UX (User Experience) co to jest i czym się zajmuje?

UX (User Experience) co to jest i czym się zajmuje?

Czas czytania: 2 minut

UX (ang. user experience) to doświadczenia jakich doznaje użytkownik podczas korzystania z danego serwisu lub usługi.

Jego celem jest więc wywołanie pozytywnych odczuć u osób ją odwiedzających. Chodzi o to by strona nie była zbyt przytłaczającą a poruszanie się w jej obrębie było proste. Istotną rolę odgrywa tu np. odpowiednie położenie różnych elementów witryny, czy kolorystyka.

UX a UI – różnice

UX bywa często mylone z UI (user interface). Istotne różnice między nimi zobaczyć możecie na poniższym obrazku:

różnice między UX (user experience) a UI (user interface)
różnice między UX (user experience) a UI (user interface)

Na czym polega UX design

Uzyskaniem takiego efektu zajmuje się UX design. W założeniach strona powinna być więc intuicyjna, łatwa w obsłudze i pozytywnie oddziaływała na docelowego użytkownika.

Uzyskaniem takiego efektu należy do UX designera, określa on cechy jakie powinna posiadać strona na podstawie:

  • analizowania rozwiązań znajdujących się na stronach konkurencji,
  • analizie potrzeb klienta,
  • wywiadów z różnymi użytkownikami, wykonywanie ankiet
  • poznania struktury produktu oferowanego przez klienta,
  • rozwój treści

Ostateczne wyniki nie koniecznie będą zgodne z wizją jaką ma np. właściciel tworzonej strony. W tej pracy nie chodzi bowiem o początkowe zadowolenie zleceniodawcy, ale o przygotowanie dobrej witryny.

I co dalej?

Na podstawie przeprowadzonych danych tworzony jest prototyp strony internetowej. Prototyp zawierać powinien nie tylko lokalizację danych elementów, ale również ścieżki, którymi będzie poruszać się docelowy użytkownik na stronie. Czasami UX designer wykonuje również projekt graficzny. Oczywiście jego praca się na tym nie kończy – podczas tworzenia strony musi on prowadzić nadzór nad etapami pracy – bierze również czynny udział w testowaniu witryny.

Czy słaby UX strony może mieć wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania?

Tak! Obecnie Google kładzie bardzo duży nacisk na użyteczność strony. Takie elementy więc jak:

  • wielkość fontu (czcionki) na stronie
  • kontrast miedzy tekstem a tłem
  • ogólna kolorystyka witryny
  • szybkość wczytywania się strony
  • kolejność elementów pojawiających się na stronie
  • czy inne elementy uwzględnione w Web Core Vitals

Obecnie wyszukiwarce zależy na wyświetleniu jak najlepszych wyników. Oznacza to, że nawet jeśli strona ma właściwą treść, ale przedstawioną w „mało atrakcyjny” sposób lub po prostu nieczytelny może zacząć tracić na popularności.

Dlatego warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie nie tylko tego co umieszczamy na stronie, ale też jak!

źródła: