Ile zarabia influencer w Polsce i za granicą?

Ile zarabia influencer w Polsce i za granicą?

Czas czytania: 5 minut

Zarobki od zawsze stanowiły powszechne źródło zainteresowania. Przede wszystkim, gdy mowa jest o stawkach, które sprawiają wrażenie wręcz nieosiągalnych dla przeciętnego śmiertelnika. W definicję takich dochodów z pewnością wpisują się te, które wpływają na konta polskich twórców internetowych.

Nic więc dziwnego, że zawód influencera stał się niezwykle pożądany. Zwłaszcza, że w oczach wielu ludzi zarobki te osiągane są przy stosunkowo niewielkim zaangażowaniu i wysiłku. Młode osoby niezwykle często marzą o łatwej i przyjemnej pracy, co (w połączeniu ze sławą i ogromnym przychodem) czyni w ich oczach zawód influencera niesamowicie atrakcyjną formą zarabiania pieniędzy.

Wady tej profesji wydają im się naprawdę mało znaczące, a widok ich ulubionych twórców w markowej odzieży, towarzystwie drogich samochodów czy na luksusowych wakacjach jedynie umacnia w ich umyśle obraz niemal idealnego życia. Rzeczywiście, roczne dochody polskich twórców z pewnością mogą być przyczyną niemałej zazdrości. Warto jednak wiedzieć, że nadal nie są one w stanie rywalizować z tymi, które wpływają na konta zagranicznych twórców. Amerykańscy influencerzy w finansowych zestawieniach zdecydowanie zostawiają w tyle polskich kolegów z branży. Te sumy z pewnością nie jednemu zawróciłyby w głowie i nie ma żadnych powodów by podejrzewać, że sytuacja ta ulegnie zmianie w najbliższym czasie.  

Kim właściwie jest influencer?

Na wstępie warto jednak przyjrzeć się samemu pojęciu ,,influencer”. Nie bez znaczenia jest etymologia tego wyrazu, bowiem został on utworzony od angielskiego rzeczownika ,,influence” (wpływ). Influencer to niewątpliwie osoba o szerokim gronie odbiorców, na których z łatwością wpływa oraz może nimi manipulować. Internetowi twórcy za pośrednictwem mediów społecznościowych nawiązują interakcję ze swoimi fanami, ale również wywiązują się z zawartych współprac. Najchętniej korzystają z takich serwisów jak Instagram, YouTube, czy TikTok. Zaufanie, jakim internauci darzą internetową osobistość, umiejętnie wykorzystują rozmaite marki. Fani często są bowiem skłonni zakupić polecany przez ich ulubionego twórcę produkt. Influencerzy pomimo świadomości, jak wielki wpływ mają  zwłaszcza na młodych odbiorców, niestety nie zawsze rzetelnie wykonują swoją pracę, reklamując produkty o wątpliwych recenzjach. Coraz głośniej mówi się o promowaniu przez nich tzw.  scamu, czyli towarów pochodzących z podejrzanych źródeł, o bardzo zawyżonej cenie, często również niespełniających obiecywanych przez producenta funkcji, a nawet mających negatywny wpływ na zdrowie użytkownika! 

Współprace, które podejmują influencerzy 

To, jakie influencer otrzymuje współprace, z pewnością w dużej mierze zależy od jego grupy odbiorców. Dla marek oferujących współpracę niezwykle kluczowe jest by dotrzeć do potencjalnych nabywców swoich produktów. Dlatego też znaczenie ma dominujący wiek oraz płeć osób wśród fanów danego twórcy internetowego. Nie bez znaczenia jest również konwencja, jaką obrał twórca w tworzeniu swoich treści. Dość logiczne wydaje się to, że biuro podróży najchętniej podejmie współpracę z osobą, która słynie z relacjonowania swoich wyjazdów. Marki kosmetyków będą natomiast zabiegały o influencerki słynące z nienagannej cery i makijażu. Oczywiście najważniejszy jest ostatecznie zasięg twórcy. Najwięksi influencerzy mogą liczyć na współpracę z globalnie znanymi spółkami odzieżowymi, jak Guess, Nike, czy Adidas. Współprace z najpopularniejszymi influencerami chętnie podejmują również marki z branży urodowej (np. Ingrid, Miss Sporty, Maybelline, Loreal, Bielenda, Garnier), ale również cateringi dietetyczne, marki napojów, przekąsek i wyrobów cukierniczych. Mniejsi twórcy mogą natomiast liczyć na oferty lokalnych firm lub dopiero rozwijających się przedsięwzięć. 

Czołowi influencerzy w Polsce

Niewątpliwie do grona czołowych polskich influencerow należą członkowie Ekipy. Grupa młodych twórców nie schodzi z ust internautów, choćby dzięki niesamowitemu sukcesowi, jakie odniosły ich lody, powstałe we współpracy z marką ,,Koral”. Choć zwiększono produkcję lodów do miliona dziennie,  cieszą  się one tak dużą popularnością, że znikają ze sklepowych lodówek w błyskawicznym tempie. Ekipa może również poszczycić się pewnymi osiągnięciami w branży muzycznej- kolejne piosenki z ich płyty zbierają olbrzymie wyświetlenia,  a jeden z utworów zaprezentowany został w programie Kuby Wojewódzkiego.

Osoby, które chciałyby usłyszeć gwiazdy polskiego internetu na żywo będą miały taką okazję. 26 czerwca odbędzie się bowiem koncert Ekipy. O Ekipie mówi się również dużo, ponieważ zdecydowała się ona na założenie spółki, która ma pojawić się na giełdzie. Jest ona warta niemal 145 milionów złotych. Prawdopodobnie doczekamy się także współpracy młodych twórców internetowych z deweloperami gier. Założyciel zespołu- Karol Friz Wiśniewski plasuje się obecnie na trzecim miejscu w rankingu polskich instagramowych profili pod względem liczby followersów. Natomiast na swoim kanale na YouTube zgromadził już ponad 4 mln subskrybentów. Jego dziewczyna  (działająca pod pseudonimem Wersow) prowadzi własny internetowy sklep odzieżowy, współpracuje z marką New Balance oraz stworzyła kolekcję kosmetyków wspólnie z Makeup obsession.

Współpracę w dziedzinie urody udało się również nawiązać dziewczynom z innej grupy- Teamu X.  Wspólnie z Ingrid stworzyły m.in. swoje paletki i błyszczyki do ust. Produkty trafiły do drogerii Hebe. Z Ingrid współpracowała również wcześniej inna influencerka- Fagata. Na brak pracy narzekać nie mogą także byłe członkinie projektu- Lexy Chaplin, która na swoim Instagramie zamieszcza zdjęcia w ubraniach znanej sieciówki Pull & Bear oraz Julia Kostera, która pomimo młodego wieku jest już właścicielką własnej marki biżuterii i podjęła współpracę z marką Guess. Jej chłopak- Kacper Błoński (również influencer), swoją popularnością zapewnił sobie natomiast walki na galach ,,Fame MMA”. Sławni twórcy coraz chętniej podpisują kontakt z federacją, ponieważ występy w niej, gwarantują wysokie zarobki, nową widownię oraz nierzadko stanowią alternatywą formę rozwiązania prywatnych konfliktów. Sława była również trampoliną do udziału Oli Nowak w ,,Dance Dance Dance” i Angeliki Muchy (Little Mooonster) w ,,Tańcu z gwiazdami”.

Druga ze wspomnianych influencerek nie tylko promuje markę samoopalaczy oraz firmy oferujące wynajem sportowych samochodów, bowiem może poszczycić się organizacją imprez sygnowanych własnym nazwiskiem. Na brak kreatywności nie mogą narzekać także Dominik Rupiński, który stworzył własną watę cukrowa oraz Deynn ze swoją marką suplementów.

Zarobki za działania

Jak podaje kanał ,,Dla pieniędzy” polscy influencerzy o sporym gronie odbiorców mogą liczyć na zarobki ok. 10 tysięcy złotych za reklamę produktu na swoim profilu na Instagramie. Za współprace, których efekty zobaczyć można w serwisie YouTube, influencerzy zgarniają natomiast najczęściej od 20 do 40 tysięcy, a na TikToku od 10 do 20 tysiecy złotych.

Warto zaznaczyć, że Ci którzy zaliczają się do ścisłej czołówki zarobią nawet kilka razy więcej! Do dodatkowych źródeł zarobków polskich twórców zaliczyć można również uczestnictwo w rozmaitych eventach. Influencer, którego nazwisko ma przyciągnąć do udziału w wydarzeniu, za tego typu działalność zarobi zwykle parę tysięcy złotych. Ostatnio popularną formą dochodów influencerów jest również streamowanie, podczas którego osoba prowadząca może otrzymywać wpłaty od widzów.

Ile zarobi influencer w Polsce, a ile w Stanach?

 Choć topowi polscy influencerzy nie mogą narzekać na zarobki, amerykańscy twórcy zarabiają znacznie więcej. Jak utrzymuje prowadzący wcześniej wspomnianego kanału, youtuberzy w USA za same wyświetlania filmów zarabiają 30 razy więcej! Według magazynu ,,Forbes” youtuberem, który mógł poszczycić się największym zarobkiem w 2020 roku był zaledwie 9-letni Ryan Kaji. Chłopiec za swoją roczną działalność zainkasował prawie 30 milionów dolarów. Drugie miejsce zajął natomiast Mr Beast z równie pokaźną sumą na koncie- youtuber w ciągu roku zarobił bowiem 24 milionów dolarów. Dla porównania Friz (jeden z topowych polskich influencerów) w programie ,,Duży w Maluchu” ujawnił, że jego roczne zarobki wynoszą 10 milionów złotych.

Działania zagranicznych i polskich influencerów

Przepaść stanowi również liczba odbiorców, jaką mogą poszczycić się zagraniczni twórcy. W Polsce youtuberem o największej liczbie subskrypcji  jest Karol Gązwa (Blowek), który od początku swojej działalności w sieci zdobył prawie 5 milionów widzów. Natomiast w Stanach jednym z najpopularniejszych twórców jest PewDiePie, który na swoim kanale zgromadził ponad 100 milionów fanów! Oczywiście, dzięki tak dużym zasięgom, amerykańskim influencerom łatwiej jest zdobyć prestiżowe współprace. Działalność polskich i amerykańskich twórców jest często zbliżona, ponieważ Polacy czerpią inspiracje od zagranicznych kolegów z branży. Rodzimi twórcy równie chętnią tworzą książki i własne marki odzieżowe oraz biorą udział w telewizyjnych programach.