Storytelling – co to jest i do czego może się przydać?

Czas czytania 3 minuty

Każdemu z nas w ciągu życia zdarzyło się opowiadać lub słuchać wielu różnych historii. Dotyczyły one różnych dziedzin lub wydarzeń i bywały opowiadane w różny sposób.

W naszej kulturze opowieści są czymś naturalnym. Bywają sposobem na przekazywanie informacji czy nawet wiedzy ludowej. Uczyły, przestrzegały i dawały czasem rozrywkę. Taką rozwiniętą ich formą może być np. nawet serial telewizyjny (śledzimy losy bohaterów – poznajemy ich historię, opowieści). Wracając do tematu w – Storytellingu chodzi nam praktycznie o to samo.

Bo czym innym jest Storytelling jak nie opowiadaniem opowieści.

Czym jest Storytelling? Co przez niego rozumiemy!?

Storytelling to słowo pochodzące z języka angielskiego (jak wiele innych stosowanych w marketingu lub szeroko rozumianym biznesie). Oznacza dosłownie – opowiadanie historii czy opowieści. W samym marketingu jest wykorzystywany jako forma marketingu narracyjnego. Z jego pomocą staramy się bowiem nawiązać więź pomiędzy nadawcą (firmą, marką, produktem) i odbiorcą (klientem, czytelnikiem). Tworzone opowieści muszą więc być w miarę jak najbardziej wciągające, niekiedy oddziałujące na uczucia odbiorcy. Tak by wzbudzić zainteresowanie oraz zachęcić do powrotu zainteresowania produktem lub usługą. Firma / Autor jak dobry opowiadacz stara się w naturalny sposób „coś nam sprzedać”.

Na co trzeba zwrócić uwagę przy tworzeniu historii

Aby nasza opowieść się sprawdziła musi być:

  • w miarę uniwersalna – jak największa ilość osób powinna móc postawić się, znać podobne sytuacje z życia (czyli musi być w miarę realna)
  • napisana lub opowiedziana prostym, uniwersalnym językiem
  • dopasowana do sytuacji lub taka gdzie można z łatwością wpleść produkt, usługę
  • ma oddziaływać na uczucia i zmysły odbiorców
  • może zawierać metafory, odwołania kontekstowe (np. do znanych historii, baśni) – tak by czytelnik miał związane z nią skojarzenia
  • dostosowana pod konkretną grupę docelową, odbiorcę (np. inaczej pisze się dla dzieci, nastolatków i dorosłych)
  • jeśli tworzysz artykuł warto pamiętać o grafikach, infografikach
Jakie cechy powinna mieć opowieść Storytelling
Jakie cechy powinna mieć opowieść? Storytelling

Jeżeli decydujemy się na wizualną wersję warto też zadbać o kolory, aby nie były zbyt męczące. Czasem jeśli zdecydujemy się na krótki filmik warto zadbać też o oprawę dźwiękową. Muzyka nie może być wiec zbyt głośna ani za cicha. Tu też sprawdzą się utwory dobrze znane odbiorcą. Czyli nie koniecznie najnowsze hity z list przebojów lecz coś starszego znane szerokiej grupie odbiorców. Przy czym nie koniecznie w oryginalnej wersji.

Przykłady Storytellingu

Dobrym przykładem mogą tu być np. niektóre reklamy Allegro. Choć by ta, w której starszy mężczyzna uczy się języka angielskiego (w różnych miejscach np. w wannie). Dopiero pod koniec dowiadujemy się, że powodem jego nauki było planowane spotkanie z małą wnuczką (, która nie zna jeszcze języka polskiego) a mieszka za granicą.

Reklama na początku dziwi, lekko śmieszy by w końcu nas wzruszyć. Ukazać determinacje w dążeniu do określonego celu. A gdzie bohater nabył swój kurs – oczywiście na Allegro. Co nie do końca jest cały czas oczywiste, ale dość istotnie zaznaczone.

Historie tego typu wciągają nas bardziej niż same suche fakty. Na dłużej też zapadają w pamięć. Budują też w pewien sposób zaufanie oraz przywiązanie do marki.

Oczywiście historie nie muszą być zawsze tak rozbudowane. Czasami wystarczy coś prostszego np. ktoś robi pranie i używa konkretnego proszku do prania. W tej historii najlepiej żeby był przy tym trochę nieudolny lub nie doświadczony – bo w storytellingu powinniśmy posiadać bohatera, który przeżywa jakieś perypetie a nasz produkt/usługa przemyka w tle jak by był czymś oczywistym i naturalnym. I jednocześnie idealnym rozwiązaniem.

Z pewnością stworzenie tego typu opowieści nie należy do najłatwiejszych jednak z pewnością warto!

źródła:

Grafika wykonana dzięki Canva