnie generowana jest ona przez generator wbudowany w wtyczkę SEO (Yoast SEO).

Do czego może się przydać jeszcze mapa strony

Utworzenie mapy strony jest jedną z pierwszych czynności jakie wykonuje się podczas pozycjonowania strony. Powodem są właśnie jej właściwości wspomagające indeksowaniu. Dodatkowo plik dodaje się do narzędzi webmaster tools (np. Google Search Console Tools).